يارب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك - اليوم 20-4-2014 والساعة الآن 08:50 م (جميع الأوقات بتوقيت جرينتش +2)

منتدى فتكات

لو بتدوري على صحبة و لمة و كلام من القلب و بسمة، و محتارة تروحي فين، هتلاقي فتكات موجودة فيها ايادى بالخير ممدودة: يلا تعالي مع احلى صحبة دنيا ودين!

يمنع منعا باتا التعليقات والادعية السياسية، وكذلك الصور والتوقيعات المتعلقة بالسياسة، نريد ان نعود اسرة واحدة كما كنا
رد   انشري في صفحتك على فيس بوك!   اضغطي هنا لاضافة الموضوع الى مفضلتك!

أدوات الموضوع التقييم: تقييم الموضوع: 9 تصويتات، المعدل 5.00.
اسئلة واجوبة هامة لكل فتاة تريد التميز مع خبيرة التجميل رانيا 5 5.00 9
21-5-2012 قديم 21/5/2012 02:20pm
الصورة الرمزية فتاة التحدى
فتكات رائعة
طالبة - مصرية
العضوة فتاة التحدى هي صاحبة الموضوع فتاة التحدى غير متواجدة حالياً
المواضيع: 46
مودي: متفائلة

اسئلة واجوبة هامة لكل فتاة تريد التميز مع خبيرة التجميل رانيا - العضوة فتاة التحدى هي صاحبة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكم يا فتوكات من خلال بحثى عن النتقلب غاليقلب غاليقلب غاليقلب غاليقلب غالي
عشان افيدكم دايما وادور عن الموضوع المتميز واجيبه لاحلى ضحبة

لقيت موضوع عجبنى جدا واسئلته حلوة اوى وتقريبا كل البنات اللى بيحافظوا على البشرة او مهتمين ببشرتهم

بيسائلوا الاسئلة دى فحبيت انى افيدكم معلش بقى رغيت كتييييييييييييييير

الموضوع عبارة عن اسئلة البنات طرحوها على خبيرة التجميل رانيا

يلا ندخل فى الموضوع بسم الله:

أنا فرحي بعد شهر، وعايزة أفرد شعري، رغم إني عارفة إن المواد الكيميائية مضرّة للشعر، ولكن أنا ما عنديش حل تاني لأن شعري مجعد جدا، وعايزة أبان بشكل حلو خصوصا في الأيام الأولى من الزواج؟
طبعا أنا ضد الفرد تماما، ولكن اللي عايز يفرد شعره لازم يروح عند حد متخصص لفرد الشعر، وفيه أماكن كتيرة مشهورة لفرد الشعر سواء بالكرياتين أو غير الكرياتين، وبعد كده بيكون فيه حمامات كريم مخصّصة بعد فرد الشعر بينصح بها المصفف؛ وده بيكون طبقا لنوع الفرد اللي هيعمله للشعر وحمام الكريم المناسب له، فكل اللي أقدر أنصحك به هو إنك تروحي لمكان مضمون وسمعته طيبة.

• أنا عايزة أعرف إزاي أشقّر وجهي؛ لأن الفتلة بتسبّب التهاب لبشرتي؟

أنا مع التشقير ولكن بافضل إنه يتكرر كل أربعة شهور أو ستة شهور فقط، ولكن مش كل شهر، وبنستخدم كريمات التشقير الموجودة في السوق وسعرها بيتراوح بين 40 : 50 جنيها، وفيه ناس بتستخدم البودرة الخاصة لتفتيح الشعر وتحطّ معاها أكسجين؛ والطريقة دي مش وحشة ولكنها كمان مش جيدة، والأفضل إننا نلجأ لكريمات التشقير؛ لأن المواد بداخلها بتكون أطرى وأنعم على البشرة.

• أنا جسمي مش مظبوط وفيه سيليوليت.. أعمل إيه؟
كنا اتكلّمنا قبل كده عن لسان البحر لعلاج السيليوليت وده بنطحنه ونستخدمه، وعلشان يجيب نتيجة كويسة لازم نكرره مرتين في اليوم يوميا لغاية ما يجيب نتيجة، أما لو مش عايزة تستخدمي لسان البحر ففيه ماسكات تانية هنعملها مع بعض في حلقة مخصّصة عن السيليوليت، كمان ممكن تستخدمي الفرشة الخاصة للسيليوليت مع الماسكات الطبيعية اللي هنقول عليها، ودي هتجيب نتيجة إن شاء الله، بس أهم حاجة هي الاستمرارية؛ لأن أحيانا ممكن نداوم عليها لمدة سنة لحد ما النتيجة تبان.

