يارب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك - اليوم 1-11-2014 والساعة الآن 10:16 ص (جميع الأوقات بتوقيت جرينتش +2)

منتدى فتكات

الدنيا ربيع والجو بديع ومعانا احلى المواضيع عن التوفير
لازم بقى استغل الفرصة دى احسن استغلال وافرح الاولاد والراجل الشقيان وبابسط الطرق

لو بتدوري على صحبة و لمة و كلام من القلب و بسمة، و محتارة تروحي فين، هتلاقي فتكات موجودة فيها ايادى بالخير ممدودة: يلا تعالي مع احلى صحبة دنيا ودين!

رد   انشري في صفحتك على فيس بوك!   اضغطي هنا لاضافة الموضوع الى مفضلتك!

أدوات الموضوع التقييم: تقييم الموضوع: 26 تصويتات، المعدل 4.96.
ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) 5 4.96 26
13-11-2010 قديم 13/11/2010 08:15am
الصورة الرمزية بليلة باللبن والسكر
سوبر فتكات
وسام ألكسا لاستخدامها شريط ادوات ألكسا أثناء وجودها بالمنتدى
خريجة - مصرية
صاحبة الموضوع لو تعرفي العضوة دي شخصيا ياريت تطمنينا عليها
المواضيع: 35
مودي: متفائلة

رد: ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) - العضوة بليلة باللبن والسكر هي صاحبة المشاركة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LOVE ANGEL
تسلمى يا احلى حته جاتوه فى الكون بس والله النت شكله زعلان مننا كلنا

انا لسه مكملتش قرايه الصفحات كلها بس ايه رايك لحد كدا

يعنى كدا ممكن نقول 9/10 فى الواجب يعنى

طب دلوقتى انا جزره و بجد مش عارفه اعمل ايه ولا عارفه اتغير

غير انى حد اقل حاجه بتاثر فى نفسيتوه

و بجد بتدمر اوى يعنى من كلمه

بس يعنى انا حاسه انى ماشيه حلو اوى لانى بدات اعدل شويه حاجات

اقلها انى اساعد فى شغل المطبخ غير كدا لا

اقولك على حاجه

انتى عسل خالص و تسلمى يارب و ربنا يحققلك كل اللى تتمنيه

و ادعيلى بئا ارجع مصر قبل الدراسه ما تبدا

حبيبتى لكى اعدل من سلوكى واكون مثل القهوه يجب ان يكون التعديل بطيئا لكن فى الاتجاه الصحيح
بمعنى انى اعدل الاول البرمجه السلبيه اللى اثرت فى من الغير دون ان اعدلهم هم
يعنى مش هدى كل واحد درس فى الاخلاق واقوله انه برمجنى برمجه سلبيه لانه من وجهه نظره مش شايف انه لا قدر الله بيبوظ الدنيا لكن هو شايف انه بينصح وعايز الخير
ثانيا يجب ان يكون التغيير فى نفسى اولا وبتركيز
يعنى ايه ؟؟ انا بحس انى مثلا حساسه اوى تجاه الاخرين وببكى كتير لما حد يزعلنى وبحس انى باخد الكلام بزعل على سبيل المثال
يبقى اعدل من سلوكى واركز عليه يعنى اشوف ايه الغلط واعمل عليه اسبوت نور كده واقول لا هعدل واقول فى نفسى الكلام ده عده مرات واعدله فعلا واكيد اكيد لما اركز هنجح لكن بشيئ من الصبر
وصلت المعلومه ؟؟
ربنا يرجعك مصر سالمه غانمه انتى وكل مغتربه بره بلدها

################################################## #######

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بداية جديدة
ماشاء الله عليكى يا احلى جاتوهاية حتة سكر بجد

اطمنى يا ستى هاننفع بتوع الريجيم بكحك او من غيره
اصل كلام فسرك
اختك من اصحاب الاوزان

وقبل كدة مكنتش مقتنعة اساسا بانى منهم

لكن صدقينى لما بقى عندى هدف

حبيت اقرب من ربنا ولقيت انى لما اكل هاتقل واقصر واناااااااااااااام ودة مش صح

يعنى بجد الدورة اثرت فيا كتير وان شاء الله يديم علينا نعمته

كمان انا معاكى فكل كلمة اكيد الاساسيات ثابتة
واكيد اكيد الاصعب هو الاتفاق مع النفس وتديد خطة او جدول وتحقيقه
اللهم انى اعوذ بك من شر نفسى

وميرسى لاهتماممك بكل فتوكاية فالدورة
ربنا يجازيكى خيرا
وكل سنة وكل قمرات فتكات بخير

بدايه جديده
انتى معانا من اول الدوره يعتبر
يا ترى بعد ما أنهينا الجزء النظرى لسه بتجدى صعوبه فى تطبيق ما وصلنا له ؟؟
طيب لكى تكونى امينه مع نفسك قولى لى مقدار الصعوبه كام فى الميه بالنسبه للى حققتيه
يعنى تقولى لى حققتى كذا فى الميه واتحسنتى كذا فى الميه عن قبل بدايه الدوره
ومقدار الصعوبه لازال كذا فى الميه لكى اصل الى ما اريد
وتحددى ايه اللى لسه عايزاه وبوضوح
منتظراكى لكى نكمل باقى الخطوات الناقصه لديك

################################################## ##########

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كوكوهات ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) السلام عليكم
مش عارفة اقولك اية انا مش مصدقة انى لاقيت دورة زى دى لتنظيم الوقت ده كان حلم بالنسبالى
طول عمرى نفسى انظم وقتى و مش عارفة
كلام فى سرك انا كسولة جدا وبطيئة فى انجاز الاشياء وده عيب خطير مش عارفة اعلجوا ازاى نفسى كده اكون نشيطة وايجابية بس مش عارفة ازاى
ومن ناحية الجزرة فأنا جزرة موووووووووت وبردو ده عيب فيا ده غير روتين الحياة الزوجية هيموتنى حاسة ان كل الايام زى بعض ومفيش جديد
نفسى اكون شخصية ايجابية و سويةياريت تساعدينى
و ياريت تقبلينى معاكى فى الدورة دى
انا بالنسبة للمسلمات 1. الصلاة 2.الاذكار 3.غسيل الوش طبعا والاساسيات 1. تنظيم البيت 2. الطبيخ والمواعين 3. مراعاة طفلى و الاجتماعيات 1.مكالمات امى وحماتى 2.اتصالات بأهلى وجيرانى وزميلاتى والترفية 1.لعب رياضة 2. الخروج على فترات 3.النت
بالنسبة لأجابة الاسئلة فأهم 3 حاجات بعملها فى البيت 1.النت 2. التنظيف 3. التليفزيون
الموضوع ده عايز تفكير عميق لانك ام لطفل ولابد من ان تقرى كتب كيفيه التعامل مع الطفل ده والنت ليس وسيله لكسب تلك المعلومه
الميزة الو الشىء اللى بحبة فيا انى اجتماعية مرحو وبكره النكد
والحلم اللى نفسى فيه انى اكون امرة تحفة فى كل حاجة الشخصية الثقة بالنس فى الاهتمام بنفسى فى مهاراتى فى اهتمامى بنفسى وببيتى تفتكرى ده حلم مستحيل
وطبعا الحاجة اللى بكراهه فيا انا كلمتك عليها فى الاول
ياريت تساعدى وكل كلمة بتقوليها وكل واحده بتساعديها فى ميزان حسناتك اشاء الله
اسفة على الاطالة
وفى انتظار ردك

حبيبتى اولا لن اكون عنيفه عليكى لانك قريتى معظم الموضوع مره واحده ولم تستوعبيه جيدا مثل باقى البنات اللى عدلوا أنفسهم يوم بيوم
ثانيا يا قمر هتكلم بدون زعل ولا اقصدك بالحديث لانى لا اعرفك شخصيا فياريت تعدلى من النقاط اللى انا غيرت لونها فوق بالازرق فى كلامك
ثالثا لكى اصبح امرأه تحفه كما تقولين يجب ان اسعى لذلك وابذل قصارى جهدى لذلك فهل سوف تشمرى عن ساعديك وتتعبى قليلا لكى تهنئى كثيرا ؟؟؟ السؤال لنفسك وفكرى فيه بعمق ومنتظره اجابتك
بحبيبتى بتقولى نفسك تكونى مهتمه ببيتك وبعيالك وبمستقبلك وبمهاراتك وسألتى هل ده مستحيل ؟؟
الاجابه غير مستحيل
فأنا امرأه لدى من الاعباء جبااااااااال واقوم بكل شيئ على اتم وجه وبدون مساعده من القمامير بناتى اللى هما اطول منى الان وانا امرأه عامله وام وزوجه وتقدرى تقولى ان صح التعبير كمان بوصل البنات لدروسهم بسيارتى الخاصه وبهتم ببيتى لوحدى دون اى خادمه معى وببيض شقتى بنفسى وبصلح بتجازى بنفسى وبصلح غسالتى الاتوماتيك بنفسى وبصلح المراوح بنفسى ولازال لدى الوقت لشرب النسكافيه بتاعى فى النادى كمان
قولى باسم الله ما شاء الله عليكى لحسن ازعل منك ( النهارده الخميس )
كل ذلك يا قمر ذكرته لك وعن جد بعمله فعلا ولوحدى دون مساعده مخلوق ولدى زوج ربنا يهديه فى طلباته التى لا تنتهى حتى وانا نايمه بيطلب شاى وقهوه كمان
بقول لك الكلام ده لكى اعرفك ان فيه ناس عايشه فى الزمن ده وبتعمل كل ده لكن بشئ من تنظيم الوقت وبشيئ من الجهد وبشيئ من التعب لكى انعم بحياه سعيده
الكسل نووووووووووووو مش انتى من النهارده ماشى ؟؟
وهرفع لك رابط موضوع ماما مملكه عشان لما تدخلى وتشوفى القمرات اللى فيه هل عندهم كسل لا قدر الله ؟؟؟
منتظراكى وان زعلتى من كلامى يبقى ده اول مراحل التغيير
اسفه لو كنت جيت عليكى لكنى والله نفسى تكونى افضل بكتير ومنتظراكى تانى

################################################## #####

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بداية جديدة ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت)
اولا كل سنة وانى وكل البنوتات هنا بالف خير وربنا يعيد علينا جميعا الايام بخير

ثانيا
ماشاء الله تبارك الرحمن عليكى ربنا يحميكى يارب

ثالثا ادخل فالموضوع باقتباس لكلامك

يا ترى بعد ما أنهينا الجزء النظرى لسه بتجدى صعوبه فى تطبيق ما وصلنا له ؟؟

لا ولله الحمد لانى كنت مفتقدة معرفة الهدف والوصول ليه كنت حاسة انى عايشة بس لهوى النفس وقت ما اكل اكل او النت ماشى اخرج اوك اكل البيت ممكن الدليفرى يسد التنظيف قبل ميعاد جوزى عادى بصراحة كانت حياتى خراب

طيب لكى تكونى امينه مع نفسك قولى لى مقدار الصعوبه كام فى الميه بالنسبه للى حققتيه
يعنى تقولى لى حققتى كذا فى الميه واتحسنتى كذا فى الميه عن قبل بدايه الدوره

الحمد لله وماشاء الله انا دلوقتى بادى كل فروضى فالصلاة ولله الحمد عكس بداية الدورة نا قلت فالبداية انى كنت بضيع الصلاة وبتكاسل

كمان فرق معايا فشغل البيت جدا لانى بحتسب اللى بعمله كله
واتاكدت انى هاؤجر عليه

كمان بقيت عندى قابلية للتحمل كتير عن الاول

زوجى وطلباته وتفاهات وسخافات الحياة اليومية بقيت مش بقف عند حاجة بعيينها الحمد لله وبفضل الله انا بجد حاسة بفرق كبير
وتزامن وقت الدورة مع رمضان فرق معايا كتير

ومقدار الصعوبه لازال كذا فى الميه لكى اصل الى ما اريد
وتحددى ايه اللى لسه عايزاه وبوضوح
بالنسبة للصعوبة كلها تخص بس الخوف خايفة من نفسى جدا جدا انى مكملش واتكاسل بجد مرعوبة
بس حاسة ان الجاى افضل بالاتكال على الله وليس التواكل زى الاول
ممكن اقول الصعوبة بقت60 فال100 لانى شايفة من بعيد شوية
اللى عايزاه انى استمر بمعنى ان هدفى يفضل قصاد عينى وميتوهش منى تانى وان الدنيا ما تلهنيش عنه

كمان عايزة اكون اكثر نظاما واقل تضيعا للوقت
وبما انى بس ربة منزل وام مش بشتغل
هاستعين بالموضوع اللى اشرتيله لماما مملكة ربنا يجعل كل كلمة ليها فى ميان حسناتها يارب
انا بجد استفدت من كلامها جدا جدا
د بالنسبة للبيت والنظام

كمان عايزة ارجع اقرا لانى حاسة انى فاضية من جوايا وروحى عايزة تتغذى بجد مش عارفة اعبر

كمان عايزة اكون ام واعية واقرب من بناتى واقدر اتواصل معاهم
وجمب كل دة عاية اعرف انا ممكن افيد اللى حواليا ازاى وبطريقة صح

رغيت كتير اوى انا عارفة بس سامحينى قلبك الكبير طمعنى

منتظراكى لكى نكمل باقى الخطوات الناقصه لديك

حبيبتى مش رغيتى وقلتى المفيد وسردتيه
مش تقلقى لسه فيه جانب عملى من شغلنا بعد العيد ان شاء الرحمن
حته جاتوه ان شاء الرحمن موجود فى العيد للقمامير اللى بيعيدوا خارج بلدهم لان طقوسهم مش زى عندنا ربنا يرجعهم لنا بالسلامه
اما عن السكل لما تدخلى موضوع ملوكه حبيبتى مش هتشوفى نفسك كسوله بعد كده ابدا وانا رفعت الرابط بتاعه لانها تعتبر امى الثانيه لانى اتعلمت منها كتير ولازالت
كل سنه وانتى بخير

################################################## #############

لاننا عارفين ان تنضيف البيت من اساسيات الحياه
ولان معظمنا ستات بيوت وحاسين اننا زهقانين من القاعده فى البيت لان قال ايه اللى بيشتغلوا بيحسوا بشيئ من الترفيه غضبانة جدا
تعالوا شوفوامملكه وبناتها بتعمل ايه فى شقتها عشان تحسى ان الاساسيه دى (تنضيف البيت ) فن وابداع وليس غسيل ومسح وكنس وبس
http://forums.fatakat.com/thread640832
على فكره الموضوع ده مغلق لكن هتستفيدى منه كتير اووووووووووووى وخصوصا اول صفحه لانه شامل كل حاجه فى البيت
واللى هتركن هناك وتطنشنى هجيبها يعنى هاجيبها

بهزر طبعا لان نص بنات مملكه هنا اصلا زى ما قلت قبل كده

################################################## ###########

السلام عليكم
بناء على رغبه البنات فى الدوره وام نسك اولهم اتسألت سؤال
فين اجاباتك على الاسئله اللى فى الدروس بما انك واحده مننا ؟؟
صراحه وعدتكم فيما قبل انى اجاوب على كل الاسئله لكن فيما بعد لكى لا اعوق مسيره تفكير البنات فى الاسئله ويعتبروا اجاباتى اجابات نموذجيه مع ان فيه فروق فرديه بيننا
فما اراه انا نموذجى تراه بنوته تانيه شيئ عادى
لكنى آثرت ان اترك المجال للبنات فى التفكير فى الاسئله لانها تخص كل بنت على حده وكل واحده حسب ظروفها
المهم عشان مش ارغى كتير كعادتى فكرتنى بوعدى بنوته عسل وهى بتكلمنى على الميل وكان طلبها فى منتهى الزوق والرقه بانها تريد ان تعرف اجاباتى على الاسئله فى الموضوع مثلها مثل باقى البنات وتقرأ اجاباتى على العام فى الموضوع نفسه فأحترمت زوقها ووعدتها عن قريب ان افى بوعدى الذى وعدته اياكم
ولاننا انهينا الجزء النظرى من دورة تنظيم الوقت ومعظمنا عرف الهدف الاساسى منه فأثرت ان اجاوب على الاسئله مثلى مثل باقى البنات لاننا هنا نكمل بعضنا البعض
أولا مسلماتى كالأتى
1. الصلاه كل الفروض فى أوقاتها
2 .صلاه السنن كلها بعد الفروض
3.صلاه الضحى لا غنى عنها يوميا
4. قراءه كل يوم جزء من المصحف الشريف
5. التسابيح ولو انى غير منتظمه عليها بعد الصلوات إلا انى لا اتركها يوميا فى مواعيد اخرى
5. اخد الدواء لانى بدونه لا احيا عفاكم الله مما اعانى من مرض لازمنى طويلا والحمد لله
( ملحوظه قد تلاحظون مسلماتى طويله حبيتن لانى صراحه الدوره اللى اخدتها قبل ذلك واستمرت سنه كما ذكرت لكم سابقا كانت بها تضبيط الجانب الدينى مهم جدا بجانب الجوانب الاخرى من حياتنا )
ثانيا اساسياتى كالآتى بترتيب المواعيد
1. الشغل لانى موظفه
2. ترتيب البيت والطبيخ
3.مراعاه الباشا من اول ما يدخل باب الشقه الى ان يخرج منه مره اخرى فى كل شيئ من واجبات له
4. مراعاه القمامير بناتى فى معظم امورهم وأهمها دروسهم ومذاكرتهم ومواعيد صحيانهم للمدارس والدروس
5.الاهتمام بنفسى كفرد من افراد الاسره يعنى له حقوق عليا باحبه يا ماما
ملحوظه ( بدأت الاهتمام بكل جوانب امور الاساسيات بفضل فتكات وبناتها القمامير استفدت منهم كتير فى الطبيخ والحلويات وقسم معامله الازواج وترتيب البيت )

نأتى الى الترفيه
النت لانه سهل وبعتبره مثل قراءه اكثر من كتاب شيق لكن له متعه خاصه لان صفحه ملونه ولذيذه
قراءه الجرائد اليوميه باهتمام وبالتفصيل
قراءه كتاب كلما سمح الوقت ( وبيسمح كتير اوى الوقت عند الدكتور اللى بننتظر عنده بالساعات )
الذهاب الى النادى بعد الحاح من البنات وبقرأ فيه كتاب ايضا

نأتى الى الاجتماعيات
دى بقى بعملها وانا بعمل الاساسيات
بكلم اقاربى بالتليفون وانا بنقى الرز عادى جدا ومش تقولوا لحد لاننا كستات رغايين اوى واقل تليفون بالربع ساعه
وبكلم اصحابى وأنا بفصص التوم موظفه بقى ووقتى مش ملكى
وبرد على التليفون وانا بكوى
وفى كل المناسبات بزور كل اقاربى سواء بيعبرونى او لا فازور الكل على السواء فى المناسبات مثل الاعياد او الافراح او المواساه فى حالات الوفاه او فى حالات المرض
وبتصل بكل فرد فى العائله فى عيد ميلاده اللى اصلا اللى فى البيت معاه مش فاكرينه وبيفرح اوى لان الناس البعيد فاكرين واللى معاه مش على بالهم اصلا
برضه مش تناحه ولا حاجه بعمل كده لكن برضه اخدت ده فى الدوره اللى قلت لكم عليها
نأتى الان الى الهدف اللى كلنا بنسعى اليه
هو ارضاء الله فى كل صغيره وكبيره فى حياتنا
والوسائل الى ذلك كل شيئ بعمله برجعه لانى بعمل كده لارضاء الله
وبعمل اللى بتقول عليه امى حتى لو عكس رغبتى مثلا ارضاء لبر الوالدين لكى يرضى عنى ربى
وبسمع كلام زوجى فى كتير من الاشياء ارضاء لله تعالى
بقول كتير من الاشياء لان فيه اشياء بيقولها كنوع من الاستهبال منه مش بعملها طبعا لانى بقيت قهوه ولست جزره
اعتقد فاهمين الفرق بين الجزره والقهوه
واللى مش بعمله بقول له مش بعمل كذا لان ده مش من واجباتى يا باشا ده واجبك انت نحو اهلك مثلا ومش هأعمله لانى مشغوله عادى جدا
فى الاول كانت الدنيا بتقوم ومش بتقعد لانها حاجه غريبه على هبلى السابق والان فهم انى فاهمه ان مش فيه حد هيستعبطنى بعد ذلك
اظن الامثله كتيره وانا شرحتها فى الدوره قبل ذلك

اما عن القصص اللى ذكرتها عن الجزره والبيضه والقهوه اعتقد انها واضحه للجميع وكنت فيما سبق جزره مثل معظم النبات واصبحت بفضل الله ثم بالصبر والاراده قهوه اعدل اللى امامى بس بالعقل والحكمه
أنتى لقصه السحلفاه اللى كانت صماء الى ان وصلت الى القمه فأفعل ذلك بفضل الله فى شقتى
الباشا بيقولى هتتعبى ومش هتعرفى و,,, و,,, و,,,,
اركز جيدا فيما افعل الى ان اصل الى افضل النتائج بعد الدراسه المتأنيه للموضوع من جميع جوانبه والحمد لله وصلت لما اردت فى شقتى مع ان كان شيئ من الخيال ان اعمل شيئ لكنى اصريت وبذلت جهد غير عادى لكى انجح وعملت موضوع من جزءين عن دهان الشقه ومش كنت بعرف اصلا يعنى ايه دهان وان دخلتم على الموضوعين هتلاقوا اسطى نقاش قد الدنيا هو حته جاتوه

كده رغيت كتير ولو فى اى اسئله فى اجاباتى انا فى الخدمه فكلنا لن نستفيد إلا لم نناقش بعض كما تعودنا
يلا اركم بعد العيد لكى نكمل ما بدأناه
احبكم كلكم فى الله ونفسى اراكم جميعا ربنا يجمعنى بكم إن لم يكن فى الدنيا يبقى ان شاء الله عند حوض نبيه فى الجنه

################################################## ########

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناهضة 2010 السلام عليكم حتة جاتوة خاصة لانها موجودة الان
والسلام عليكم ياخواتى عامة

الحمد للة اخيرا كملت قرائة وهكمل حل الواجب
ما هى اهم ثلاث اشياء بتعمليها فى البيت كل يوم؟؟ "وليس المهم ترتيبها" المهم اهمها على الاطلاق فى حياتك

تنظيف البيت والاكل
تعليم اولادى شىء جديد
مشاركة زوجى الحديث
2. ما هو الشيئ الذى يميزك عن الاخرينوبيخليكىمختلفه عنهم تماما

؟؟حب الخير للناس
3.ما هى الاعمال اليوميه اللى لما بعملها بستمتع بأدائها؟؟
النت .وقرائة فى التنمية البشرية.4.ما هوالهدف الذى اسعى لتحقيقه فى حياتىوهو نصب عينى دائما ؟؟؟
الفوز يوم القيامة دخولى الجنة بسلام

رؤيتى للهدف
تربية ابناء تربية صح بمعنى افهمهم اية الدين وعلمهم تنمية بشرية عشان يبقوا محددين هدفهم من البداية مش يتوهوا زى
وربيهم على حب خدمة الاسلام والمسلمين
ونفسى اسعد زوجى بس مش عارفة لكن هحاول
وحفظ القرأن لى وللاولادى
ونفسى انس اسائة اشخاص معينين لى(حماى وحماتىوبناتهم)
ونفسى اعمل مشروح اعلم فية الاطفال التنمية البشرية

كل ما سبق جميل لكن هعلق بس على نقطيتن يا قمر
اولهم كيف تعلمى اولادك تنميه بشريه ؟؟
ببساطه بانك تكونى ام صح امامهم وتكونى قدوتهم فى كل حاجه
اعطى لك مثال صغير
وانا طفله لم اتعدى الاربع سنوات اتعلمت اصول قياده السيارات ولم اكن اعلم انها اصول وقواعد الى ان كبرت وكل ما اقود سيارتى الان ادعى لابى الذى علمنى اياها
كنت بسأل ابويا وانا طفله ليه مش بتقف هنا قدام البيت على طول كان بيجاوب ويقول لى لان الشارع ملك للجميع وليس ملكى وحدى ويجب ان افسح الطريق للاخر فتعلمت وترسخ فى ذهنى وانا مازلت فى الحضانه يعنى ايه اصول وزوق فى القياده الذى لا يتمتع به اكبر الرجال سنا الان

المهم لكى نعلم اولادنا يجب ان نكون صح امامهم ولانهم يتشبعوا بسلوكنا كثيرا دون ان ندرى

النقطه الثانيه قولى يجب ان ارعى الله فى زوجى قدر المستطاع
لكن اسعاده أممممممممم فمن الصعب ان يشعر رجل بما تفعله من اجله امرأته لكى لا تشعرى باليأس
فكل ما عليكى ان تراعى الله فيه وكأنك تعاملى الله بغض النظر عن سلوكه سواء رائع ويستحق ام لا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناهضة 2010 معوقاتى للهدف

زوجى واهل زوجى فقط
لكن سأأخذ بالنصيحة واحاول بقدر المستطاع

حاولى الا تقفى امام المعوقات وان تتعديها وتجعليها شيئ امر من امامه لكى اصل الى هدفى والا اجعل هذه المعوقات هى نهايه طريقى واقف واقول مش هقدر اكمل لان الطريق خلاص وقف واستد من امامى
ولكى ان تشخذى ذهنك لكى تصلى الى اسهل الطرق وايسرها للوصول الى هدفك
منتظره رأيك فى حكايه السلحفاه الصماء
وأخر درس

################################################## ######

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokyale70 ازيكياميس صافى وحشانى بالنسبة للصورة فانا فهمت ان الهدف فى الوسط وان كل ما حولة يوصل للهدف وكمان لازم بين الاساسيات يكون فى ترفية علشان الحياة تمشى اقدر اقوللك انى استفدت كتير من الورة واتغيريت حاسة كدا انى انسان جديد عارفة واحنا صغيرين لما بنلبس لبس جديد بنبقى فرحنين ازاى انا حاسة انى لبست نفسى من جديد بس بجد ماحتاجين الطبيق العملى علشان نثبت وخصوصا مع بداية الدراسة خايفة اوى ادخل الدوامة وابعد عن نفسى الجديدة

فرحانه انك لقيتى نفسك واكيد مش هتهرب منك فى زحام الدراسه لانك خلاص عرفتى ايه هدفك
ثانيا الهدف مش فى الوسط لكنه محور حياتنا كلها وكل شيئ بنعمله برجعه لكى نحقق ذلك الهدف وانا رسمته فى الكف الذى يحرك تلك الاصابع
وجعلت المسلمات تحته لانها لا تقل عنه اهميه وهى اول شيئ يحقق الهدف وهى صلاتنا والعباده التى من اجلها خلقنا
وحتى نكون واقعيين قسمنا اليوم ما بين اساسيات وترفيه واجتماعيات على حسب يومنا وعلى حسب ظروفنا
يعنى فيه ناس بتبدأ نص ساعه ترفيه الاول على النت على ما تفوق كده باسطباحتها مع النسكافيه والفطار على النت وبعدين تشوف هتعمل شغل البيت ايه
وفيه ناس بتبدأ بشغل البيت لانها لسه نشيطه ولما تبدا تتعب بعد ساعتين كده تقوم تفطر علىالنت وتشوف جديد فتكات بس نص ساعه بس وتكمل ( مش بتتتنح على فتكات نص يوم ) لو عملنا كده يبقى ضاع وقتنا فى الدوره هباء
فى الموضوع ان حته السكر لا تكون كبيره حتى لا تسبب الملل وضياع الوقت ولا تكون مش موجوده حتى لا نشعر بأننا خيل حكومه
يا ترى وصلتى فى قراءتك للموضوع لقصه حته السكر ولا كلامى سابق لاوانه ؟؟

################################################## ####################

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_miss_egy2010 انتى بقى يا قمر عايزاكى تقولى لى انك بدأتى فى المشوار ده بجانب باقى مشاغل الحياه ممكن ؟؟

ان شاء الله اكيد هبدأ فى المشوار و صحيح كلامك لازم يكون فيه موازاة فى باقى المشاغل المحيطة بينا

بس انا عندي سؤال قبل ما ابدأ الاساسيات

على فهمى لموضوع الاساسيات انها الحاجة اللى مينفعش حد تانى غيري يعملها
بس هى ممكن تكون مش ثابتة يعنى مثلا انا كل اساسياتى دلوقتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_miss_egy2010
  1. الخدمة العامة اللى بعد الكلية
  2. البحث عن وظيفة و بعدها هيكون التقنى و مراضاة الله فى عملى برضه من اساسيات ( دى مسلمه مش اساسيه يعنى لا غنى عنها مثل الصلاه ان ارضى الله فى عملى )
  3. تكملة موضوع الكورسات اللى ناقصة بعد العيد لانها كتير شوية (نبدأ باول خطوه ولما نخلص الكورس الاول نستفيد منه ندخل عل اللى بعده )
  4. نفسى بقى اتعلم انجليزى صح الصح يا ترى ليه ؟؟( هستفيد منه ولا كورسات على الفاضى يجب ان احدد هدفى جيدا )
و طبعا دول اساسيات حسب ظروفى و حالتى دلوقتى يعنى بمجرد الانتهاء منهم هيكون لى اساسيات مختلفة
فمش عارفة انا كده صح ولا لأ
بالنسبه لانك لسه متخرجه فاساسياتك هتختلف فعلا من مرحله لاخرى وكله مضبوط
  • موضوع الاجتماعيات :
يتلخص عندى فى نقطتين
  1. زيارة اهلى اسبوعيا مرتين فى الاسبوع
  2. الجلوس مع ابى و امى جلسة صفا بعد الغدا او بعد العشا يوميا لانى مرتبطة بيهم جدا و كل اللى كان بيحصل فى الكلية الصغيرة قبل الكبيرة كنت اقعد و احكهلهم و بعدين اذاكر
شوفى حد بيكون دماغه فاضسة زى ايام مذاكر ههههههه

ندخل بقى على الترفية :

والله انا من بداية اجازتى وانا خايفة انى اقدى وقتى كله ترفية واقلاقى ايامى بتمر و خلاص

ترفيهاتى عبارة عن :
  1. هوايتى المفضلة اللى تعبت على ما عرفت انى ليا هواية اصلا ألا و هى القراءة بحب الكتب و المجلات و طبعا الهادف منه و بحكم دراستى اغلب اللى بقراه بيوكن تبعاها بس مش بنسى نفسى و بقرأ أدب انجليزى و ممكن عربى(افتحى مجال القراءه للثقافه ووسعى الدائره قليلا .ان تزوقتى الشعر ممكن تلاقى نفسه فيه ولو قارئه وان قرأتى الجرائد لن تشعرى انك خارج العالم والتى فيى لن يفيد فى الاخبار لان اخباره سريعه وعلى الوش بس
  2. خروجى مع صديقاتى مرة كل اسبوعين لو أمكن بصوت واطى علشان بابا مش يزعقل لى ( هيزعق لانك لم تقنعيه انك لست صندوق فى البيت وان تحليتى بشيئ من الذكاء ومساعده ماما فى البيت هتقولى بصوت اكثر علوا مع الاحتفاظ بالادب الجم فى الحديث من حقى بقى الخروج لانى بساعد فى البيت ومش يبقى قله ادب انى اطلب الترفيه مع صحباتى ولن اتأخر . لكن الصوت منخفض الان لانى لا اعمل واجبى تجاههم بالقدر الذى يجعلنى ارفع صوتى ولا ايه ؟؟)
  3. لعبة سودوكو هى لعبتى المفضلة بتشغل عقلى لما يكون فى أجازة
  4. ان شاء الله يكون النت و حبه كلام مع اقاربى اللى فى الغربة ربنا يرجعهم بالسلامة
مع أنى حاسة ان اللى فات كله هتقولى كله عك فى عك
(مين قال كده ؟؟ كلامك لحد دلوقتى رائع بس عايز بعض من التضبيط والفطنه فى التعامل مع الاخر)

بس هكمل
  • موضوع " البرمجة السلبية "
اجيتى فى ملعبى بقى هه انا طول حياتى وانا صغيرة كانوا بيعتبرونى الطفلة التى لا تكبر ابدا و اللى بتتأمص على طول و مش بتحب حد يتكلم معاها خالص

و لما حبيت أخد موقف من اللى بيحصلى ده و ده طبعا لما كبرت وحسيت انى محدش مهتم برأى خالص
طبعا كانت الكارثة و كتر الكلام ( هى مى بتتكلم مى طلع لها صوت و الكلام البايخ ده )و طبعا الناس زعلت منى و مش بيكلمونى كويس لغاية اللحظة دى اكمن انا اتكلم و المصيبة اللى اكبر انى مش بقول الا الصح اللى الزمن ده بقى خطأ يلا المهم
هرفع لك قصه مخصوص عشان النقطه دى يا مى

انا كمان قلت اللى يقبلنى كده بتغيرى الصح الجديد طالما مش بعيب فى حد اهلا وسهلا و اللى عايز مى التانية اللى كانت بتاخد على دماغها و هى فاكرة انهم اهلها اللى بيحبوها برضة اهلا وسهلا اصل انا مش هلغى حد من حياتى بس الدنيا علمتنى ان كل واحد له الجزء بتاعه و فى حدوده متهيألى ده مش عيب و خصوصا انى مش مزعله حد منى و هم اهلى و اهلى المقربين كمان كانوا اقصدى

اه رأيك يا مس صافى هل انا غلطانه
نوووووووووووو

اليومين اللى فاتوا فرأت كتاب " قوة التحكم فى الذات" للاستاذ العملاق ابراهيم الفقى بصراحة كده متهيألى الدكتور كان عايش معايا عمرى كله و عمل الكتاب ده مخصوص لانه يعرفنى و عايز يريحنى شوية بجد روعة

معلش انا طولت بس هتكلم فى أخر نقطة النهارده وهى
  • موضوع ( الجزرة و لا البيضة ولا حبه البن)
و الله انا دلوقتى شايفة نفسى بيضة انا لغاية دلوقتى مبسوطة بنفسى انى وصلت للنقطة دى بعد ما كنت جزراية طماطماية اي حاجة لا تتحمل اى حاجة

اما موضوع القهوة احيانا و لكن فى حدود امى و ابى ساعات فيه مشاكل بيخدوا رايو بيعملوا بيه و يطلع صح

يا رب اكون فى بداية الطريق او حتى لطشت فيه اى حاجة

تمام كد يا مس صافى
كل عام و انتى طيبة وكل الاخوات اللى هنا كمان
يا رب يكون العيد كان سعيد عليكم يا رب

ان شاء اعرف رأيك و أكمل بعدين

سلام

مى انا عدلت فى كلامك باللون الاحمر وعدلت اللى المفروض يتصلح ولونته باللون الازرق عشان مش انسى نقاط
صح انى اكون نفسى لكن على شرط مهم انى اكون انا صح اساسا وامشى اللى فى دماغى على اساس انى صح مع الاخد فى الاعتبار انى لست بخبره الاخرين من اهلى من هم كبار السن فى حاجات كتيره
يعنى امشى اللى فى دماغى اوكى ولا غبار عليه لكن يكون صح الصح ولا عليه غبار وهرفع لك قصه تشوفى فيها نفسك ماشى ؟؟

################################################## ###############

امومتى هى حياتى
لكى اصل الى هذه الاجابات بدأت منذ عام 2007 فى دوره كما قلت لك على النت وعدلت فى شخصيتى كتير
لذلك بدأت الدوره هنا فى فتكات حبيبتى ومعاكم
ثانيا الدوره اللى انا اخدتها عدلت فى 3 جوانب الدينى والشخصى والاجتماعى وسوف ابدأها معكم لانى كاتباها فى دوسيه ومنظماها سنه بقى مذاكره فى شخصيتى لحد ما وصلت الى ما انا عليه بفضل الله
لكن قبل ذلك نكمل ما بدأناه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دلوعه مودي بالنسبة يا صافى لسؤال انتى عملتى برمجة سلبية لحد الحمد لله لاااااا لان انا عارفة اضرارها كويس .انتى عارفة يا صافى انا بنتى عندها سنتين لو تشوفى الصداقة اللى بينا عاملة ازاااااى وما شاء الله عليها عندها كمية ثقة بلنفس مش عند شخص كبير الحمد لله قدرت ازرع فيها ثقتهااا بنفسهاااا .بلنسبة لموضوع الجزرة والبيضة والقهوة فالحمد لله انا (قهوة) .اى مشكلة فى حيااااتى بتعرض ليها انا اللى بغيرها مش هية اللى بتغيرنى ومبتبقاااااااش مشكلة اساسا.مثلا انا بنتى عندها سنتين اول سنة فى حياتها من بعد الولادة كانت عيانة ودة طول السنة كلهاااا وكان المفروض يوميا نروح مستشفى معينة ودة بيترتب عليها حاجات كتير اوى .طبعا نفسيا مفيش ام تقدر تشوف ابنها كل يوم فى المستشفى بيقعد بل5 ساعات بيتعذب انا بلعكس الموضوع دة قوانى وخلانى اصر اقدر على الشفا والموضوع دة طبعا كان ممكن ياثر على اى واحدة فى بيتها ونفسيتها واكيد بيتها هيكون متوتر علشان بتقعد برة البيت اكتر من 7 8 ساعات .انا بلعكس الموضوع دة قوانى انا وزوجى ومغيرش فى حياتنا خالص احنا صغرنا المشكلة واحنا اللى غيرناها وبفضل ربنا اتحلت مش هية اللى كسرتنا .وكنتى تيجى تشوفى بيتى الوقت دة عامل ازاى نفسيا الحمد لله زى الفل من ناحية النضافة والترتيب مقلكيش وبنخرج وبنتفسح وبنسافر كمان كان كل اللى حوالينا مستغربين احنا بنعمل كدة ازاى كانوا يقوللونا اللى انتو ا فى دة لو اى حد فى كاان ماااااااات .احنا بئة موتنا المشكلة .انا بحكيلك كدة علشان بشوف امهات كتير اى مشكلة صغيرة اوى مبيقدروش يتغلبوا عليها ويقعدوا يعيطوا وحياتهم تتقلب وومكن يعيشوا

ولاننا مختلفين عن بعضنا البعض وبينا فروق فرديه فقد رأيت ان دلوعة مودى من الناس اللى قهوه وده انجاز كبير انى ارى واحده من ضمن ناس كتيره قهوه من الاول والحمد لله
فعلا كلامك عن مشكله الامهات مهمه وبرضه من برمجه المجتمع السلبيه ليها انها مدام معاها طفل او طفله يبقى هى بتبنى الهرم ويجب ان تكون كسوله بقى ولديها مشاكل الدنيا
ولنرى نموذج حى امامنا دلوعه مودى لكى نتعلم منها كيف يكون التغلب على الصعاب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دلوعه مودي 1- اهم 3 حاجات بعملهم اولا الصلاة ثانيا الاهتمام ببنتى ودى تشمل كل حاجة ثالثا طبعا الاهتمام بكل حاجات جوزى حبيبى.2-انا من وجهة نظرى اللى بيميزنى عن الاخرين اولا شخصيتى المتزنة وتعاملى مع اى مشكلة بهدوء ثانيا الرضا التاااام باى حاجة ربنا بيعملها ثالثا علاقتى مع جوزى مميزة جدااااااااا رابعا انى قادرة اخلى بيتى والحمد لله جنة ومرح جداااااااا واى حد بيدخلوا بيشهد بكدة معندناش اى حزن او نكد او زعل واللى اعتقد انة بيميزنى بردة انى بتناقش مع جوزى فى شغلة وبتعلم .واخيرا ان لبسى محترم بس شيك جدااااااا جدااااااا .3- الاعمال اللى بعملها وبستمتع بيهااولا انى اهتم بلجانب النفسى ببنتى وبلعب معها دة بيسعدنى .2- ان جوزى يطلب حاجة منى واعملهالوا بطريقة كويسة 3- لما بهتم بنفسى من شعر ويكب وباديكير وكدة لو قريت حاجة فادتنى .لما بجيب حاجة جديدة فى الشقة .او اتفرج على برنامج حلو او اعمل اى حاجة جديدة فى الشقة .رابعا بئة هدفى1- اقوى صلتى اكتر بربنا 2- احاول اطلع بنتى شخصية متزنة نفسيا بتتعامل فى اصعب الظروف 3-ان اسرتى داايما تكون اسعد 3- ان انا واسرتى نعيش فى طاعة ربنا ونعمل خير 4- ان ولادى وجوزى يعملوا حاجة مفيدة لدينهم ومجتمعهم