• عايزة أعرف أجيب منين فُرش الماكياج؟
الفرش بنشتريها من المحال المخصصة لبيع أدوات الماكياج أو من الصيدليات الكبيرة، وبانصح إن الفرش تكون بشعر طبيعي مش شعر بلاستيك؛ لأنه بيكون ناعم أوي على البشرة.

• عايزة أعرف إيه الأفضل لإزالة شعر الوجه هل بالفتلة ولا بالشمع؟
إزالة شعر الوجه ممكن يكون بالفتلة أو ممكن بالشمع، ولكن الشمع لازم يكون عند حد مضمون جدا، ولازم نتأكّد إن قبل ما نعمل وشنا إنه يكون فيه قطعة شمع جديدة علشان لو حد قبلنا استخدمها ومثلا وشه فيه التهاب ممكن تتنقلنا، كمان لازم يكون حد متخصص؛ لأن الشمع ده بيكون ساخن جدا، ولازم يتحط على الوش بحرص شديد، وأنا مش بافضل إننا نستخدم الشمع على البشرة بشكل دايم؛ وده لأن شد الشمع على الوش ممكن مع الوقت تسبب تجاعيد للبشرة؛ يعني ممكن نكرره كل 3 شهور على الأقل أو 6 شهور.

• عندي بقع قديمة، وحبوب كتيرة، وعندي خط في رقبتي؟
زي ما قلنا قبل كده على موضوع البقع إننا بنحط خليط من العسل مع الخميرة ونستمر عليه فترة، وبعد فترة أسبوعين مثلا هنزوّد عليهم حبوب اللقاح؛ لأنها بتعمل تطهير للبشرة وإبادة لأي حاجة فيها، ونفس الماسك ده هنستخدمه للبقع وكمان على أي مكان فيه حبوب، وهنستمر عليه إما يوميا أو يوم بعد يوم، وده على حسب حجم الحبوب في البشرة، والتركيبة دي بتنفع للبشرة الدهنية ولكل أنواع البشرة، وممكن بعد فترة تبدأ تحط عسل النحل مع زيت كبد الحوت، وده فعّال جدا خصوصا للحبوب اللي بتكون زي الدمامل.

وبالنسبة للبقع بعد ما نستعمل خليط الخميرة والعسل زي ما قلنا لو لسه فيه بقع هنعمل ماسك الفجل البلدي، وهو عبارة عن مقادير متساوية من عصير الفجل وعصير الليمون وشرش اللبن الزبادي، وهنخلطهم مع بعض، ونحطّهم في التلاجة لمدة 48 ساعة، وبعدين نبدأ نستخدمه على أماكن البقع.

• أنا استخدمت الليكوسيد وجاب نتيجة كويسة، بس وقّفته بعد أسبوعين علشان بيطلع في المناطق دي حبوب حمراء وقلقتني أوي؟
الحبوب الحمراء دي لو ظهرت بسبب إزالة الشعر يبقى مافيش مشكلة، لكن لو التهبت يبقى ممكن تستخدميه وتوقفي أسبوع، وتستعملي كريم بانثينول، وبعدين ترجعي تستعملي الليكوسيد تاني.

• أنا باستعمل ماسك الزبادي وماسك الرز هل أستخدمهم في يوم واحد ولا كل ماسك لوحده، مع العلم إن بشرتي فيها حبوب؟

بالنسبة للبشرة اللي فيها حبوب يُفضِّل إنها ما تستخدمش الزبادي، وهتكتفي بماسك الرز فقط للتفتيح، والروتين هيكون بإنك تعملي ماسك الخميرة والعسل، وبالليل قبل النوم تعملي ماسك الرز للتفتيح، وابعدي عن الزبادي ما دام البشرة فيها حبوب.

• عندي المنطقة حول الفم غامقة؟ وفيه حبوب في منطقة الذقن بتطلع حاجات بيضا؟
أهم حاجة بالنسبة لمشكلة الغمقان حول الفم إننا بعد ما نغسل أسنانا نغسل المنطقة حول الفم كويس أوي؛ لأن الفلورايد بيسبب غمقان في الجلد.