ممتازبرافو وربنا يبارك يا قمرايا
سؤال لكل ربات البيوت
كل واحده فينا بتقول ان بيتها نضيف وهى بتحب النضافه وكله ميه ميه وعلى ما يرام
سؤال صريح لنفسك
هل لما بيخرج الاولاد للمدارس بتكونى اصلا صحايه قبلهم ومش بتامى لان وراكى شغل كتييييييير اوى يجب عمله الى أن يعودوا من مدارسهم ؟؟
ولا بتنامى وتكملى فى السرير الى ان يأتى ميعاد رجعوهم وقبله بساعه تصحى وانتى مش عارفه تعملى ايه ولا ايه ؟؟
ان كانت الاجابه الاولى فأنتى فعلا ام وتستحق الجائزه الاولى واكيد اكيد مش عندك شغاله لان البيت اصلا فله طول الاسبوع ومش محتاج اتنين ستات فيه يعملوه لانك اصلا ايدك فيه كل يوم ولديكى من الاعباء الكثير التى لا تجعلك تنامى فى السرير وبتقولى كله على ما يرام (لان اكيد مش فيه حاجه اصلا على ما يرام )
ان كنتى لسه فى السرير والقمامير فى المدارس او البيبى نايم وانتى جنبه بتنعمى بالنوم الجميل اعرفى انك لازال لديكى الكثير لكى تصبحى ام وربه بيت

ليصارح كل منا نفسه ويسألها ولا اريد اجابه منكم فى الموضوع لكن الاجابه هتكون لنفسك وفعليه وهنشوف فى التجربه العمليه فى الجانب العملى من تطبيقنا قريب ان شاء الله
منتظره اجاباتكم هل سوف نكمل هنا الجانب العملى ام فى موضوع منفصل
وشكرا لدلوعه مودى لانها علمتنا الكثير

################################################## ########33

• أهم تلات اشياء بعملهم فى البيت كل يوم:
  1. ترتيب المنزل مع ماما و مساعدتها فى الطبخ ( هى مش مساعدة اكتر من انها تعليم لى )
  2. صلاتى طبعا اللى من مسلماتى
  3. الجلوس مع ماما و بابا كل يوم لازم و ضروري و شوية نت
  • الشئ اللى بيميزنى عن غيرى :
نيتى الطيبة اللى على طول ملابسانى الحيط دايما لدرجة انى بعد لما حد يعمل فيا حاجة وحشة اينعم النسيان صعب بس حتى لما بكلموش اتمنا له الخير و اسعا له فيه و بفكر بعقلى اقوى مرة واتنين وتلاتة
الطيبه ليست عيب لكن تعديلها لكى تصبح طيبه بدون هبل هو اللى صح (اسفه فى اللفظ لكنه الامثل للشرح فى تلك النقطه )
يعنى طيبه انا اه لان ده طبعى لكن مش فيه حد يستغل الطيبه دى لكى اقبل ما لا اريده بدافع انى طيبه والناس تستعبطنى مع الاحتفاظ بطبيعتى الطيبه ايضا
  • الاعمال اللى لما بعملها فى اليوم و بكون مبسوطة بيها :
اى حاجة عايزة اعملها لازم احد كل مجهودى فيها و حتى لو على حساب صحتى و لما اخلصها اشعر بسعادة ليس لها مثييييييل

ياها السؤال الاصعب جاي اوعى القطر
  • الهدف اللى اسعى له دايما طوال حياتى من صغري هو
انى اقدر احفظ القران كاملا ان شاء الله و اكون من الناس الذين يدخلون فى ظل الرحمن يوم لا ظل الا ظله
سؤال لكى يتضح المقال
هو حضرتك بتقرأى قراء بتجود وسعيتى لكى تتعلمى تجويد وكل يوم بتحفظى ولو ايه؟؟
ان كانت الاجابه لا يبقى الطموح على الورق غير مجدى لكن المهم التنفيذ

كده الجزء الاول خلص

======================================

الجزء التانى :
  • هل هدفى واضح فى الحياه بالنسبة لى ؟
أكييييييييييييييد
  • هل فكرت فيه و قعدت كتير لكى اراه امامى؟
مش عارفة ليه مش عارفة اجواب لانى من صغري و انا ده امنيتى من الحياة اللى احنا فيها و عشان كده مش محتاجة تفكير عويص
  • هل هو نصب عينى الى النهاية ؟
لان النهاية دى هى اللى بسعلها اكيد لازم اكون بصلها طول حياتى لغاية موصلها ان شاء الله ( اللهم تقبل )

=========================================
الجزي الاخير :
  • هدفى : هو الله سبحانه و تعالى بكل ما يرضاه منى ان شاء الله
  • طريقتى للوصول له :
أولا اول حاجة الانسان يسأل عنها هى الصلاة و دى أول حاجة بحاول اعملها بتقى و خشوع
حفظ القران و مراضاة امى و ابى و كمان اخى و كل من اعرفه من قريب او بعيد

===================
تمام كده هل نسيت حاجة فى النص يا مس صافى

نسيتى كتير يا قمرايا
ان الحياه ليست صلاه وصوم وعبادات فقط لكى اضبطها
انا عايزه تعلمى الطبيخ مع ماما يبقى بهدف انى ارضى الله لانى بساعد امى واريحها من عناء الوقفه فى المطبخ وكمان لكى ارضى ربى فى زوجى لما اتزوج وارعاه حق رعايه بتعلمى الطبيخ
واقيس على الطبيخ باقى حياتى
و اه الخطوة اللى بعد كده ان شاء الله
تسلمى سلام

اولا يا قمر بالنسبه للمشاركه الاولى منك انا هعلق عليها الاول
بالنسبه لبابا وقلقه عليكى كتير الامهات والاباء من خوفهم على ابنائهم تلاقيهم بيقولوا كلام كده اسطمه دون وعى
مثل انت خارج يبقى تقل لان الجو برد بره (والجو أصلا زى الفل بره)
انتى خارجه طيب مش تتأخرى بره (حتى لو نازله تشحن من البقال اللى تحت البيت)
وهكذا لكن عندما تسأل الاولاد على ذلك الكلام الغريب من اهلها تفكر الاهل فى صمت عميق وبعدين تقول اصلى خايفه عليك
يعنى الخوف بتاع الاهل تلقائى وعديها بقى لبابا لانى نفسى بعمل كده من بناتى لكن عندى واحده فيهم بلسانين مش بتسكت ولا بتعدى الكلام

السلام عليكم
حبيباتى كل فتره آتى لكم بقصه معبره من حياتنا لكى نقول اين نحن فى تلك القصه
ولكى نرى انفسنا فى القصه يا ترى نحن من هؤلاء
لكى لا اطيل عليكم اترككم فى الاستمتاع بين سطورها ونأتى بالحكمه فى نهايتها

يحكي ان طاعون الجنون نزل في نهر يسري في مدينة... فصار الناس كلما شرب منهم احد من النهر يصاب بالجنون... وكان المجانين يجتمعون ويتحدثون بلغة لا يفهمها العقلاء... واجه الملك الطاعون وحارب الجنون...

حتى اذا ما اتي صباح يوم استيقظ الملك واذا الملكة قد جنت... وصارت الملكة تجتمع مع ثلة من المجانين تشتكي من جنون الملك!

نادى الملك بالوزير: يا وزير الملكة جنت أين كان الحرس.
الوزير: قد جن الحرس يا مولاي
الملك: اذن اطلب الطبيب فورا
الوزير: قد جن الطبيب يا مولاي
الملك: ما هذا المصاب، من بقي في هذه المدينة لم يجن؟

رد الوزير: للأسف يا مولاي لم يبقى في هذه المدينة لم يجن سوى أنت وأنا.
الملك: يا الله أأحكم مدينة من المجانين!
الوزير: عذرا يا مولاي، فإن المجانين يدعون أنهم هم العقلاء ولا يوجد في هذه المدينة مجنون سوى أنت وأنا!
الملك: ما هذا الهراء! هم من شرب من النهر وبالتالي هم من أصابهم الجنون!

الوزير: الحقيقة يا مولاي أنهم يقولون إنهم شربوا من النهر لكي يتجنبوا الجنون، لذا فإننا مجنونان لأننا لم نشرب. ما نحن يا مولاي إلا حبتا رمل الآن... هم الأغلبية... هم من يملكون الحق والعدل والفضيلة... هم الآن من يضعون الحد الفاصل بين العقل والجنون...

هنا قال الملك: يا وزير أغدق علي بكأس من نهر الجنون... إن الجنون أن تظل عاقلا في دنيا المجانين.

بالتأكيد الخيار صعب... عندما تنفرد بقناعة تختلف عن كل قناعات الآخرين... عندما يكون سقف طموحك مرتفع جدا عن الواقع المحيط... هل ستسلم للآخرين... وتخضع للواقع... وتشرب من الكأس؟

هل قال لك احدهم: معقولة فلان وفلان وفلان كلهم على خطأ وأنت وحدك الصح! اذا وجه إليك هذا الكلام فاعلم انه عرض عليك لتشرب من الكأس.

عندما تدخل مجال العمل بكل طموح وطاقة وانجاز وتجد زميلك الذي يأتي متأخرا وانجازه متواضع يتقدم ويترقى وانت في محلك... هل يتوقف طموحك... وتقلل انجازك... وتشرب من الكأس؟

غاليلوا الذي اثبت أن الأرض كروية لم يصدقه احد وسجن حتى مات! وبعد 350 سنة من موته اكتشف العالم انه الأرض كروية بالفعل وان غاليليو كان العاقل الوحيد في هذا العالم في ذلك الوقت.

ولكن هل بالضرورة الانفراد بالرأي أو العناد هو التصرف الأسلم باستمرار!

اذن ما هو الحل في هذه الجدلية... هل نشرب من الكأس او لا نشرب؟

دعونا نحلل الموضوع ونشخص المشكلة بطريقة علمية مجردة.

رأي فردي مقابل رأي جماعي

منطقيا الرأي الجماعي يعطينا الرأي الأكثر شعبية وليس بالضرورة الأكثر صحة...

قد تقول اذن لا اشرب الكأس... لحظه!

في نفس الوقت نسبة الخطأ في الرأي الجماعي أقل بكثير من نسبة الخطأ في الرأي الفردي.

اذن تقول نشرب الكأس... تمهل قليلا!

من يضمن انه في هذه اللحظة وفي هذه القضية كانت نسبة الصواب في صالحك؟؟؟

اعرف أن الأمر محير

اذا عرض عليك الكأس... هل تفضل أن تكون مجنونا مع الناس أو تكون عاقلا وحدك؟؟؟!!!

والى هنا خلصت القصه والحكمه من قائلها

نرجع بقى الى فتكات وبناتها واقول لكم مثال كما تعودنا مع بعض لكى يتضح المقال
كل البنات بتتأخر بره البيت فى مثل هذا العصر وتلاقى البنت فى الشارع ل12 وواحده بليل عادى جدا ولما تقولى لبنتك يا قمر مش تتأخرى لبعد 10 ونص او 11 بليل تقول لك انك ام متخلفه ومش فيه حد لسه فى العصر بتاعنا بيقول كلامك ده
السؤال وانتى ام هل هتشربى من الكأس الذى شرب منه الناس وتقولى عادى تتأخر اصلى ام متخلفه ولا هتتمسكى بتقاليد بلادنا واصولها وتصممى على رأيك ؟؟؟
مثال آخر
كل الاطفال فى السايبر فى الشوارع مع اصحابهم وكل طفل من دول فى بيته كمبيوتر وبه العاب لا تحصى ولا تعد هل هتشربى من الكأس مثل باقى الاباء وتسمحى لطفلك يكون فى السايبر لساعات بدعوى ان اللعبه دى على النت والكل بيلعبها فى السايبر وانك ام غلسه وبتتحكمى فى الناس بدون داعى وباقى الامهات سامحين وعادى جدا ؟؟
مثال ثالث
الموضه بالنسبه للبنات القمامير فى ثانوى وجامعه وما بعد الجامعه
بعيد عن السامعين الجيبه اللى فوق الركبه وقال ايه حاجه كده اسمها اسكنى شيئ شبه البنطلون الاسترتش لكن لاصق على الجسم مثل الجلد ( اسكنى معناه بالانجليزيه جايه من كلمه skin يعنى جلد) يعنى لاصق مثل الجلد
هل هتشربى من الكأس وعادى دى الموضه ومش تبقى ام متخلفه وخليكى اسبور بقى وخلى البنت تلبس الاكسنى والبادى لان دى الموضه ولا هتقولى مش هشرب من الكأس وهلبس بنتى على احدث الموديلات لكن بما يسمح به دينى ووضعى الشرقى الاصيل ؟؟

ضربت 3 امثله لكى نعلم ان تسعين فى الميه من الناس بتشرب من كأس الجنون اللى شربت منه كل القريه بدعوى انى لكن اكون العاقل الوحيد فى القريه المجنونه
وصلت فكره القصه ؟؟
عايزه تعليق منكم بقى على القصه على حياتكم انتم
سؤالى المره دى صعب؟؟

##################################################

السلام عليكم

اه صعب طبعا جدا انا بصراحة مريت بالقصة دى قريب جدا
وللاسف شربت زى اللى شربوا
هو الموضوع متعلق بتعليم بناتى
لانى كنت مدخلة تجريبى
للبنت الكبيرة وطبعا بتاخد سن كبير
رجعت دخلتها لغات
وطبعا ماخدتش كجى2
وتعبت جدا فابتدائى
وللاسف لانى
سمعت لباقى القرية
مكنتش صماء
وحاسة انى بقيت زيهم
بصراحة
الاستماع للغير ممكن يريح للحظة
بس لالاسف الشديد بيتعب جدا بعد كدة
القصة وجعتنى
لانى قبل ما اتعرف على الدورة بتاعة حضرتك
للاسف كنت شربت من الكاس
ولما بدات احمد ربى على نعمة العقل
تعبت

لانى حسيت اد ايه كان غلط انى اشرب وما افكرش كويس
ودلوقتى للاسف لايمكن الرجوع
انا مش حابة اكتب تفاصيل كى لا اطيل
عليكى واخد من وقت باقى المشاركات
المهم انى بجد حسيت انى اتصرفت غلط
لما ما صممتش عاللى شايفاه صح
وخايفة جدا من قرارى دة
اتمنى اكون فهمت القصة صح
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

قصتك فعلا مثال للشرب من الكأس اللى الناس كلها بتشرب منه وهو مثال للبرمجه السلبيه
الناس قالت تجريبى والبنوته بنتك صغيره اصلا فى السن
الناس قالت وروحت بيتها وانتى لما سمعتى كلامهم اتدبستى فى المشكله مع ان الناس اللى قالو رأيهم مش هيذاكروا للقمر اللى فى المدرسه ولا هتودى البنت المدرسه اللىانتى وتديتها فى اخر الدنيا لكن اكيد استفدتى وهتبطلى تمشى وتشربى من كأس القريه كلها لانه لا يصلح لنا

#############################################

نسيت اقوللك يا ميس صافى انى باذن الله مش ناوية ابدا اقع فنفس الموقف وان لازم افكر كتير وادور على الصح

وبالنسبة للامثلة اللى ذكرتيها والله كانت لسة بتدور فذهنى وازيد عليها كمان
هل ممكن امسك بنتى الللى فتانية ابتدائى موبايل لان كل اصحابها معاهم
ولانى اقدر ماديا والبيت فيه موبايلات كتير على رائيها
طبعا لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالا

اه سؤال الموبايل سؤال جميل
يا ترى ايه رأى البنات فيه؟؟
انا رأييى بقى انك تجيبى الموبايل بس استخدمه عشان انا عايزه ا طمن على البنت يعنى اعطيه لها وهى خارجه لوحدها فى مشوار بعيد مثلا ولما اتصل بيها ترد عليا مش اتلطع بقى والبت تقولى اصلى مش كنت سامعاه ولا مش فيه شحن اتصل بيكى ياماما
ولما ترجع البيت يبقى فى البيت الموبايل يعنى البنت تفهم انه للاتصال فقط ومش للمنظره امام صحباتها وكل يوم انا اشترى للبنت واحد جديد لمجرد ان صحباتها ماسكين احدث نوع واشرب من الكاس لما البت تقولى احنا اغنيه وصحبتى اللى ابوها اقل مننا ماسكه موبايل احدث من بتاعى وادخل فى قصه بقى فى الموضوع ده
انا بناتى ايوه كل واحده معاها موبايل بشترى النوع المعقول فى السوق مش غالى اوى ويفضل معاها الى ما شاء الله طلع احدث منه بكتير وانا معايا فلوس اشترى اغلى من اللى معاها واللى معاها عايز الرمى بس لان نوعه بقى مش حديث يبقى الكلام ا صلا مرفوض فى الموضوع
ليه ؟؟ اولا لانى بعلم الهانم بنتى الاسراف وفيه ناس مش لاقيه تاكل وانا بغير موبايلات يبقى نوع من استفزاز للبشر وربنا مش يحب الاسراف
ثانيا مش همشى ورا الموضه فى كل حاجه بقى واقعد حياتى كلها اصرف على موبايلات بالشيئ الفلانى واصلا كل الموضوع بتصل منه او برد على الناس او ابعت رساله (مش ده استخدام الموبايل الاصلى ) صحيح فيه نت وبلوتوث فى الموبايلات الحديثه وماله بس مش هتشترى واحد جديد لكى استخدم تلك الخدمات بقى لكن لما اجى اشترى فى الاول لها اشترى المعقول والحديث برضه يعنى مش اروح اشترى لها واحد من ايام قاموا ومش قعدوا وبعدين اقول عشان الاسراف
يعنى امسك العصايا من النص اجيب واحد على الموضه وسعره معقول وفيه الامكانيات الحديثه برضه لكن السنه اللى بعدها طلع احدث مش اتهبل بقى واجرى وراه
اعتقد كلامى منطقى ولا فيه بنات ليها رأى تانى ؟
عايزه اسمع رأيكم ونناقشه ونقتنع بيه برضه فى موضوع الموبايلات ده

#################################################

الطيبه ليست عيب لكن تعديلها لكى تصبح طيبه بدون هبل هو اللى صح (اسفه فى اللفظ لكنه الامثل للشرح فى تلك النقطه )

يعنى طيبه انا اه لان ده طبعى لكن مش فيه حد يستغل الطيبه دى لكى اقبل ما لا اريده بدافع انى طيبه والناس تستعبطنى مع الاحتفاظ بطبيعتى الطيبه ايضا

عندك حق فى كل اللى قولتيه

سؤال لكى يتضح المقال
هو حضرتك بتقرأى قراء بتجود وسعيتى لكى تتعلمى تجويد وكل يوم بتحفظى ولو ايه؟؟
ان كانت الاجابه لا يبقى الطموح على الورق غير مجدى لكن المهم التنفيذ

الحمد لله الاجابة نعم انا اقرأ بتجويد و اعرف احكامه كلها صح الحمد لله
و كمان بروح تحفيظ علشان منساش الاحكام فقط و المراجعة على الحفظ
اما الحفظ نفسه فانا لوحدى و بسمع للشيوخ من الراديو او التى فى على قناة المجد
يعنى الحمد لله الواحد ميقدرش يسيب نفسه كده

نسيتى كتير يا قمرايا
ان الحياه ليست صلاه وصوم وعبادات فقط لكى اضبطها
انا عايزه تعلمى الطبيخ مع ماما يبقى بهدف انى ارضى الله لانى بساعد امى واريحها من عناء الوقفه فى المطبخ وكمان لكى ارضى ربى فى زوجى لما اتزوج وارعاه حق رعايه بتعلمى الطبيخ

بالنبة للطبخ انا فعلا دلوقتى بقوم اتعلم و اساعد فى البيت
خاصة انى مازلت فاضية و موريش حاجة
واقيس على الطبيخ باقى حياتى

معلش يا مس صافى انا هتلاقينى بنسى تلات ربع الكلام
علشان الواحد بس متعود ان حد يسأله كده
و كمان الكتابة بتنسينى

نيجى بقى لدوره Icdl
هناخد الدوره لكى نتعلم ونستفيد منها ولا هنحفظ الاسئله والاجابات وتبقى نتيجتنا فيها كلها اعلى من التسعين فى الميه ونخرج بعد الدوره كأنك يا ابو زيد ما غزيت ؟؟؟
يعنى هذاكر بجد على الجهاز واطبق اللى اخدته واروح مركز بيعلم صح لانى عايزه اتعلم ولا اروح ارخص واحد عشان يعطينى الامتحانات قبل الشرح وافرح بنفسى انى جبت فى الاكسل حاجه وتسعين وانا مش بعرف فيه إلا شكل البرنامج بس؟؟
اظن وصلت المعلومه اللى عايزه اقولها واللى قلته ينطبق على باقى الكورسات فيما بعد

اكيد كلامك صحيح انا كل الكورسات اللى باخدها لازم اروح الشرح بتاعها و اتابع معاهم عملى
ده انا فى الالتزام و التقنى فى حاجة مفيش بعدى
بس قولى يا رب
لان دلوقتى الضمير معتش موجود

حبيبتى مش مهم انك تكتبى كل الخطوات وكل اللى بتعمليه فى البيت كله لكن انا بتكلم مع الجميع فى مشاركتك وفى مشاركه غيرك
عشان اللى شايفه حاجه مش مضبوطه تشوف ردى عليكى وتصلح الخطأ اللى هى مش كنت واخده بالها منه
اما عن القراءن وتجوديه فشيئ رائع انك تمشى صح وفى الطريق الصح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_miss_egy2010 كلامك كله فى محله مس صافى
دلوقتى بدأت اعرف و افكر فى حل لغزى مع الاخريييين
تسلمى

مش قلت لك هرفع قصه هتشوفى فيها نفسك ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمومتى هى حياتى
السلام عليكم ميس صافى

القصه المره دى زى ما بيقولوا فى الجوووووووووووووون
هههههههههههه
بجد بقى أنا حاسه إنى عايشه فى عالم من المجانين أو يمكن زى مالقصه بتقول أنا المجنونه وسط عالم غريب

إتعودت أنا وإخواتى طول عمرنا إن فيه حاجه إسمها عيب وحرام وصح وغلط
وألاقى كل اللى إتعلمته بيتعمل عادى كدا والناس تبصلك على إنك كائن غريب منقرض

أنا مثلا مقتنعه ميه فى الميه إن فيه حاجه إسمها ما ينفعش أنادى حد أكبر منى بدون ألقاب مهما كان
فى عائلة زوجى الصغير ينادى الكبير بدون ألقاب كدا ويقولولى إييه ده إنتى محبكاها كدا ليه
أقولهم معلش إتربيت كدا

مع أولادى وخصوصا إبنى
مفيش حاجه إسمها يتكلم بألفاظ مش حلوه ولازم ياخد باله كويس من ألفاظه
باباه يقولى إبنك مش هايعرف يتعامل مع الناس لازم يتعلم يرد إزاى
وأنا متمسكه بمبدأى وبحافظ عليه جدا
انتى صح ميه ميه ومش تشربى من الكأس فى النقطه دى
لاننا لا نتعامل مع الناس على اساس الفاظنا لكن على اساس شخصيتنا
التليفزيون والأفلام والمسلسلات
عادى جدا عند أقاربى إن أطفالهم يتابعوا الفيلم والمسلسل ويشوفوا ويسمعوا ألفاظ ومشاهد غريبه على سنهم
أنا مش ممكن أبدا
هى قناة الأطفال وبس

وحاجات كتير من النوعيه اللى ذكرتيها
ربنا ما يحرمنا منك ولا من مشاركاتك المفيده والقيمه

دعواتى ليكى بكل الخير

تعرفى حبيبتى كلام فكرنى بأيه غريب ؟؟؟
اننا لما بنشوف حد امين بنهلل له ونقول له برافو وبنعمل عليه اسبوت فى التى فى وييجى فى كل البرامج وكأن الطبيعى ان الناس كلها حراميه وهو حقق المعادله الصعبه وطلع امين
مع ان الصح والطبيعى اساسا ان الناس كلها يكون ده سلوكها
لكن لاننا بنشرب من الكأس بنستغرب الصح الان

تعرفى فى شغلى انا بعمل شيئ بيعتبر شيئ من الجنون مع ان كل زمايلى معتقدين انى اما متخلفه او غير صادقه فيما اقوله
بييجى حصص احتياطى عادى لكل مدرس او مدرسه فى اى مدرسه فى مصر صح ؟؟
انتم عارفين ان الحصص الاحتياطى بنريح ونقعد نرغى مع الطلبه ولا شرح ولا يحزنون انا من ضمن واحد فى المليون من المدرسات اللى بتدخل تشرح الحصه الاحتياطى وهو مش فصلى ومش الصف اللى انا بدرسه وبشرح الحصه كأنى مدرسه الفصل وعادى جدا
اما بلاقى اصحابى يستغربوا على تخلفى (من وجهه نظرهم طبعا) او مش بيصدقوا اصلا انى بشرح إلا لما يدخلوا فصولهم ويلاقوا الدرس مشروح بالفعل وذلك بشهاده الطلبه
انا ليه بقى بعمل كده
اقول السبب الاول قبل ما اعرف هدفى لكى ا كون صادقه
كنت بعمل كده قبل معرفه الهدف والوسائل له لانى لقيت بناتى فى المدرسه بييجوا من المدارس وعندهم مثلا فى يوم اكتر من 5 حصص احتياطى ومش اخدوا بالفعل غير حصتين او واحده فقط اللى دخل فيهم مدرس الفصل وهو مش غايب واضطر يشرح طبعا
طيب ليه خمس خصص واكتر احتياطى وخصوصا فى شهر 11 و12
لان البهوات المدرسات والمدرسين قال ايه بيخلصوا الاجازه العارضه بتاعتهم والنتيجه ان الطالب فى قعد فى المدرسه نص اليوم ومش اخد معلومه تذكر
فما لا ارضاه لابنى لا ارضاه لابن الناس
ده كان هدفى فى انى اشرح الحصص قبل ما اخد الدورات اللى قلت لكم عليها
لما بقى اصبح لى هدف وانى ارضى الله فى عملى واعمل ما يرضى الله عنى بدخل اى حصه واشرحها ليه بقى ؟؟
لانى سمعت حديث بيقول ايه ؟؟
اطب مطعمك تكن مستجاب الدعوه
كلنا عارفين الحديث طبعا وحافظينه لكن مش فكرنا فى معناه
انا بقول فى نفسى لكى اكون مستجاب الدعوه يبقى لازم اطب مطعمى فى رزقى اللى بشتغله فى شغلى وبقبض عليه فلوس
وبدون التطرق الى الفلوس الزهيده اللى بنقبضها والكلام اللى بيقول على قد فلوسهم وكذا وكذا كذا لكنى باختصار بعامل الله فى شغلى ولذلك لا اشرب من الكاس ولا اعمل زى باقى المدرسين فى المحروسه
برضه دى مش سيره ذاتيه لكى اللى ينطبق عليا فى شغلى بينطبق عليكى فى الطبيخ فى بيتك وبينطبق على معاملتى لابنى اللى لسه بيبى وبينطبق على تنضيفى لبيتى لانه شغلى اللى بعامل ربنا على اساسه

################################################## ####

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام السنيور مهند مساء الخير
كالعادة يا حتة جاتوة
دائما تبهرينى بقصصك
دائما هادفة واجملها ان الواحد يفكر فى معناها
والاصعب سؤالك دة
بصى يا قمر انا ساعات بكون فى مواقف اشرب الكاس وفى مواقف تانية اصر على مبدئى
بالنسة لاطفالى عشان سنهم صغير سنتين ونصف وشهرين
مدخلتش فى منافسة طلباتهم وتلبية هذة الطلبات الى ممكن اقول عنها متفقة او مختلفة معايا
المهم حياتى مش ماشية على وتيرة واحدة لو حسيت ان رأى الاخرين اصوب واصح اعدل عن رأى ولو العكس اصر على كلامى
فالواحد هو الى يقيم ويقرر يشرب الكأس مثل الباقى ولا يفضل هو الوحيد العاقل

حبيبتى انا ذكرت امثله فى القصه بتاعتنا لكى اقرب لك القصه واقول لك انها فى حياتنا ودى امثله لها وان فكرتى قليلا سوف تجديها فى حياتك وواضحه وضوح الشمس
يعنى مش لازم فى ابنك ولا بنتك وانتى شفتى امثله البنات بتوضح انها شربت من الكأس او كادت تشرب منه وذلك لان كل اللى حوليها شاربين منه فعلا
واخر جمله فى كلامك منطقيه وجميله وده المطلوب فعلا

################################################## ##

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربى هب لة من لدنك رحمة السلام عليكم ازي يا ميس صافى انتى وكل الفتكوات الحلوين يارب تكوو بالف خير ويكون الكل قضى عيد سعيد بعدالكحك والبتيفور واللذى منه رجعت تانى وانتى كنتى طلبت منى انى احدد هدفى لكن انا بالفعل عملت ده وكتبته هو والوسائل لتحقيقه فىمشاركة سابقة مش عارفة انتى ماعجبكيش ولا ايه لكنى بجد من ساعة ما اشتركت معاكى فى الدورة وبقيت ما ببطلش تفكير والحمد لله التغيير اللى انا لمساه بجد هو زيادة مسلماتى من تأدية الفروض فقط الى فروض وسنن وقراءة القران بصى انا قعدت مع نفسى وقسمت(نانى)اللى هو انا واعوذبالله من كلمة انا الى عدة اقسام وحطيت زى خطة صغيرة باهداف صغيرة كل قسم له هدف اللى هشتغل عليه ولما احققه اتنقل لهدف اكبر عشان ما توهش ومع زحمة المسؤليات ودخول المدارس انسى قسم واركز فى حاجة اكتر من حاجة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربى هب لة من لدنك رحمة
1-علاقتى بربنا وطبعا انا قلتلك قبل كده ان الحمد لله مسلماتى زادتوده ادانى راحة نفسية
حتى وانا بسلى بقيت اركز اكتر وكل لنا اركز بحس بعد الصلاة بقوة وصفاء نفس وهدوء بيخلينى اقدراكمل باقى اليوم بحماس
2_الزوجة:وبحاول انى اكون زوجة صالحة وانى اراعى زوجى وكمان شرحت لزوجى انى بتضايق لما بحس انه والاولاد راميين كل حاجة عليا وان لازم يكون فى مشاركة وابتدى الموضوع بالتحسن لكن ببطء لكن حسيت انه ابتدى ياخد باله شوية احسن من الاول على الاقل بقى يشيل المج بتاعه بعد لما يشرب الشاى فى الحوض وطبعا ده ابتدى يدينى احساس انى زوجة مش سورى فى الكلمة خدامة
3_الام :وحاسة ان الجزء ده محتاج تظبيط جامد اوى منى لانى نفسى بجد اولادى يبقوا مميزين كحال كل ام ونفسى يبقوا بيتقنوا حاجات كتير يكونوا على قدرعالى من الاخلاق والتدين والعلم والثقافة وحاجات كتيييررروبردوا حاطة هدف لكل نقطة وبإذن الله هنفذه معاهم لانهم راسمالى الحقيقى الللى بيه هحس بطعم الفوز الحقيقى باهم هدف فى حياتى لما احقق فيهم وبيهم كل اللى بتمناه فى الدنيا وحتى فى اخرتى لما ربنا يحسبهملى فى ميزان حسناتى
4_الابنة :عايزة اكتر من زياراتى لابى وامى اللى بتكون يوم واحد فى الاسبوع واكون ابنتهم البارة الحنونة
5_نانى: نفسى اكون انسانة جميلة وليس الجمال جمال الشكل ولكن عايزة ابقة جميلة داخلي متصالحة مع نفسى واكون اكثر هدوءا وسكينة اهتم بنفسى وصحتى وشكلى وعقلى
انمى هواياتى واعمل حاجة الاقى فيها نفسى واحقق فيها ذاتى واحقق فيها نجاح شخصى بعيدعن اولادى وزوجى لكن لسة فى النقطة دى محتارة ومش راسية على بر (نظرا انى بموت فى الطبيخ ولى والحمدلله لمسات خاصة وبشهادة الجميع ففكرت اعمل مشروع اكل بيتى واحقق نفسى فى حاجة ببقى مبسوطة وسعيدة وانا باقوم بيها لكن للاسف كله افكار وبس ماشفيتش النور)
انا اسفة انا طولت عليكى اوى لكن بجد قلبتى موازينى وطريقة تفكيرى ورؤيتىوحكمى على حياتى وانا على فكرةعاملة اجندة كاتبة فيها كل ده

حبيبتى بالنسبه للاهداف اكيد قريتها وبتركيز لكن حاجه من اثنين اما انى مش ربطتها بيكى يعنى اعتقدت انها لفتوكه تانيه
او انى مركزه اكتر فى الحقن اللى باخدها وبتألمنى اوى لانى بعيد عنك فجأه لقيت صابع من ايدى اليمين بقى شبه صابع الكفته ضخم وسخن ومش بيتحرك ورحت لجراح وكتب حقن بتوجع اوووووووى ومسببه عدم تركيز زى الاول
المهم اعتذار لك لانى بكتب الان وصباعى بينقح عليا ومش مركزه اوى لذلك هبدأ الجانب العملى فور شفاء ذلك الصباع الوحش اللى أجل مسيره الدوره لانى مش بعرف اكتب ألا بالعشر صوابع لانى بكتب طاطش والان بكتب وانا بصوت منه ووووووووواء
نرجع بقى لمشاركتك الان بعد تركيز عجبنى فيها تلك الاشياء
1 انك حددتى المطلوب من نانى بدقه واذاى اكون افضل من اللى انا عليه
2 انك كتبتى كل ده فى اجنده لكى يكون الكلام مش على ورق لكن انظر اليه من حين لاخر حتى لا انساه فى زحام الحياه
3 بقى اهدافى والطبيخ ممكن بشيئ من التفكير والتركيز يبقى على الواقع فكتير من بتوع الحلويات المشهورين بدأوا فى البيت عملوا كذا صنف وبسكويت العيد عندهم لجيرانهم واقاربهم وبعدين البليه مشيت معاهم والمحلات بتاعتهم بالطلب الان والحجز مسبقا بشهر كمان
بس الموضوع بالنسبه لك عايز عزيمه واصرار على تحدى الصعوبات اللى هتواجهك فى اوله وشيئ من التفكير بتركيز فى جوانب المشروع وبعدها التنفيذ مش فيه اسهل منه لانى كما قلت لك التفكير وترتيب الافكار هو اللى بياخد الجهد الجهيد مننا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nnos2

السلا م عليكم وازيك يا ميس صافى ويارب يكون عيد سعيد واخبار الكحك والبيتى معاكى ايه انا معنديش عشان حماى متوفى يعنى كان عيد دايت والله انتى جميله بقصصك وشخصيتك الحلوه وبصارحه فعلا احيانا احس انى طيبه والناس بتستهبلنى وكمان موضوع انى اللى حوليه صح وانا غلط فانا بعتبر نفسى مجادله بس فى الصح يعنى لو فى شئ غلط مبقدرش امنع نفسى انى اغيره او انصح اللى حوليه لكن للاسف بيطلع عليه انى بجادل وانى احب اعارض وخلاص زى بالضبط كل الرجاله بيقولوا كده على ستتهم بيعرضوا ويجادلوا وخلاص ومثلا انا ليا اخ بلبلدى مجنون وافكاره غريبه وانا الوحيده اللى اعرضه تعرفى بسبب كده بنا حساسيه وخطوط حمره لانه موش متقبل وجهه نظرى ويحترمها اخواتى يخافو منه وبدوا يطوعه ويقولوى خديه على اد عقله بس طبيعتى موش كده انى يقول حاجه وانا اوفقه وانا موش مقتنعه على سبيل المثال فى العيد دخلت معاه مناقشه ان خالد يوسف المخرج مثلا فى راى انه موش عاجبنى وبيوبوظ الشباب هو لا ازاى دا بيصلح المجتمع وطبعا زى كل مره يزعل ازاى اوفقه على حاجه مش مقتنعه بيهاوكمان انتى غيرتنى بجد فى حياتى بقيت افكر فى حياتى وان الوقت مكنش مهم بالنسبه لى دلوقتى بفكر ازاى متعديش دقيقه من غير ما اكون استفدت منها بارك الله ليكى وجعله فى ميزان حسناتك الدال على خير كا فعاله

حبيبتى الجنس الخشن كما تطلق عليه البنوته العسل امومتى هى حياتى
له مزاج خاص وطبع غريب فى انه راجل ومش ينفع ان اى ست تبقى اعقل منه فى التفكير وفى العقل ولابد ولابد اننا نكون اغبى منه بمراحل وده الصح والعقل فى وجهه نظره كرجل شرقى
لابد من شيئ من الحكمه فى ابداء وجه نظرى فى شخصيته وفى اخطاءه لكى لا يشعر بانى بهندس وبرتب افكاره وبديه درس
لكن لما يكون نقاش عن خالد يوسف مثلا واخواتك خايفين يزعلوه عشان خايفين يقولوا وجهه نظرهم
فلا تعليق ( شاربين من كل كؤوس القريه ) اوعى تقولى لهم لحسن يزعلوا
لكنى ارجع واقول لك انها برمجه سلبيه مننا كلنا كمجتمع للراجل بانه الباشا اللى بيفهم وكل الستات سورى حمير بعد اى راجل ولو حتى الراجل ده اغبى خلق الله لكن برضه اى ست اغبى منه بمراحل
لابد من التعامل معاهم بفطنه وذكاء
حته جاتوه بتقرأ الجرائد اليوميه بتركيز شديد ولما الباشا يقول لها على خبر بالنسبه لها باااااااايت تقول له يا خبر ايه كويس انك قلت لى على المعلومه دى لانى كنت فاكره غير كده ( بريح رجولته على الاخر عشان يشعر انه الباشا اللى جاب التايه وعديها بقى )