وبالنسبة للحبوب أهم حاجة إننا مانقرّبش ليها نهائي أو نلعب فيها، وزي ما قلت قبل كده ماسك الخميرة والعسل من الحاجات الفعّالة جدا للحبوب لأنها بتنشفها جدا، وبالليل قبل النوم نحط ماسك الرز هيهدّي البشرة.

• ماسك الرز وحَبة البركة أستمر عليه أد إيه؟ وهل ينفع أعمله وأحفظه في التلاجة؟
ماسك الرز وحَبة البركة بيعملوا نتيجة هايلة أوي للتفتيح وعلاج الحبوب وبنستمر عليه من شهر لـ3 شهور، والماسك ده ما ينفعش نحفظه في التلاجة نهائي يعني لازم نعمله يوميا قبل الاستخدام مباشرة، كمان فيه وصفة تانية للرز هي إننا بنغلي 3 ملاعق رز في مقدار مية، وبعدين نصفّيه وناخد المية نحطها على بشرتنا مرتين أو 3 يوميا، وهيجيب نتيجة هايلة وهيخلّي البشرة صافية جدا، وده من الماسكات اللي ممكن نحتفظ بيها في التلاجة لمدة 3 : 4 أيام، وبنستعملها الصبح أو بالليل ونشطفها بعد 10 دقائق، هيجيب نتيجة هايلة ونقدر نحطه على أي منطقة سواء بشرة الوش أو بشرة الجسم.
القراءة للجميع
الموضوع منقول الامانة

بالله عليكم اللى عجبها الموضوع تقيم:يارب::يارب::يارب::يارب::يارب:: يارب: لانى والله تعبت فيه جدا

ومتحرمونيش من ردودكم والى مش هترد ولا هتقيمجلا جلاجلا جلاجلا جلا

هى عارفة انا مش هتكلم ويارب اكون افدتكم

يلا اترككم فى رعاية الله وعونهمبسوطةمبسوطةمبسوطة

انشري في صفحتك على فيس بوك! انشري في تويتر!

عنوان الموضوع للنسخ

اسئلة واجوبة هامة لكل فتاة تريد التميز مع خبيرة التجميل رانيا

http://forums.fatakat.com/thread2934519
فتاة التحدى فتاة التحدى http://files.fatakat.com/customavatars/avatar327092_1.gif فتكات رائعة Fatakat المنصورة - مصر

التعديل الأخير تم بواسطة : yoka mody1888 بتاريخ 21-5-2012 الساعة 07:27 م.
21-5-2012 قديم 21/5/2012 02:30pm
فتكات متميزة
ربة منزل - مصرية
لو تعرفي العضوة دي شخصيا ياريت تطمنينا عليها
المواضيع: 5
مودي: ----

رد: اسئلة واجوبة هامة لكل فتاة تريد التميز مع خبيرة التجميل رانيا - العضوة حبيب قلبي مودي هي صاحبة المشاركة

معلومات متميزه جزاكى الله خير

0

لااله الاالله محمد رسول الله
21-5-2012 قديم 21/5/2012 02:36pm
فتكات ست الكل
وسام ألكسا لاستخدامها شريط ادوات ألكسا أثناء وجودها بالمنتدى
خريجة - مصرية
hodadel غير متواجدة حالياً
المواضيع: 68

رد: اسئلة واجوبة هامة لكل فتاة تريد التميز مع خبيرة التجميل رانيا - العضوة hodadel هي صاحبة المشاركة

معلومات هامة جدا للبشرة ولازم تتعمل كروتين يومي للاعتناء بالبشرة وتسلم الايادي على المجهود الرائع ده يا قمر

0

كوافيرة من اسكندرية ..بأسعار رمزية جدااا..ولحد بيتك..في كل التخصصات للتواصل .. 01276224992
http://forums.fatakat.com/thread3985892
تعالي اعملي الكيراتين في الاسكندرية وبالصور
http://forums.fatakat.com/thread3700044

لسرعة البيع نزلت الشقة في اسكندرية 65 متر من 60 الف ل 45
http://forums.fatakat.com/threadp101807716
21-5-2012 قديم 21/5/2012 02:45pm
فتكات رائعة
طالبة - مصرية
صاحبة الموضوع فتاة التحدى غير متواجدة حالياً

رد: اسئلة واجوبة هامة لكل فتاة تريد التميز مع خبيرة التجميل رانيا - العضوة فتاة التحدى هي صاحبة المشاركة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب قلبي مودي مشاهدة المشاركة
معلومات متميزه جزاكى الله خير
شكرا ليكى حبيبتى وجزاكى وكل المسلمين يارب

0

21-5-2012 قديم 21/5/2012 02:46pm
فتكات رائعة
طالبة - مصرية

رد: اسئلة واجوبة هامة لكل فتاة تريد التميز مع خبيرة التجميل رانيا - العضوة فتاة التحدى هي صاحبة المشاركة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hodadel مشاهدة المشاركة
معلومات هامة جدا للبشرة ولازم تتعمل كروتين يومي للاعتناء بالبشرة وتسلم الايادي على المجهود الرائع ده يا قمر
شكرا ليكى حبيبتى ودى اقل حاجة اقدر اقدمها ليكم

0

21-5-2012 قديم 21/5/2012 03:29pm
فتكات رائعة
طالبة - مصرية

يعنى مفيش اى حد هيعبرنى ويقيملى موضوعى حتى لو بسىئ ويعرفنى رايه فيه
غير اتنين

0

21-5-2012 قديم 21/5/2012 03:36pm
الصورة الرمزية sosocat
برنسيسة فتكات
وسام النشاط الاداري المتميزوسام النشاط و التميز قسم البشره وسام ألكسا لاستخدامها شريط ادوات ألكسا أثناء وجودها بالمنتدى
خريجة - مصرية
sosocat غير متواجدة حالياً
المواضيع: 228

رد: اسئلة واجوبة هامة لكل فتاة تريد التميز مع خبيرة التجميل رانيا - العضوة sosocat هي صاحبة المشاركة

الف شكر يا قمر

0

صورة توقيع sosocat في منتديات فتكات
21-5-2012 قديم 21/5/2012 03:41pm
فتكات رائعة
طالبة - مصرية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sosocat مشاهدة المشاركة
الف شكر يا قمر
اخيرا حد رد وعبرنى انا والله زعلانة من الفتوكات
وشكرا ليكى يا قمر

0

21-5-2012 قديم 21/5/2012 07:27pm
الصورة الرمزية yoka mody1888
ملكة فتكات
وسام النشاط الاداري المتميزوسام المشاركة المتميزة في  مسابقتنا يوميه و نتيجتها اسبوعيه ومسابقة لا تحسبوه شر لكموسام النشاط و التميز بمنتدي فتكاتوسام الفائزة بالمركز الثالث بمسابقة انا حامل آه بس شيك و موزه_♥ اوضه نومك دى مملكتك وشياكتها من شياكتك ♥وسام الفائزة بالمركز الثاني بمسابقة ديفليه محجبات لاحلى الماركات_ذوقى لا يعلى عليه وأحلى من كدا♫ ايه_جمالك ودلعك عندنا فى بيوتى سنتر فتكاتوسام الفائزة بمسابقة ليلتك يا عروسة_بيجاماتك جريئه بلمسة الطفوله البريئه - المسابقه الكبرى♥ لمواضيع الهدايا ♥ للزوجات والمخطوبات واحسن موضوع في قسم التنظيفوسام النشاط الاجتماعي لحضور مقابلة فتكاتوسام ألكسا لاستخدامها شريط ادوات ألكسا أثناء وجودها بالمنتدى
خريجة - مصرية
yoka mody1888 غير متواجدة حالياً
المواضيع: 540
مودي: عادي

رد: اسئلة واجوبة هامة لكل فتاة تريد التميز مع خبيرة التجميل رانيا - العضوة yoka mody1888 هي صاحبة المشاركة

تسلمى يا قمر جزاكى الله خيرا

0

يارب اجمعنى بجوزى على خير ودبر امورنا وسهلها
صورة توقيع yoka mody1888 في منتديات فتكات
21-5-2012 قديم 21/5/2012 08:00pm
فتكات نشيطة
ربة منزل - جنسية أخرى (الرجاء مراسلة مشرفة الموقع لاضافة جنسيتك هنا)
لو تعرفي العضوة دي شخصيا ياريت تطمنينا عليها
المواضيع: 10

رد: اسئلة واجوبة هامة لكل فتاة تريد التميز مع خبيرة التجميل رانيا - العضوة Mrs. Bee هي صاحبة المشاركة

معلومات حلوه اوي انا هروح اقيم ممتاز طبعا ...

0

رد