################################################## ########################

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ra_7808 ازيك يا اجمل حته جاتوه موضوعك اكتر من رائع بجد انا محتجاله بجد خلانى افكر فى حاجات مكنتش مهمه ليا يعنى مثلا المسلمات هيه الصلاه والانتظام عليها وصلاه الفجر وقرات القران يوميا بحاول اخلى فى مسلماتى الاهتمام والعنايه بنفسى يوميا بدل يعنى حسب الوقت الاساسيات بقه اصحى جوزى عشان الشغل اتكلم فى التليفون مع ماما وده بجد اساسى ده انا مردتش احطه فى المسلمات كمان ههههههههههههههه الواجبات بقه هيه الاكل والتنظيف والغسيل وهكذاااااااااااا والاجتماعيات هيه مكالمات تليفونيه اما وسيله الترفيه اليوميه ليا هيه النت والتليفزيون
واحيانا القراه واوقات الخروج بس ده يعنى فى الاجازات ههههههههه

اما بالنسبه للبرمجه السلبيه فدى اتعرضتلهاااااا طبعااااااا وتاثيرها سئ جداااااااااااااااااااااااااااااااا والصراحه اوقات بقتنع لدرجه انى بصدق حاجات فيا مش موجوده يعنى تقدرى تقولى جزرايه فعلا لكن هحاول اكون البن ونفسىىىىىىىىىىىى والمشكله انها من اقرب الناس ليكى وتقنعيه مهما تقنعيه مفيش فايده فى كل حاجه وطبعا احنا عارفين مين ههه( الحكومه )
اما عن اهدافى فهى اولا الجنه ان شاء الله 2- اشتغل واعمل حاجه لبلدى اغير بيها البلد 3-اغير تفكير جوزى من ناحيتى ومن ناحيه حاجات كتيير مضايقاانى 4- الاقى نفسى واتصالح معاها واحس بالحريه
وعشان احقق اهدافى
انتظمت فى الصلاه والقران وحاليا بدور على شغل فى المواقع او اى كورسات تخلينى اشتغل ومن ناحيه جوزى بزن وزن وزن وادعيله ربنا يهديه
لكن لسه مش عارفه الاقى نفسى واتصالح معاها
عجبتنى الجمله دى اوى
ايتها الحمقاء.. أنتِ لن تكسبي الرجل إلاّ إذا قرّرت أن تحبّي نفسك قبل أن تحبّيه، وتدلّليها أكثر ممّا تُدلّليه،انظري حولك.. كم المرأة الأنانيّة مشتهاة!
نفسى بس مش هعرف

شوفى يا قمر بالنسبه للبرمجه السلبيه المشكله فيها انها بتأتى من اقرب الناس لينا
اما عن موضوع الشغل فسؤال يدور فى ازهاننا جميعا
هو انا ليه عايزه اشتغل ؟؟
عشان مش يقولوا عليا ربه منزل؟؟ ولاعشان مش ابقى قاعده فى البيت ومأنتخه فيه ؟؟ولا عشان مستخسره الشهاده اللى اخدتها؟؟
يجب ان اكون صريحه مع نفسى فى الاجابه لكى استريح واريح من معى
ياريت تكونى بدأتى تنتظمى فى الاساسيات والمسلمات اللى قلتى عليها عشان تحسى انك افضل وتسعدى بذلك

################################################## ##################

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربى هب لة من لدنك رحمة
اول قصة بتاعت الضفادع انا رأيى أن فعلا الواحد لازم يتجاهل كل النقض الهادم فى حياته وخصوصا لما يكون بيعمل حاجة يكون مقتنع بيها ومتاكد انه صح وده اعتقد انه من أهم المعوقات اللى بتقابل الواحد فى حياته ولان زى مابيقولوا الزن على الودان امر من السحر عارفة انا اتعرضت لده لما اخدت اجازة من شغلى وفضلت اجدد الاجازة ورافضة رجوعى لشغلى كل الناس وخصوصا ماما ما كنش عاجبها وتقولى انتى هتضيعى شغلك وهتنسى الطب وبقيتى ست بيت بعد لما كنتى دكتورة انا كنت شايفة انى اكون ام بجد واراعى اولادى اهم من انى اكون دكتورة لكن انا صممت على رأى وقفلت ودانى لانى كنت حاسة انى اللى بعمله هو الصح والافيد لاولادى القصة التانية بتعت الجزرة والبيضةوحبة القهوة انا قلتلك قبل كدة انى للاسف جزرة لكن نفسى اوى اكون قهوة ومصممة انى اكون قهوة بإذن الله القصة الاخيرة مغزاها
كبير اوى واعتقد اننا للاسف فى زمن السائد فيه اننا نشرب من كاس الجنون انا لسه كنت بتكلم مع جوزى فى الموضوع ده من كام يوم كان علشان خروجه مع اصحابه انا كنت بقوله ان تكون مرة فى الاسبوع من باب الترفيه عن نفسه لكن مش كل لما يقولولو يخرج يخرج معاهم رد وقالى ان كل الرجالة كدة وان ده طبيعى وان مراتتهم موافقين على كده عشان ده الطبيعى اعترضت وقولتله مش لازم لما يكون كل اللى حواليا بيعملوا حاجة اعمل زيهم لانهم ممكن يكون اللى بيعملوه غلط اما بالنسبة لموضوع الموبايل فانا معاكى مليون فى المية ان يكون للضرروريات وليس محور اهتمام لاولادنا
ويعرفوا ان وظيفته انى استخدمه وقت مااكون محتاجة ليه ومايكنش فى بديل عنه وانا عاملة كدة مع بنتى اللى فى ثالثة ابتدائى ورافضة انها تاخده المدرسة او انها تستعمله كنوع من التقليد لغيرها وخلاص
بالنسبة لموضوع اجزء العملى فانا رأيى ان يكون فى موضوع جديد ومستانيكى لمانبتدى

بنات معلش سؤال استوقفنى فى المشاركه دى وكلنا بنعانى من تلك البرمجه السلبيه لذلك السؤال للكل
هل انتى هتشتغلى لانك عايزه تشتغلى ولا لان الاخرين عايزين كده ؟؟
عشان اوضح الاجابه واسهلها واكيد كل واحد له ظروفه فى موضوع الشغل ده
هقول ببساطه اننا من برمجه المجتمع لينا سلبيا بنعمل اشياء لا تمت لرغباتنا فى صله
مثل
مجموعى فى الثانويه العامه فوق التسعين يبقى لازم ادخل طب لانى مستخسره المجموع
عارفين فيه مشاهير كانوا خريجين فنون جميله وللاسف لما اتخرجوا قالوا كانوا اسوء سنين من عمرنا لاننا دخلنا كليات مش حابينها بس استخسارا للمجموع
عارفين احنا بنعمل ذى مين ؟
اللى معاه فلوس كتيره اوى واشترى فاكهه غاليه اوى وبياكلها غصب عنه وهو مش بيحبها
بس اشتراها وبياكلها غصب عنه استخسار للفلوس بقى مهى كتيره معاه

ده بالضبط اللى بنعمله لما بنشتغل واحنا اساسا مش محتاجين الشغل ماديا ولا وقتنا يكفى اساسا للشغل
تعرفوا لما كنت بقدم لبنتى فى المدرسه لما كانت لسه 3 سنين تمهيدى اتسألت سؤال
بتقول لى المسؤوله فى المقابله الشخصيه هى بنتك دى بتاخد قد ايه من اهتمامك ووقتك وكاتبه فى الورقه نسب (25%-50%_75)
وتخيلى اجابه اى ام ولأول وهله هتقول ان اهتمامها ببنتها هو ميه فى الميه صح ؟؟ مع ان مش فيه الاختيار ده قدامكم
كان بقى الاجابه الصح اللى فهمتها من سؤال المسؤوله ما قالت لى هى دى البنت الوحيده عندك؟ قلت لها لا دى التانيه
قالت يبقى نسبه الاهتمام خمسين فى الميه لان البنت الاولى واخده خمسين فى الميه من الاهتمام
واخذا بطريقه حسابها للاهتمام انا اقول ان نسبه اهتمامى بالبنت اكيد كان 25 % لان فيه 25% اخرى لاختها وزيها للباشا وزيها للبيت
مش كده ولا ايه ؟؟
جريا وراء الشغل وعذابه لانه كله عذاب واللى قاعده معايا فى النادى وهى ربه منزل بتقولى انا عايزه اشتغل قال ايه كنوع من الترفيه وقال ايه تشوف الدنيا زى ما معظم ربات البيوت بتقول
بقول لها ما هو نوع الترفيه لما تلاقى نفسك بتجرى كل يوم صباحا الى شغلك وعيالك مش فايقه ليهم وييجى مدير يديكى كام كلمه على الصبح لانك اتأخرتى ولا مانع من انه يقولك انه شال دفتر الحضور وخلاص روحى وبرضه يعطيكى ما فيه النصيب من كلام برضه مش هيسيبك تروحى عادى كده
ولا ما هو نوع الترفيه فى الشغل لما تلاقى متابع اقل منك علميا وماديا وعايز معونه فى كل حاجه حتى فى سلوكه معاكى كمعلمه وانتى داخل الفصل وقاعد يستجوب فيكى وكأنك متهمه بتهمه وكل ده من باب انه بيتابع بس دفاترك قدام الطلبه تقدرى تقولى لى ايه نوع الترفيه هنا ؟؟
وعايزه تشوفى الدنيا يا قمر روحى شوفيها فى التى فيى وفى النت وفى الشارع وفى النادى او وانتى رايحه لماما لان كتير بتقول انا عايزه اعرف الموضه وانا فى البيت جاهله بما يجرى فى الدنيا
على اساس ان الموظفه اللى محبوسه فى شغلها بتفكر اصلا هتقمع الباميه امتى لما تروح ولا هتقضيها سمك اليوم ده ولا هتعمل لهم تونه ولا ايه ؟؟
الموظفه القمر دى قال ايه عارفه ايه اخره الموضه وعارفه ايه اللى بيجرى فى الشارع
بشرح وباستفاضه ما يحدث وبنقوله كلنا كل يوم صح؟؟
ومع كل ذلك شبطانين فى الشغل لمجرد اننا مستخسرين الشهاده اللى اتصرف عليها دم اهلينا
مع ان الشهاده دى مش راحت هدر اصلا لانى بيها بعلم عيالى وبتعامل معاهم وبكون ام صح
ولا مدام مش اشتغلت بيها يبقى انا مش استفدت حاجه منها وكأنى اصبحت لا قدر الله اميه لانى لا اعمل ؟؟
سؤال كل بنوته بتحلم بالشغل تسأله لنفسها وتنام قريره العين وهى فى بيت العز بيت زوجها وقاعده ملكه متوجه وياريت مش نشرب من كأس القريه كلها بالجرى عبثا وراء عذاااااااااب لا طائل لنا فيه
نييجى بقى لنقطه ان الزوج بيسهر كل يوم بره مع اصحابه لا تعليق اكتر من تعليقك اللى انتى قلتيه له
ان مش كل حاجه بنقلدها من الناس حتى لو كل الناس غلط يبقى امشى زيهم ؟؟( الباشا بيشرب من كأس القريه )
او قولى مبرر خايب بيلجأ له كل الرجال زوجى وزوجك وزوج كتير مننا
نيجى لجزئيه الموبايل
انا بعتذر لانى لم استطع الايضاح فى نقطه الموبايل فكلامى السابق على الموبايل لطالبه الثانوى والجامعه لانهم هم الذين مهتمين بالموضه وبيتهبلوا عليها كمان لكن ان كان الكلام على طفله فى ابتدائى فانا معاكم فى رأيكم فيه وببصم بالعشره كمان ان رأيكم صح

################################################## ############

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربى هب لة من لدنك رحمة اول قصة بتاعت الضفادع انا رأيى أن فعلا الواحد لازم يتجاهل كل النقض الهادم فى حياته وخصوصا لما يكون بيعمل حاجة يكون مقتنع بيها ومتاكد انه صح وده اعتقد انه من أهم المعوقات اللى بتقابل الواحد فى حياته ولان زى مابيقولوا الزن على الودان امر من السحر عارفة انا اتعرضت لده لما اخدت اجازة من شغلى وفضلت اجدد الاجازة ورافضة رجوعى لشغلى كل الناس وخصوصا ماما ما كنش عاجبها وتقولى انتى هتضيعى شغلك وهتنسى الطب وبقيتى ست بيت بعد لما كنتى دكتورة انا كنت شايفة انى اكون ام بجد واراعى اولادى اهم من انى اكون دكتورة لكن انا صممت على رأى وقفلت ودانى لانى كنت حاسة انى اللى بعمله هو الصح والافيد لاولادى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمومتى هى حياتى
أختى هب لى من لدنك رحمه
بعد إذن ميس صافى أعلق على الجزء ده من كلامك لأنه فيه جزء كبير من حياتى أنا كمان
لأنى بعد زواجى وقدوم إبنى الأول كنت مقتنعه تماما إن كل دقيقه فى حياتى هى من حق إبنى
وأبعدت فكرة العمل عن تفكيرى نهائى طبعا جوزى كان فرحان جدا لكن أمى وإخوتى وباقى الأهل والأصحاب كله إستنكر وقالولى إنتى هاتتحولى من مدرسه لربة منزل يعنى زيك زى اللى ماتعلمش
كنت بتضايق الأول بس إيمانى الشديد بأن أمومتى أغلى من أى شىء خلانى لا أقف أمام تلك الكلمات
هاقولك على حاجه ظريفه بتحصل معايا كنت أحيانا بتعرض لمواقف إنى أحتاج أملأ إستماره بيانات لأى ظرف وطبعا فى خانة المهنه كانوا يقولولى بتشتغل أقول لأ يقولولى تكتبى ربة منزل
عارفه كنت بكتب إيه المهنة / أم لطفلين
لأنى بعتبر أمومتى ليهم هى مهنتى الأساسيه وسعيده بكده جدا

ربنا يبارك فى ذريتك ويفرحك بيهم وتشوفيهم ذريه صالحه ويقر عينك بيهم اللهم آمين

تعليقا على كلامك يا قمر انا معاكى فى كل اللى قلتيه وشرحت ده فى المشاركه السابقه والشرح ليس للقمر صاحبه الاقتباس لكن الكلام لينا كلنا
عشان مش فيه حد يقول انى بوجه له كلام وكأنى لا قدر الله اقصده بعينه

################################################## ################

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مس بحرين حتة جاتوه
في البداية موضوعج عجبني وايد وطبعا انه جديدة في المنتدى اسمحي لي ان اعلق على موضوع الشغل
انه ام لثلاث ابناء ولدين وبنت اعمارهم 7 و 4 و 10 شهور وموظفة
طبعا صعب اني اوفق بينهم ثلاثهم صح ؟
انه راح اقولج اشلون نظامي معاهم
انه طبعا الصبح اقوم مع ادان الصبح اسبح واصلي وبعدين عيالي يصحو بروحهم على الساعة 5 لانه بنامون من وقت يتفطرون ابدلهم واييهم الباص للمدرسة يبقى ابني الصغير ابدلة وافطره واخليه عند الشغالة لانه ما عندي اهل
اوصل دوامي على الساعة 7 ونص تقريبا مع العلم ان دوامي الساعة 8 وطبعا اتصل اسال عن ابني الصغيركل فترة والظهر اسال عن عيالي الي في المدرسة واسالهم عن يومهم ارجع البيت الساعة 3 ونص اتغدا معاهم وابتدي احل واجباتهم وبعدين العب معاهم كلهم واسبحهم واعشيهم وانيمهم وباقي الوقت اقضيه مع الصغير الا ان ينام وعلى فكرة انه كل اسبوع اطلع مع زوجي لوحدنا وهم كل اسبوع اطلع مع زوجي وعيالي وكل واحد منهم اعطيه حقه بنيي لمسالة ليش اشتغل شنو السبب ؟
عدة اسباب منها
اني ابي ابني بيت لهم بما اني اسكن في شقة اجار
عيالي مدارس خاصة يعني رسوم سنوية بتقولين لي ليش بقولج عشان مستقبلهم
اوفر لهم كل الي يبونهم في فترة الطفولة وطبعا بحساب يعني مو اي شي يبون يحصلون عليه وبسهولة
الحياة صعبة ومكلفة

اتمنى انج قبلتي مداخلتي وشكرا

حبيبتى مداخلتك اكثر من رائعه وفكرتنى بحاجه مهمه اوى عن الشغل
يتبادر فى زهن كل قمر مننا لما انتى يا جاتوهايه كل يوم تقولى فى اضرار الشغل يبقى ليه بتشتغلى؟؟
اولا وبدون اللف والدوران فى قصص وحوارات وبصراحه تامه اللى عايزه تشتغل تسعين فى الميه لانها محتاجه المرتب واول ما تلاقى واحده بتشتغل وتقول لك انا مش يهمنى شغلى ومش محتاجاه ولا يلزمنى وممكن اقعد من بكره فى بيتى
اول ما تشوفى الكلمتين الخايبين دول من موظفه اعرفى انها محتاجه فلوس الشغل وجدا وبتقول الكلمتين دول عشان تخلى شكلها حلو
انا باختصار يا قمرات كل مرتبى بيتصرف على الادويه اللى باخدها لان مرضى غير مرض كل الناس والحمد لله على كل حال
يعنى بوفر لجوزى الف جنيه هيدفعهم فى مصاريف علاجى شهريا
ومشاركه مس بحرين الرائعه دى تعرفنا كستات بيوت حاجه مهمه اوى ايه هى ؟؟
ان اللى عايز يعمل حاجه يعملها وبيقدر عليها ولو كانت صعبه

################################################## #

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام جنه 2009 السلام عليكم ورحمة الله
متشكره جدا على اهتمامك وردك عليا وده حافز ليا اكتر اني اكمل معاكم
بالنسبه لقصة قرية المجانين الموضوع ده بيقابلني كتير وخصوصا من يوم ماتجوزت خاصة في الاجتماعيات والمناسبات يعني مثلا لومناسبه في العائله لازم اكون هناك اول الناس وامشي اخر الناس وابقى زي كل بنات العائله والا ابق وحشه ومش ودوده ومبفهمش في الذوق وكده الناس مش هتحبني ومش هيحبو يجو عندي وطبعاااااااااااااااااااااا زوجي العزيز مايمشيش الكلام ده معاه خالص مناسبه يعني لازم عزومه رسميه اروح معاه في ايده مش قبلها نعمل الواجب ونروح على طول مفيش حاجه اسمها اني اروح عند حد من اهلي من اول النهار غير امي طبعا
فدائما وبلا مبالغه هوه ده سبب مشاكلنا الوحيد غيركده الحمد لله مفيش مشاكل الى ان تظهر مناسبه في عائلتي اوقات بحس ان زوجي صح واوقات لا فيبقى ساعات لازم اشرب من النهر علشان اعجب ولكن زوجي دائما يأخذ الكأس مني غصب
اسفه جدا على التطويل ومستنيه ردك

ام جنى
اثرتى موضوع فى غايه الاهميه انك كتير بتشربى من الكأس غصب عنك وليس بأرادتك
لكى اكون صريحه معاكى اقولك انا يا ما شربت من هذا الكأس غصب عنى ورغما عن انفى لانى كنت فيما سبق جزرايه ( ضعيفه )
كنت لما بقول على اقارب زوجى اللى ييجوا يزورونا الساعه واحده ونص صباحا انهم ليسوا عندهم زوق وده مش صح وانا موظفه وبصحى من الفجر
كنت اسمع منه اتهامات انى مش بحب حد يزونى وانى لازم اكون مضيافه ولابد ان اقبل الضيوف لان يجب ان يكون بيتى مفتوح للناس واعاملهم معامله طيبه
ده الكأس وده البرمجه الهابله اللى كنت متبرمجه عليها غصب عنى ومن كتر الكلام المتخلف ده كنت مصدقاه مع ان انى انسان عاقل مش يصدقه لكن اضطررت اضطرارا انى اصدقه لانه يوميا الكلام ده وغصب عنى اقبله
بعد ان تغيرت وغيرت من حولى اصبحت قهوه ( قويه ) بقى الكلام ده مش بياكل معايا

اعطى لك مثال لما الباشا يقعد باشا وانتى دايره تلفى مع حماتك عند الدكتور بتاعها وهى بتشترى حاجه مش لازماها ولا اساسيه لكن اهو بتلفى معاها والباشا فى البيت بيشرب شاى وقاعد فى التكييف ولما تيجى تقولى انا تعبت يقولك لا ده واجب عليكى والكلام الخايب اللى كلنا بنسمعه
بعد انا اصبحت قويه ولى ارداه قلت له يا قلبى الكلام ده تقوله لحد تانى عبيط انت الواجب ده عليك انت كابن تجاه امه لكن انا مش واجب عليا انى اعمل كل ده وانا عندى من الاعباء والمسئوليات تهد جبال
قلت له بالفم المليات كما يقولون ان ده كرم اخلاق منى وواجب على ابنها اللى هو سيادتك
اقول الكلام ده بكل هدوء واقلب الشريط فورا لكى لا ارى روؤسا تتطاير ولا انى حاجات تتكسر
يعنى اقول الكلام ده بهدوووووووء وبعدين فورا اقوله يا باشا مش تزعل نفسك اقوم بقى اعمل لك شاى ؟؟؟ ولا نسكافيه احسن وسيبك من الكلام اللى يزعل ده
لكن اشد فى العريض بقى وندخل فى مهاترات تحرق الدم وتخلى الموقف يتصاعد نووووووووووو
سورى ارمى الكلام بزوق وبهدوء وبصوت عادى وليس زعيق واقلب الشريط فورا
اما كيف الوصول لذلك اقولك انه يحتاج فتره من الصبر لكى تستطيعى تغيير ذلك
انا مش هغير الكون لكن هغير اللى يخصنى ويضايقنى ولا اشرب من الكأس غصب عنى وبذكاء برضه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة happy_ahmed
استاذتى العزيزة ميس صافى

قرأت جزء البرمجة السلبية وعندى مثال من الحياة عليه كان فى اخت بتقول ان جوزها برمجها برمجة سلبية انه بيقولها

انا بقى والدى هو اللى برمجنى البرمجة دى
كان دايما يقوللى الجملة دى ويفخر بيا وسط اخواتى انى مش بكلفه زيهم يعنى وانى مليش طلبات
وانا طبعا الكلام دخل دماغى انطبع فيه حتى لما اتجوزت مبقاش ليا اى طلبات وجوزى حاول يغير فيا الموضوع ده يقوللى انزلى اشترى لنفسك عباية حذاء اى حاجة وانا مرضاش واقول البيت اولى لحد تقريبا ما زهق منى انه يتكلم فى الموضوع ده تانى
ومثال تانى للبرمجة السلبية من امى كانت دايما تقوللى انتى عاملة زيي مش بتهتمى بنفسك وياريتنى كنت زيها على الاقل هى مش بتهتم بنفسها صحيح بس هى خيل حكومة مهتمة بينا وبالبيت لكن انا حاسة انى مقصرة جدا فى بيتى مش عارفى ليه عندى احساس بكده
بس انا عندى سؤال
هو احنا كده مش فى مرحلة اسقاطات المفروض نخرج منها قصدى منلقيش باللوم فى مشكلة احنا واقعين فيها على الغير هو صح كده ولا ايه؟؟

حبيبتى بالنسبه لسؤالك اللى فوق انا هجاوب ليه بنركز على البرمجه السلبيه
لكى نعرف احنا ايه عيوبنا بنلاقى ان مش فيه عيوب اصلا لكن المجتمع برمجنا برمجه سلبيه على شيئ ليس فينا اصلا
فاكره مثال اللى فاشله فى الحلويات اللى انا ذكرته ؟؟
الناس قالت عليها فاشله مع انها فشلت مره احده فى عمل كيكه فالناس اخدتها تريقه واصبحت تخاف تجرب مع ان اعظم الشيفات اكيد اك
يد جروبوا فى اشياء فى اول طريقهم وفشلت لان الشيف ده مش مولود من بطن الماما بتاعته بيطبخ
لما انتى بقى تعرفى ان ده مش عيب فيكى لكن انتى صدقتى كلام الناس بس مش جربتى تكونى عكس كلامههم ده اللى تعبك لذلك كل واحده فينا لما عرفت ايه برمجتها السلبيه عرفت افيه الخطأ وده نص الحل فى مشكلتنا ونصها التانى يتحل بانى افكر اذاى اغير من نفسى واتحدى تلك البرمجه السلبيه وبذلك اصبح افضل نفسيا

اجاباتى

مثال لبرمجة سلبية انا بعملها فى الآخرين
اختى الاصغر منى دايما بقولها انها كسلانة جدا ومش نافعة فى شغل بيت ومش بتساعد امها هبطل اعمل كده ان شاء الله

الاختيارات جزرة ام بيضة ام حبة قهوة
هو انا جزرة بس جزرة صلبة شويتين تلاتة يعنى بقاوح شوية قبل ما الحاجة اللى بتواجهنى تهزمنى لكن لو التحدى طول ممكن انهار من الداخل ومبينش خارجيا انى انهرت يعنى ابقى من جوه جزرة لينة ومن بره قشرة بيضة صلبة يارب اكون قدرت اوصل اللى فى بالى.
وصل اللى عايزه تقوليه وفاهماه
اجابات الاسئلة
ما هى اهم ثلاث اشياء بتعمليها فى البيت كل يوم؟؟ الصلاة وانى أعمل الاكل لبنتى وجوزى وانى ارتب البيت حتى لو ترتيب خفيف جدا مش هقولك يعنى بقلبه رأسا على عقب

2. ما هو الشيئ الذى يميزك عن الاخرين أعتقد انه محاولاتى المستمرة لتطوير ذاتى

3.ما هى الاعمال اليوميه اللى لما بعملها بستمتع بأدائها ؟؟ انا مش بستمتع بشغل البيت مش عارفة ليه بس يوم بقى ما اقوم عليه القومة اللى هى صحيح بتعب اوى بس بعد ما اخلص ببقى فرحانة اوى بالنتيجة لكذا يوم قدام

4. ما هو الهدف الذى اسعى لتحقيقه فى حياتى هو انا عندى كذا هدف بس معظمهم اهداف غير واضحة المعالم لكن بقى الحاجة اللى حاطاها اوى فى دماغى ونصب عينى دائما انى اربى بنتى تربية اسلامية تنموية صحيحة عشان متبقاش من ضمن الغثاءً كالسيل لا تكون مؤثرة بأى شكل فى نهضة امتها الاسلامية مع انى لسه مبدأتش فى الهدف ده لأنها لسه سنتين بس بحاول اعلمها حتى لو مش بتستوعب الكلام فى الوقت ده

اولا بالنسبه لشغل البيت ان دخلتى على موضوع مملكه اللى رفعناه فى الصفح الى فاتت هتعشقى شغل البيت وهتتمنى تكونى شفتى الموضوع ده من زمان لانك هتلاقى ناس بتشتغل فى بيتها وكأنها بتعزف على اوتار مش بتنفض وتكنس بس ادخلى ومش هتندمى
بالنسبه لبنوتك بتستوعب ويجب ان نعلم ان اطفالنا اكثر ذكاء منا بمراحل وهرفع لك قصه تأكد ذلك ماشى ؟؟
انتظرينى بس ومش تقلقى

ميس صافى بالنسبة لقصة السلحفاة الصماء (بالمناسبة هى سلحفاة ولا ضفدع ) شفتى انا مركزة ازاى )

انا مش بسد ودانى انا بحب اسمع عشان اقاوم اكتر واكتر بس ده عند صح مش عارفة حاسة ان كده مش مظبوط لأنى ممكن استسلم فى الآخر

تصدقى انا مش عارفه هى سلحفاه ولا ضفدع ؟؟ انا يظهر بنسى ولا ايه
بالنسبه لانك تستسلمى موضوعنا عايز يقول باختصار البقاء للى نفسيته اقوى واللى يزهق الاول ياخد على ....دماغه طبعا لكن اللى يصبر يستطيع ان يكون افضل نفسيا اوعى تنسى ان حبه القهوه كان خصمها قوى وهوالماء المغلى

انا عايزة اعدل شوية فى إجاباتى السابقة يا مس ممكن لأنى فكرت تانى بعمق شوية

بالنسبة لأهم 3 حاجات بعملها يوميا هما هما مش هغير فيهم حاجة هى والشئ اللى بيميزنى عن الآخرين
السؤال التالت بقا الاعمال اللى بستمتع بإدائها لما قرأت باقى المشاركات حسيت انى فهمت السؤال غلط انه الاعمال يعنى الحاجات المفروض انى اعملها حتى لو مش بمزاجى مش الترفيه ولا لأ صحيح طب ما كده كده الترفيه انا هستمتع بيه سواء كان التليفزيون ولا القراءة فى التنمية البشرية انا بفكر بصوت عالى معاكى يا ميس انا كده احترت فى النقطة دى
بالنسبة للهدف انا كنت بقرأ كتاب رائع المدة اللى فاتت دى اسمه كيف تخطط لحياتك عرفت من خلاله احدد رسالتى فى الحياة مش هدفى لأنى بطبيعة الحال ممكن يكون اهداف كتير لكن الرسالة غالبا بتبقى واحدة فقط ورسالتى كانت
"أن أنال رضا الله تبارك وتعالى بإسعاد نفسى ومن حولى والآخرين فى الدنيا لأنال سعادة الآخرة إن شاء الله تعالى"
ولسه مكملتش باقى الكتاب لكن حددت شوية اهداف كده بعيدة وقصيرة المدى من ضمنهم الهدف اللى ذكرته فى تربية بنتى وابنى اللى بدعى ربنا يرزقنى بيه ان شاء الله

بالنسبه لاهم 3 حاجات فى حياتى بكتب انا اهم 3 حاجات انا بعملهم بغض النظر عن اهميتهم وبعدين ابص ليهم وبعمق واقول فى نفسى ينفع تبقى دى اهم اشياء بقوم بيها ولا لا ؟؟
يعنى لو انا بعمل شغل البيت بالعفيه وبتنح على التى فيى بالساعات ونبام نص يومى ينفع ؟؟؟
هتقولى لا طبعا فيه حد يعمل كده ؟؟ فيه كتير يا قمر ومش عارفين هما ليه يومهم بايظ لانهم ببساطه مش عارفين ايه اللى المفروض الصح يكون يومنا عليه
ان قلت لك من الان يومك يبقى الصح بتاعه كذا وكذا وكذا انتى هتقرى وهتروحى لان الموضوع مش هيفيدك لكن لكى تستفيدى يجب ان تصلى الى المعلومه بنفسك لما تطبقى فى يومك وتجربى وتقولى يا ترى ده يومى الان اللى صح ولا اللى اصبح بعد قراءه المووضوع تغييرى فيه ،
السؤال بتاعى كان كالأتى
ما هى اهم 3اشياء بتعمليها فى حياتك
ولكم يكن ما هى اهم 3 اشياء يجب اتكون بتعملهيا فى حياتك
يعنى السؤال مفتوح انتى بتعملى ايه اصلا وهو مهم الان فى حياتك واتركى الاجابه تلقائيه من نفسك ولما تكملى الموضوع هتلاقى نفسك بتتلافى عيوبك وتعدلى فيها دون ان تدرى
وصلت الاجابه ؟؟وشكرا لسؤالك المهم
منتظره وسائلك لتحقيق هدفك

#########################################

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فـــــرح السلام عليكم
بشكرك جدا يا احلى و اطعم حتة جاتوة فى الدنيا انك سمحتيلى اشارك معاكم فى الدورة
بالنسبة للسؤال بتاع الاصيص انا مش هجاوب علية لانى قريت الحل بس فهمت المغزى من السؤال انى لازم ابدأ بالكبير ثم الاصغر فالاصغر
المسلمات
- الصلاة فى اوقاتها ان شاء الله
- الاذكار عامة و الاستغفار خاصة
- قراءة ما تيسر من القرآن
- تحفيظ اولادى القرآن و مراجعة القديم
المسلمات كده عشره على عشره
الاساسيات
- الاكل
- تنظيف البيت
- مذاكرة الولاد و رعايتهم
جميل برضه الاساسيات
الاجتماعيات
- اكلم ماما و اختى يوميا
- اكلم اهل زوجى
- زيارة ماما و اهل زوجى
- القيام بالواجبات الاجتماعية السارة و الغير سارة
برضه لحد كده ماشيين صح
الترفية
- النت
- متعتى فى انى اشرب فنجان من القهوة بمفردى
- الكروشية
- صناعة الشموع
بس حاليا مش عندى وقت للكروشية و الشموع بس بلاقى متعتى فيهم جداااا

لما تكملى فى الدوره هتكتشفى ان عندك وقت للكورشيه والشموع ووقت للجرايد كمان
معلش انا جاوبت فى كلامك عشان مش انسى نقاط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فـــــرح البرمجة السلبية
اللى واقعة علية كانت من زوجى
دايما مش مقدر اى حاجة انا بعملها دايما يقولى " انت بتعملى اية زيادة عن غيرك ما كل الستات بتعمل اللى بتعملية "
مع العلم انى موظفة و عندى ولد و بنت فى مرحلة ابتدائى و عندى طفلة عندها 6 شهور و انا اللى بشوف كل طلبات البيت لانة غير متواجد طول الاسبوع مسافر و بيرجع خميس و جمعة و كل احتياجات الاولاد و مذاكرتهم طبعا و تحفيظ القرآن علية
و طبعا عايز يرجع يوم الخميس يستجم و يقضيها نوم و راحة لانة ياعينى تعبان طول الاسبوع
فدايما بيدينى الاحساس انى مقصرة يعنى مثلا اقربها اول يوم فى الدراسة
انا روحت وديت بنتى الصغيرة عند ماما علشان اعرف اودى الاتنين التانيين المدرسة وصلت المدرسة الساعة 7 و ربع طبعا ملحقتش اقعد ابنى قدام السبورة فى الديسكات الاولانية طبعا لما عرف اتنرفز و قعد يزعق و يتهمنى انى مقصرة و انا قبل ما هو يتكلم كنت بعيط و حاسة فعلا انى مقصرة فى حق ابنى
انا طولت عليكى معلش بس انت اللى جبتية لنفسك بقة ههههههههه

البرمجه السلبيه من الزوج اللى قلتى عليها انا عشت فيها سنييييييين طويله اوى الى ان فقت وعرفت انا ايه اصلا وبعمل ايه فى البيت وبره البيت ولما عرفت وشفت صورتى صحيحه تمسكت بحقى
كان دايما محسسنى بدونى يمشى البيت وفى اى لحظه امشى عادى بالنسبه له ( محسسنى بذلك وانا كنت ولازلت كل شيئ فى البيت وبره البيت وهو يعلم جيدا فى قراره نفسه انى لما بمرض مش بيعرف يشرب المياه وبيقع فى شبر مياه فعلا من غيرى )
لما ادركت بقى قيمتى لانه باشا بمعنى الكلمه تمسكت بحقى ومش سبته ولا يضيع حق ورائه مطالب المهم انك تعرفى حقك اساسا ولا تتبرمجى سلبيا بما يقال لك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فـــــرح بالنسبة للبرمجة السلبية اللى واقعة منى على غيرى
فطبعا طبعا واقعة منى على اولادى انا دايما بفرغ الشحنة فيهم و بالذات ابنى الكبير هو فى تانية ابتدائى هو حد زكى جدا و حنين جدا بس كسول لأ مش كسول هو بيتكاسل بيتحرك ببطء فظيع اكتب الواجب حاضر و هو سرحان حتى الحمام بيتأخر جدا فى الحمام البس الشراب حاضر و يضيع وقت كبير جدا و بيسرح كتير و بينسى حاجاتة فى المدرسة فى حين لو قلتيلة يلا العب تلاقى النشاط و حيوية حاسة انة مش عندة حافز
طبعا اقل خطأ منة خطأ عادى اى طفل فى سنة ممكن يعملة انا احسسة انة خطأ فادح و انة انسان غبى انا عارفة ان كلمتى دى تأثيرها خطير على نفسيتة بس مش بقدر اسيطر على انفعالى وقتها .
هل دة ناتج من تأثير البرمجة السلبية اللى واقعة علية انا ؟؟
و اسفة جدا انى وجعتلك دماغك .

اكبر غلط انى استغل الاصغر منى لكى افرغ شحنتى فيه لانه ببساطه ليس له زنب
هتقولى غصب عنى لكن هو مش له زنب فى ذلك ولذلك لا نقدر علىالضعفاء الكلام ده مش ليكى تجاه ابنك لالالالالالالالا فى كل المواقف يعنى مثلا عندنا اخت صغيره وطيوبه فى البيت بنييجى عليها كلنا لمجرد انها طيبه ومش بنقدر على الاقوى منها مع ان الطيب الصح انه يكرم لكن خطأ سلبى من الجتمع بيستعبط الطيوووووب
انا عن طفلك فغلط انك تتخيلى انه هيحب المذاكره ويتشجع ليها بقدر حبه للعب
انتى عن نفسك بتحبى الخروج والترفيه عن شغل البيت الغلس المرهق يبقى ليه بنكره ده على غيرنا
لكن يستمتع طفلك بالمذاكره يجب ان يحل واجب وتقولى له ان خلصته بدرى افتح لك التى في او سوف تلعب نص ساعه على الكمبيوتر وتكونى صادقه معه والنص ساعه بالدقيقه يعنى مش تبقى ساعتين باستعطافه لك ويخلص كل واجبه الاول وهتلاقيه بيخلصه فوريره وفى اسرع وقت وبسلاسه ودون تعذيب لك عن ذى قبل
نظريه الثواب والعقاب شغليها فى حل الواجب ومش يضحك عليكى ويقول اقعد الاول شويه على الجيمز ثم احل الواجب نوووووووووووووو الكلام ده مفروض احنا اللى بنمشى عيالنا لان الدفه فى ايدنا نحن وليس العكس
بالنسبه للقاعد امام السبوره غريب الكلام ده لان بعد اسبوع هتلاقى ابنك بيجب يقعد مع اصحابه فى اى دسك يبقى عذاب دون طائل لان مش من المعقول ان الفصل كله هيقعد امام السبوره بذلك المنطق
وغلط منك انك عملتى دور غيرك لذلك هو قاعد فى البيت يشرب شاى ويؤنب الست الهانم اللى اخطأت لكن لو هو اتزلت فى المواصلات وعاش تلك اللحظات كان هييجى عايز اللى يديه كبايه ليمون من اللى شافه فى ذلك اليوم الصعب ومش هيتسلى على خلق الله
ده دوره يا قمر وليس دورك لانه فى الشغل طول الاسبوع مش بيشتغل اربعه وعشرين ساعه فميش يحسسك انه بيبنى السد العالى بقى وكمان انتى مش قاعده طول الاسبوع تشربى شاى فى البيت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فـــــرح بالنسبة بقة لمثال الجزرة و البيضة و البن
فأنا للأسف جزرة بالثلث بس ان شاء الله نوية معاكى اغير نفسى و ابقى بن لأنى كمان بموت فى القهوة ههههههه

من غير موت هتبقى قهوه لكن بقليل من الصبر على تغييرالغير لانك هتغيرى فى طبيعه بشريه وهو الباشا نفسه
ومش فيه اصعب من الباشا اللى عندى بعباره اصح ( لا يمكن تروديه ابدا ) وبعون الله وبالاراده اتغير نص طباعه الصعبه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادين نور موضوع اكتر من رائع انا قريت ال39 صفحه وكاني بقرا كتاب مثير وملهم وشيق استمتعت جدا بقراءه الموضوع وبشكر صاحبه الموضوع علي المجهود الجبار وبشكر كل اخت دخلت واتكلمت عن نفسها لاني استفدت كتير منكم كلكم اول مره اشوف حياتي عن بعد اول مره اعرف ايه هيه اساسياتي ومسلماتي وكمان ضرورياتي اول مره افكر باهدافي وكيفيه الوصول اليه واحلي ما في الموضوع هذه القصص الاكثر من روعه خاصه الجزره والبيضه وحبه البن وايضا قصه الضفدع تحفه انا كنت يوما ما جزره ومع الايام اصبحت بيضه ومن فتره قصبره جدا اصبحت حبات البن واعتقد هذا هو التطور الطبيعي للانسان مع هذا الزمن القاسي
واسف جدا علي الاطاله ولكن اعزروني من فرط حبي للموضوع

حبيبتى منوره معانا فى الموضوع
عجبنى ردك فيه ونقاشك الممتع والشيق
واثرتى فى جمله جميله اوى اللى قلتى فيها

اقتباس:
انا كنت يوما ما جزره ومع الايام اصبحت بيضه ومن فتره قصبره جدا اصبحت حبات البن واعتقد هذا هو التطور الطبيعي للانسان مع هذا الزمن القاسي

السؤل لحضرتك كيف اصبحتى من جزره الى حبات البن؟؟
هل اتوماتيك كنتى سنه جزره ثم السنه التاليه بيضه ثم السنه الثالثه حبه بن كده من نفسك
كما تقولين هو التطورالطبيعى للانسان
عن صراحه لم افهم تفسير تلك الجمله جيدا
اقول لك انى اللى فهمته من تلك العباره ان الانسان بيتطور هكذا من مرحله لاخرى طبيعيا دون اى تدخل منه ؟؟
ده اللى انا فهمته من كلامك فهل تقصدى ذلك فعلا ام انى اخطأت الفهم ؟؟
يعنى قصدك ان الانسان بيتطور عادى جدا ؟؟
ام ان الزمن القاسى هو الذى شكله ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادين نور لا يا قمر ما اقصدتش ان ان الالتسان بيتطور طبيغيا من جزره لحبه البن من تلقاء نفسه مستحيل لازم ظروف قاهره وغصب عنه هيه اللي بتخليه يتغير وبالنسبه ليه انا كنت قبل الجزره عند اهلي بسكوته رقيقه جدا وخبرتي بالحياه لا تتعدي طفل عنده 6 سنوات يوم ان تزوجت ولن اقول ما هو الرجل الشرقي لاننا كلنا عارفينه اناني متملك مغرور كئيب غير مجامل كداب ملاوع هذه البسكوته البرئيه تعاشت مع هذا الرجل وانجبت ولانها ام تحولت من بسكوته هشه لجزره رخوه ثم لبيضه صلبه واخيرا لحبه بن متماسكه ومؤثره هذه التحولات اخدت من عمري 22 عاما وانهار من الدموع وتفكير بلا انقطاع واهم شئ استفدته التقرب لله هو الله وحده كان بجانبي ياه كم احيك يا الله كنت معي طيله المشوار الصعب

شكرا نادين على التوضيح
بالدعاء والتضرع الى الله سوف يزيل الصعاب جميعا لكن البكاء مش بيفيد وبيرهق صاحبه فقط لكن الاخرون لا يتأثرون بذلك ابدا لانى جربته لسنين ومش نفع واصبت بامراض لا حصر لها وفى الاخر مش فيه حد اتأثر غيرى
لذلك عليكى بالدعاء فهو قاهر القلوب المتحجره وهكذا الحياه يا قمر كلها تعب لكن بنحاول نعيشها بسر على قدر المستطاع

sama eid
اسف جدا على التاخير

هحاول الحق اللى فاتنى
اولا البرمجة السلبية : من صغرى وامى حبيبتى اقنعتنى انى مش شاطرة فى اى حاجة وحضرتك عارفة المقارنات اياها سواء اقارب او اصحابى دى عملت ودى سوت وهكذا
مع انى كنت بشوف انهم بيعملو حاجات كتير غلط لكنى اقتنعت بالموضوع ده واثر عليا كتير قوى وبقيت عندى عدم ثقة فى نفسى لحدما بس دلوقتى بدأت افوق شويه وماديش لحد دماغى يلعب فيها يعنى دعمت لنفسى شوية تفكير فى اى حاجة حتى ماما لما بقت تقولى حاجة اققولها انا مش كدة وبقيت اققولها على الحاجات اللى بعملها صح حتى هى مستغربانى وبحس انها مبسوطة منى ولو انها مابتبينش
جميل انك عرفتى فين الغلط وصلحتيه من تلقاء نفسك ولذلك احنا بنعمل اسبوت على البرمجه السلبيه لكى نقول فين اخطاءنا ونعالجها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sama eid اما بقى انا بمارس البرمجة السلبيه على مين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sama eid مع الاسف مع اختى الصغيرة
بس والله بحاول احسن من نفسى كل فترة لكنى بزهق بسرعة وبتحجج انو اتعمل فيا كدة ولمابفكر شوية بلاقى انى عايزاها احسن منى ييبقى لازم اتعب شويه

عرفتى انتى بتعملى ايه غلط يلا صلحى لكن بالصبر ومش تزهقى ولا تملى وتقولى مش قادره

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sama eid
بالنسبة لسؤال الجزرة والبيضة والقهوة

مش عارفه انا انهو فيهم او بمعنى اصح كل موقف وليه تصرف مختلف يعنى مع بابا بكون جزرة اما مع ماما على حسب الموقف يعنى لو خفيف بكون بيضة ولو غير كدة احم احم

القهوة بقى ممكن فى مواقف كتير

ده الصح اصلا انى اكون جزره مع بابا وماما واكون بيضه فى واقف تحتاج لذلك واكون قهوه مع اللى مش مقدر قيمتى اعرفه انى استطيع واستطيع
يعنى الصح اصلا انى اكون فيه عندى تبادل ادوار مش معقول اكون قدام بابا قهوه وهو يقول يمين اقول انا شمال لكن فى موقف يستدعى انى اقول رأييى بقوله بس بزوووووووق
ودى مشكله معظم القمرات اللى فى جامعه وثانوى كل واحد له رأى عايز يوصله بيوصله لكن الطريقه وحشه اوى لذلك بيلاقى معارضه مش عشان الموضوع لا عشان الطريقه اللى اتعرض بيها الموضوع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sama eid السؤال اللى بعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sama eid اهم ثلاث اشياء:
ذكرت لحضرتك قبل كدة انى طالبة فبالتالى معظم اهتمامتى ليست منصبة فى البيت
بمعنى 1-طبعا مذكرتى فى ايام الدراسه
2-اساعد مامتى فى اى شئ ولو كان بسيط
3-اذاكر مع اختى الاشياء المهمة فقط
الشئ الذى يميزنى عن الاخرين :
انا مش اقدر احدده بس المعظم بيقول الطيبة (العبط من وجهة نظرهم يعنى)
الاعمال التى اعملها واستمتع لما بعملها:
لما بوضب البيت توضيبة جامدة وحلوة وببقى مش عايزة اليوم يخلص وكمان مش عايزة حد يبهدلى كل اللى عملته

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sama eid
لو ذاكرت جزء مهم وكبير مثلا فى دراستى وانجزت فيها حاجات كتيرة عليا بكون مبسوطة قوى والدنيا مش سيعانى (ودة بيحصل قليل)
الهدف:
اهداف كتي بس ماعملتش اى خطوة لقدام علشان احققها منها
1- ارضى ربى
2- احقق لاهلى اى شئ يسعدهم بيا
3- احقق نفسى فى دراستى واكون مهندسة شاطرة
والباقى بقى هكمل بقيت الصفح

قلتى الهدف ماشى ايه بقى طرقى للوصل لذلك الهدف ؟

sama eid الاسئلة دى صعبة اوى

الصراحه هى فعلا اصعب سؤال فى الموضوع كله ولذلك البنات اخدت وقتها فيه كويس لكى تقدر تجاوب وتسأل نفسها ايه هو هدفها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sama eid هحاول اجاوب بس يا رب يكون ماشية صح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sama eid هل هدفى فى الحياة واضح بالنسبة لى ؟؟
هو واضح بس مش عارفة انفذه لازم تيجى حاجة على طول تعطلنى وتشل حركتى
هل انا فكرت فيه وقعدت كتير لكى اراه امامى؟؟
متعبتش كتير فى التفكير فيه لانى محدداه من قبل كدة
هل هو نصب عينى الى النهاية؟؟
هو موجود بس بتيجى حاجات تلغوش عليه وممكن لفترة طويلة
بالنسبة للاهداف ذكرتها واهمها ارضاء ربى
وبالتالى بقية الاهداف تبقى تحقق الهدف ده عنى
- لما ارضى ماما وبابا ربنا هيرضى عنى
- لما احقق نفسى فى عملى(مذاكرتى) هيفرح بيا
- احاول ابنى علاقات طيبة مع اصدقائى مع العلم انهم بيشدونى لربنا
- زى ما قلت لحضرتك بصلح من نفسى علشان اققدر اوصل اختى لتربية صح

تعديل بسيط بس اقول ان اللى انا لونته باللون الاحمر فوق فى كلامك هى وسائلى لتحقيق هدفى
كده جميل يلا نكمل بقى باقى الاجابات بس ياريت نتوقف قليلا امام الهدف لكى ادركه واجعله شغلى الشاغل وكما قلت اجعله نصب عينى

################################################## ###

sama eid السلام عليكم
ازيك يا ميس صافى ،انا حاولت النهاردة اطبق على الدرس بتاع الوصول للهدف وبصراحة حاسة انى معملتش اى حاجه جديدة او مفيدة مع انى عقدت النيه بس مش عارفة ايه اللى حابطنى وخصوصا ان الدراسة بدأت وخرجت للجامعة
اما بقى عن موضوع السلحفاة الصماء فنفسى اكون كدة اوى لان معظم اللى حواليه بيحبطنى فى الحاجة اللى عايزة اعملها
علشان كدة بأنب نفسى واقول المفروض ما اقول حاجة الا بعد ما اعملها علشان ما حدش يأثر عليا

حبيبتى انا اقولك على الطريق فين عشان مش تتوهى
انتى طالبه جامعه يبقى يجب عليك ان تجتهدى لكى تصلى الى رضا الله فى اطار انك طالبه
هتقولى اذاى اضرب مثال لكى تفهمى الموضوع
ان لا قدر الله قال لى دكتور انى هموت بعد سنتين او تلاته لا قدر الله
هيكون تصرفى فى الجامعه اذاى ؟؟
اكيد اكيد مش هفوت محاضره وهذاكر بما يرضى الله لكى انجح وانا ربى راضى عنى
ده المطلوب منك بصراحه مش هموت نفسى بقى على الكتاب لكى يا قمر اعمل بما يرضى الله فى عملى اللى هو الان المذاكره
بمعنى ادق احضر محاضرات وادخل امتحانى وانا فى كامل ثقتى انى ذاكرت بما يرضى الله واعامل اهلى صح قلت لك كما لو كنت على ابواب القبر( لا قدر الله )
بقول لبنتى فى ثانويه عامه مش يهمنى المجموع بقدر ما يهمنى انك تدخلى الامتحان وانتى راضيه عن نفسك فى المذاكره والمجموع بقى عند ربنا تصاريفه والامتحان ان جه صعب مش هيبقى فهي تأنيب ضمير لديكى لكن اقول هخمن السؤال ده وده ممكن يتلغى وهكذا مش ينفع لانى فى يوم من الايام ممكن اكون من علماء المسلمين اللى تقام عليهم امم مش كده ؟؟يبقى فيه عالم بيذاكر نص مذاكره ؟؟
وسيلتى لتحقيق هدفى هو انى اكون صح فى كل حاجه دون التزمت بقى والغلاسه على نفسى وتأنيب الضمير
يعنى اعامل الله واعيش حياتى بالوسطيه لكن مش طناش يا مصر فهمتى يا قمر؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كوكوهات السلام عليكم
بالنسبة للبرمجه السلبيه عندك حق فيها مليون فى ميه ان بحس ان دى من اكبر الحاجات اللى بتأثر على سلوكيتنا يعنى انا مثلا انا لما اقول لزوجى انى عايزة اعمل حاجه جديده او مشروع صغير حتى فى البيت يقولى وانت بتفهمى فى المشاريع يا شيخه كبرى لما اتعرض عليه شغل معاه فى المدرسة مدرسه كى جى قالى وانت بتعرفى تدرسى او حتى تتعاملى مع الاطفال دى مسؤليه وانت معندكيش خبرة ولو قولتله ادور على شغل محاسبه فى شركه يقوللى هو انت فاكرة حاجه من ايام الكليه وانت معندكيش خبرة كده كده مش هتتقبلى
طبعا كل ده خلانى حاسه انى مقدرش اعمل اى حاجه فى الدنيا ومعنديش خبرات ولا انجازات طب الخبرة هتيجى منين طول ما انا فى البيت
جايز علشان هو معندوش رغبة انى اشتغل فبيعجزنى
لكن هو معندوش مشكله اورح الجيم او معهد تحفيظ قرأن او درووس فى المسجد اهم حاجه ميكنش فيها تعامل مع الرجال
انا فعلا من كتر البرمجه اليلبيه اللى انا فيها حاسه انى فاشله ومفبش اى حاجه بنجح فيها
مع كده هو بيدينى برمجه ايجابيه جدا فى شغل البيت ههههههههههههه مصلحه يعنى دايما يقول ادام الناس انى ست بيت شاطرة واكلى ممتاز
لكن نفسى اغير كل ده والله نفسى اوى نفسى اتعلم انجليزى وابقى ممتازة فيه لان ده اللى هيثبتله انى اتغيرت لانه هو اصلا مدرس انجليزى
ونفسى كمان اتقن برامج الكمبيوتر كلها ياريت اقدر انا بحس ان كل لما اتعلم حاجه ثقتى فى نفسى هتزيد اكتر وهتحمس اكترونفسى كمان يبقى عندى معلومات عامه فى كل شئ معلش يا مس صافى انا سرحت فى الكلام دخلت على احلامى اللى نفسى احققها
اما بالنسبه لاجتماعياتى,
بكلم ماما وحماتى كل يوم تقريبا
وبزور ماما وحماتى كل اسبوع
مكلمات للاقارب على فترات متقاربه

ووسائل الترفيه
النت
الجيم
خروج مع صديقتى الانتيم ومعظم مشاويرنا مع بعض سواء للمشتروات او دكتور التخسيس وغيره
الخروج مع زوجى وابنى بين الحين والاخر

ممكن سؤال يا مس صافى ممكن تبعتلى الرابط بتاع دورة التنميه البشريه اللى قولت انك واظبتى علية لمده سنه وهل ينفع امشى الدورتين مع بعض ولا استنى لما اخلص دورة تنظيم الوقت
وشكرا ليكى حبيبتى

حبيبتى بالنسبه لرابط التنميه البشريه كان على موقع عمرو خالد لكن للاسف لما بندخل عليها مش بوصل لها لانها كانت من اربع سنين والموقع اساسا بيقفل لوحده من كتر الناس اللى عليه لكن اسم المحاضر ( عبد الرحمن حبت ) واسم الدوره كيف تخطط لحياتك انا كتبت كل المعلومات ان وصلتى لها يبقى خير لكن انا هعمل نفس الدوره هنا لما نخلص من الدوره دى
بالنسبه لاحلامك اللى قلتى عليها جميله لكن سؤال لك وفكرى فيه كويس عملتى ايه شيئ مهم وايجابى للوصول الى تلك الاحلام ؟
يعنى ايه المجهود اللى عملتيه مع زوجك لاقناعه بالشغل وخصوصا ان جه فعلا لك شغل فى المدرسه اللى هو فيها
ان كنتى حاولتى اقناعه كان اقتنع لكنك اثرتى ان تركنى للراحه ومع ذلك تتمنى تحقيق احلامك هل تعتقدى ان زوجك هو اللى هيسعى لتحقيق احلامك ؟؟ لماذا لم تقولى له ان كل المدرسين مش اتولدوا مدرسين حتى الباشا نفسه اكيد اخد خبره سنه بعد التانيه
حبيبتى دافعى عن حقك ان كنتى عايزاه ولو انى لى اعتراض عن الشغل فيمكن الثقافه وانا فى البيت ويمكن دورات لا حصر لها فى مراكز خاصه ومن حقك ذلك ان اردتى التغيير هتقدرى لكن اعزمى وسوف تجدين احلامك تتحقق

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كوكوهات ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) السلام عليكم مس صافى
انا قريت موضوع البرمجه السلبيه اللى ممكن انا اسببها للاخرين وكنت اول مرة افكر فى الموضوع ده واول مرة يخطر فى بالى انى اكون كده لكن فعلا . ليه دايما الانسان بيشوف نفسه علطول مظلوم وان الناس بتأثر فى سلوكياته اكيد هو برده ليه تاثير على سلوكيات الاخرين
انا مش هتكلم عن تأثيرى على ابنى لانه لسه سنتين ونص يعنى مش متعوده اقوله انت شقى او انت وحش بس بردو انا عارفه ان فى اخطاء فى اسلوبى معاه يعنى العصبيه والزعيق ودايما كلمه كده غلط او اسمع كلام ماما وهو عنيد جدا ودايما كلمه لا على لسانه
اما بالنسبه لزوجى اول مرة اقف مع نفسى والاقى نفسى بعامله كأنه ابنى مش زوجى من كتر خوفى عليه وحبى ليه وغيرتى عليه دايما محوطاه بالاسئله ودايما وقفاله ند بند و ع الواحده لكن دلوقتى عرفت انى كنت غلطانه وبحاول اتغير وافرق بين الابن والزوج
لكن فيه حاجه تانية هو ممكن الانسان يكون ليه برمجه سلبيه على نفسه ؟ لانى دايما كنت كل لما احب اعمل حاجه اقول لنفسى انا مش هقدر انا تركيزى قليل وانا .........ز وانا ........ كده يعنى بحس انى بعجز نفسي
ممكن تقوليلى رأيك وازاى اتغلي على كده

حبيبتى بالنسبه لابنك اكيد اكيد لازم يقول لا لك فى مثل هذا السن لانه ببساطه عايز يقولك انه موجود
يعنى محاوله منه لكى يثبت ذاته ولو فى لبسه تقولى له هنخرج البس كذا يرمى اللبس ومش عايز يعمل اللى انتى عايزاه
دى طريقه يا قمر لاثبات الذات ويجب عليكى ان تشترى كتب فى كيفيه التعامل مع الاطفال اللى فى السن الصغير ده مش عشان تعامليه اذاى لانك ام وهتعامليه احسن معامله بفطرتك لكن لكى تعلمى سلوكه ايه فى السن ده وكيف يفكر هو فى مثل هذا السن وايه هى مشاكله مثل العناد وكيف يكون العناد مرضى يعنى يكون سلوك بالنسبه له سيئ وكيف يكون اثبات لذاته وهكذا وممكن الكلام ده تشوفيه على النت
بالنسبه لزوجك فيه بنوته معانا هنا رافعه موضوع رائع وشيق عن كيفيه معامله الزوج
وهى بتشرح فيه كيف تعاملى الباشا كزوج وليس كمتهم يقف يوميا امام وكيل النيابه اللى هو الزوجه
ده رابط موضوعها يا قمر دوسى على اسم الموضوع هتلاقى نفسك فيه

مواقف من حياتنا الزوجيه
اما عن ثقتك بنفسك يجب ان تكون اكثر من ذلك وتجربى ذلك فى حوارات مع الباشا طريفه لكن لما تحددى هدفك الاول وتقولى فى نفسك انتى عايزه ايه وتناقشيه مره واتنين وتلاته الى ان تجديه يوافق وهتشوفى فى نفسك طاقات رائعه لم تكن فيكى من قبل
مثل عايزه اروح دوره كمبيوتر ان كانت فعلا هدفى وتساعدنى فى هدفى اقنعه بيها الى ان يتقنع واقوله اللى يودينى الجيم يودينى المركز اتعلم حاجه لكن المهم الاول تحددى انتى عايزه ايه وتفكرى فيه جيدا ويكون فعلا هدف ليكى وان اصريتى عليه سوف تنجحى فيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كوكوهات السلام عليكم اهم 3 حاجات
الصلاة
شغل البيت
النت فى اشياء مفيده
حبيبتى تعليقا على النت
ان قعدت عليه اكتر من ساعه فى الفتره لوحده اعتبر فى نفسى انى بشوف كلام غير مفيد
هتقولى عرفتى منين ؟؟
هقولك ان لما يكون الفتره بتاعتى نص ساعه بس اللى مسموح لى بس فيها للنت يبقى فى زهنى هدخل على المواضيع الاكثر اهميه لكن ان كان مسموح لى باليوم كله هتلاقينى اقعد اشوف حاجات نصها اكتر من تافه ولا اطلع بمعلومه منها
فهمتى قصدى ؟؟

الشئ اللى بيميزنى عن الاخرين
انى شخصيه مرحه جداو احتماعيه وده بيخلى اى حد يشفنى يحبنى من اول لقاء

الشئ اللى بستمتع بأدءه
اى شئ يدخل السرور على زوجى وابنى وبيتى

هدفى
انى اكون امرأه مميزه وانى ارجع زى زمان زهرة مفتحه مش دبلانه من اعباء الحياة والضغوط والمشاكل

حبيبتى لكى احقق هدفى يجب ان اعلمه جيدا واركز عليه ولا اتركه ويبقى هدفى وشغلى الشاغل ان احققه يبقى اكيد هنجح فى تحقيقه
يبقى الخطوات اولها تحديد الهدف اللى انا عايزه ثم التفكير فى الوسائل جميعها للوصول له ثم السعى بخطوات ايجابيه للوصول له
منتظره باقى اجاباتك لكن على مهل لان اهم حاجه سؤال الهدف ده ان وصلنا له يبقى حلينا لغز حياتنا كله

###############################################

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كوكوهات السلام عليكم
اولا يا مس صافى انا مش قادرة افرق بين هدفى والحلجات اللى نفسى فيها هو فعلا فى فرق بينهم ولا اللتنين واحد
انا قريت مشاركات كتير بتقول انا هدفها الجنه او رضا ربنا طبعا ده شئ جميل وده هدفى انا كمان لكن انا بحس ان ده هدف عام ليه لان كل مسلم هدفه الجنه عشلن كده ده هدفنا كلنا ولو كل انسان جدد النيه لله فى كل عمل واخلص النيه لله سواء فى تربيه الاولاد او معامله الوالدين والاهل والاقارب وطاعه الزوج معامله الجيران وحتى ترتيب البيت الطبخ كل شئ لو الانسان عمل كده هتبقى حياته كلها لله يعنى حياه كلها طاعه
لكن انا اقصد الاهداف او الحاجات اللى نفسى احققها لنفسى او الصورة اللى نفسى اكون عليها وبردو تكون لوجه الله سواء تعليم لغه او رياضه او اكتساب خبرات من اى نوع او تعديل سلوكى الذاتى كل اهدافنا الحمدلله بترضى ربنا كلها اهداف بناءه وبتخدم الاسلام لاننا عيزين نغير من نفسنا علشان نكون امهات صالحات نقدر نربى جيل قوى وسوى وده مش هيحصل الا اذا غيرنا نفسنا وطورنا من قدرتنا وثقففنا نفسنا لان طلب العلم فريضه
ارجو انى مكنش رغيت كتير ولا اتفلسفت بس ده رأىوانا مقتنعه بيه واتمنى انك تشاركينى الرأى

حبيبتى اولا الحاجات اللى نفسك تحققيها هى هدف بس متغير يعنى لما اشتغل ده هدف لى طيب اشتغلت ؟؟ الهدف هيتغير
لكن الهدف الاسمى اللى كلنا بسعى له ومش بيتغير هو ان ننال الجنه ورضا الله علينا مش كده ؟؟
فيه بقى لكى ننال الهدف الاسمى فيه وسائل لتحقيق ذلك الهدف
اعتبريها خطوات للوصول للجنه فى اخر الخط
قلتى ان هدفنا كلنا ان نخلص النيه ونجددها ماشى كلامك صح بس مين فينا وكام واحد فينا بيعمل لوجهه الله الكريم ؟؟
ان كان هدفنا كلنا الجنه مش كنتى رحتى مصلحه حكوميه مش فيها موظفين
ومش كنتى شفتى ست بيت قاعده مأنتخه كل يوم على الشلته وعندها بدل الشغاله اتنين وبرضه البيت مش نضيف لانها ببساطه لو بترضى الله فى بيتها كان بيتها بيبرق من النضافه حتى لو هى بموت من التعب هتلاقيها بتنضف برضه ومش طايقه حالها والبيت مش على ما يرام
ومش كنتى شفتى مدرس لما تبدأ الدراسه يبدأ ياخد اجازات وطول الاجازه هو فى شغله لان مش فيه شغل فى الاجازه
اخيرا رأيك مش فلسفه ولا رأى غريب لكن الاهداف الصغيره اللى انت شايفاها دى احنا بنعملها لكن على اساس انها وسائل لتحقيق هدفنا الاسمى وهو الجنه
يعنى بتعلم تنميه بشريه لكى اكون مع الناس افضل ومش ارهقهم فى التعامل معاهم لكى انال رضا الله
وباخد دورات فى شغلى لكى ارتقى للافضل واوصل المعلومه بطريقه سلسه ودون تعذيب للاخر وبرضه لانال رضا الله
وبطبخ طبيخ عليه القيمه واعمل حلويات فى البيت على نضافه ومغديه لكى احمى اطفالى من المواد الحافظه اللى فى السوق من الحلوى برضه لكى اربى طفلى تربيه سليمه لعله يكون عالم من علماء الدنيا ينفع الناس فى دنياه واكون انا كأمه سبب لذلك وادخل الجنه به
وهكذا
يا ترى وصلتى للى عايزه اقوله ؟
واى سؤال يا قمر اسأل براحتك وانا هنا عشان افسر ومش فلسفه منك ولا حاجه لكن لكى يتضح المقال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOOOMA ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) انا الحمد لله فهمت الرسمه كويس وفعلاطبقت النهارده الدرس الاخير في يومي كله وحاسه بصراحه بفرق رهييييييييب الحمد لله
انا عندي وايت بورد جبتها وكتبت عليها هدفي وكمان عملت عليها جدول بكل اللي عاوزه اعمله النهارده واحتسبت كل ده الحمد لله وعملت اكلات جديده لزوجي وكانت نيتي اني افرحه عشان يرضى عني وربنا كمان يرضى عني وفرح جدا فعلا بامارة انو من ساعة مااكل وهو نايم لغاية دلوقتي ههههههه
وعملت شوية تجديد في البيت وحاسه ان نفسيتي حلوة الحمد لله وانجزت كل الاعمال اللي في الجدول بفضل الله
انا كده خلصت واقدر اتنقل للعملي ولا لسه يا احلى ميس في الدنيا؟؟؟

حبيبتى جميل انك بداتى تتغيرى للافضل
وياريت بقى الاساسيات تزيد حبه يعنى تعملى مثلا 3 اساسيات وتكتبيها على الوايت بورد ولما تخلصى حاجه تشطبى عليها وتعملى اثابه لنفسك بانك تقعدى مثلا على النت نص ساعه مثلا ( او تعملى حاجه بتحبيها غير شغل البيت طبعا)ولما تخلصى شيئ تانى تقيل تشطبى وهكذا
ولما اخلص اللى عليا بس بشرط انى اكتب حاجات تقيله بس عددها مش كتير عشان مش احس بالاحباط
يعنى مش معقول انى اغسل وانشر واكتب انى كمان هروح السوق اعمل شوبنج وارجع اقلب اوضه رأسا على عقب واطبخ واهتم بابنى يبقى اوفر الكلام ومش هيتحقق وهتحسى بالاحباط
يعنى الحاجات اللى هتحسى انها هتاخد وقت اكتبى وفكرى انها هتاخد وقت فعلا عشان مش تحبطى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة happy_ahmed ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت)
ميس صافى العزيزة وحشتينى ووحشنى النقاش معاكى واقتنعت بكلامك عن الفرق بين مرحلة الاسقاطات والبرمجة السلبية

بالنسبة لقصة القرية اللتى اصابها الجنون ومثال من واقع الحياة

انا رأيى فى القصة ان كتير منا بيواجه مواقف ممكن يلاقى تعارض كبير فيها ما بين موقفه وموقف المجتمع حواليه والفيصل اللى المفروض يحكمه فى النهايه هو العقل بطبيعة الحال الانسان انانى وهيفكر ان رأيه هو اللى صح اول حاجة فيشوف لو رأيه ده مفيهوش اى حاجة مخالفة للدين ( مثال واحدة تخرج وتشرب سجاير وشيشة وتسكر قدام الناس والمجتمع حواليها رافض وتقول مليش دعوة وميهمنيش رأى حد لأ ساعتها ستوب اكيد اللى بتعمله ده مش متماشى مع اى دين او ملة اللى هى المحرك الرئيسى لأفعالنا )
ولازم ميكونش فيه ضرر ولا ضرار للآخرين ( مثال واحدة تعصى اوامر زوجها عصيان مباشر وتقول فى الآخر انا حرة واحنا فى عصر متقدم و و و ما هى كده بتضره حتى لو مش ضرر مادى ضرر معنوى ونفسى برجولته بغض النظر طبعا انه اساسا حاجة غير متماشية مع الدين ) وهكذا فلو لقى ان قراره فى معاه دعائم قوية يبقى يقف فى وش التيارز
مثال من واقع حياتى
أممممممم اول حاجة عملتها وكنت مخالفة فيها لرأى الناس اللى حواليا هى حاجة بسيطة بس انا كنت ثابتة على موقفى ساعتها ساعة فرحى من حوالى 3 سنين اتفقت مع كوافيرة من على النت وكل ما كان حد من قرايبى يقوللى هتروحى كوافير فين اقوله كده يقوللى نت نت ايه يا بنتى لا لا لا ده مش مضمون خالص و كلام من ده كتير لكن ثبت على رأى والبنوتة جاتلى يوم فرحى لحد البيت وكنت مستريحة جدا الحمد لله
مثال تانة وقت ما جيت اشتغل على النت برضو كل اللى يعرف يضحك ويقوللى هيضحكو عليكى مجهودك هيروح هدر هو يعنى ايه اصلا شغل من على النت و وو و وبرضو الحمد لله ثبت على موقفى واشتغلت ونجحت فى شغلى الحمد لله بفضل الله
لكن اعترف انى كذا مرة كنت بمشى مع التيار يعنى مش كل مرة كنت بصر على رأيى وشربت من النهر

كده انقل على الدرس العملى يا مس ولا لسه؟؟

الامثله بتاعتك يا قمر واضحه وواضح انك فهمتى القصه كويس والمغزى منها
وجميل انك بتتحدى وتقفى عكس التيار وبتنجحى لانك مصصمه على ذلك وده سبب نجاحك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بتوكة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا احب اشكر الاستاذه الرائعه والجميله صافى على مجهودها ونصائحها القيمه
ثانيا بشكر كل العضوات اللى استفدت جدا من مشاركاتهم
ثالثا اسمحولى انى هنزل عليكم ببارشوت (هبرشت عليكم)
وبمنتهى الغلاسه هشارك معاكم انا وصلت لنص الموضوع وهكمله معاكم (غلالالالالالالالالاسه)
تشرفى معانا يا قمر فى اى وقت بالبراشوت او طيران منوره يا جميله
هبتدى بالمسلمات
بصراحه انا اول ما قريت كلمه مسلمات قلت نت مش لانى مفهمتش كلامك ياصافى لا لانى مش فاهمه حياتى كلها
بس بسببك والحمد لله بدأت اصحح مفاهيمى ومن ضمنها المسلمات

المسلمات
غالبا متعلقه بعبادتى لله (الصلاه بحاول انها تكون فى اوقاتها - قراءه القران ان شاء الله هتكون يوميه )
وايضا متعلقه بنظافتى الشخصيه (غسيل اسنانى - تسريح شعرى -.......الخ بس نفسي تزيد شويه يعنى اهتم بنفسى شويه)
هرفع لك موضوع يدخلك على الاهتمام بنفسك وهتعيشى ملكه رغم انك زوجه وام لاطفال

الاساسيات
افطر العيال واجهزهم للمدرسه
الطبيخ
مذاكره للعيال
ترتيب البيت
وسؤال جوزى عن شغله

الاجتماعيات
بما انى فى غربه فالتليفون هو حلي الوحيد للتواصل مع اهلى
بالاضافه الى مقابله اسبوعيه مع جيرانى وصديقاتى

الترفيه
بالنسبه لي الموضوع كارثه
للاسف مش لانى معنديش هوايات العكس
بالاضافه للتلفزيون والنت انا بعشق القراءه (روايات -شعر -تاريخ -سياسه)
كمان بحب الرسم جدا
المشكله فى البرمجه السلبيه
جوزى وعلى مدى 9 سنين جواز برمجنى ان التلفزيون اللى هو بيعشقه هو وسيله الترفيه الوحيده
ومن ساعه متجوزت عمرى ما قريت ولا رسمت
يا قمر كل واحد له اهتمامه وانا مش بتدخل فى ترفيه جوزى ولذلك برفه عن نفسى بطريقتى دون المساس بحقوقه
يعنى انا بحب انى ادخل على النت فى وقت الترفيه كما هو يحب التى فى بشراهه فى الكوره بيعشقها عشق ولما يييجى ماتش ممنوع الكلام اساسا
انا بقعد على النت او بقرأ الجرايد وبدون المساس بحقوقه من شاى وقهوه واكله ولبسه
مدام كله تمام يبقى انا ليا حقى فى قطعه السكر ومش فيه حد له عندى حاجه بقى
شفتى كلامك عن البرمجه السلبيه كان مهم اد ايه بالنسبه لى

على فكره مش دى البرمجه السلبيه الوحيده فى حياتى
انا عندى برمجه مزدوجه (تعبير جديد بس ينفع ليا)
هقولك واتمنى انك تقوليلي تعليقك
انا امى برمجتنى ان الست بعد الجواز ملهاش غير بيتها وجوزها اما اهلها فهم خارج الحسابات
ضيفى لده ان اهلى مش اجتماعيين - عندهم عزه نفس زياده شويه -بيكسفوا يزوروا بنتهم رغم انهم مش بيقصروا معاها فى واجبتهم
نتيجه لكدا جوزى اتبرمج ان اهلى ملهومش حقوق علينا وميزروناش كتير
طبعا لو اضطر اهلى يزورونى تبقى النتيجه مقابله ............. من جوزى (تخيلي انت )
معلش اسفه لرغى بس انا فعلا مش عارفه اتصرف اعالج تصرف جوزى ولا تصرف اهلى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تعالجى الاثنين يا قمر وانتى كده لانك مبسوطه بحالك كده ولم تحاولى تغيير الوضع
الحل ببساطه انك تقولى للباشا ان زى ما انا بعامل اهلك كويس وبترحاب يبقى بالمثل لاهلى . هيقول لك انهم مش بييجوا قولى له ده الطبيعى لانى اخف وهما كبار فى السن و’.... و... واحكى قصص له
اولا مش هيتقنع لانك بتقولى كلام جديد عليكى ولما تزنى فى ا لموضوع ده هيكون فى خططه المستقبليه ثم يكون امر واقع فيما بعد
وبعدين نرجع لاهلك وتكلميهم وتقولى لهم ما يؤرقك تجاههم
اولا هيطنشوا كلامك لانه جديد ومش له اصلا ( من وجهه نظرهم )وبعدين من الزن هيفكروا ايه وجه التقصير وهيفكروا يعالجوه

اما البرمجه السلبيه اللى انا بعملها
هحكيلك (الله يعينك على رغيي)
احنا من ثلاث سنين تعرضنا لحادث نتيجه له ابنى جاتله تأتأه وطبعا انا مرحمتوش
انت بتكلم كده ليه انت بتعمل كدا ليه وكان عمره وقتها 3 سنين طبعا نتيجه لكلامى الولد قعد اسبوع ميتكلمش خالص
ده خلانى احس على دمى واسيبه فى حاله بس طبعا بعد ما ثبتت التأتأه عنده
الحمد لله

ضيفى لده انى مصنفه عيالى بنتى انتى مش شاطره فى الماس وشاطره فى الانجلش
ابنى انت بتنسي ومش شاطر فى الانجلش لدرجه ان ابنى بيقولى اصل انا بنسي

متهيئلي كدا كلكم جهزتم مسادساتكم وهتضربونى بالنار
ولا نار ولا حاجه المهم يا قمر انك تعرفى ايه وجهه القصور وتعالجيه
اقولك على حاجه انا بنتى مش بتحب ماده الانجلش وفعلا المنهج غلس اووووووى لانى مدرسه انجلش اصلا وشفت المنهج لكنى قلت لها كلام عكس ذلك لكى لا تتأثر بفكرها وتعتقد فيه وتكره الماده
قلت لها يا قمر اى ماده فيها ماده صعوبه ويجب ان نبذل الجهد فى الماده اللى مش بنحبها اكتر من باقى المواد ويجب ان لا تهزمنا ماده معنيه وتكون هى اقوى مننا وهاتى ايه الصعب نشوفه ونذاكره مره واتنين وتلاته الى ان يصبح سهل
قلت ذلك لها لانها كبيره فى ثانوى لكنك يمكنك التعامل مع اطفالك باسلوب غير ذلك لانهم لسه اطفال لكن الهدف واحد

اه انا مرحمتش نفسي مبرمجه نفسي انى خايبه ومبعرفش اشترى حاجه رغم انى عمرى ما حاولت
يلا حاولى بقى وصرى على التغيير فى نفسك اولا ثم يأتى التغيير الفعلى فيما بعد

اكمل بقيه الدروس بالنسبه للخيول طبعا اصنف بخيل الحكومه واخد ميداليه ذهبيه بلا منازع ومش بحاول اغير فى نفسي

بس بقالى يومين بغير وبدى لنفسي قطعه سكر حتى لو كانت كوب كابيتشينو
بالمناسبه مش برضه قطعه السكر هتبقى ليها طعم جميييييييييييييل جدا لو الباشا هو اللى افتكر انه يدينى
ولا ده تفكير سلبى
ضرب مثال متهيئلي لو جوزى دخل عليا في يوم وقالى انا جبتلك الكابتشينو اللى انتى بتحبيه
هيبقى ليها طعم تانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ولا انا سلبيه انى بفكر كدا
انتى مش سلبيه لكن يجب ان اعلمه اولا بما احبه ويجب ان يحترم هو ذلك وفيما بعد هيجيب لك الكابتشينو لكن من اول لحظه يبقى احلام
زوجى كل يوم بيجيب الجرايد كلها المسائيه وكلها رياضيه بلا استثناء
انا كل يوم اقول له هو مش فيه غير الرياضه ؟؟ فيه ناس تانيه فى البيت بتقرأ الجرائد والجرائد بتاعه الكوره مش فيها خبر اساسا يتقرأ غير الكور ه
كل يوم اقول ذلك فى الاول نفض للكلام واعتبره مش اتقال اصلا وتانى يوم فكر فيه دون ان يشعرك ان الموضوع اساسا موضع اهتمام تالت يوم نكدت عليه بقى لانه مش لوحده فى البيت رابع يوم حرص على شراء الاخبار والاهرام والجمهوريه واصبح يقول لى انه جاب الجرائد اهو مع انى شايفها ومش كفيفه لكنه اصر على انه يقول عشان يقول انه مهتم اهو وبيشترى نفسه تقدرىتقولى كده هههه

الجزره وحبه القهوه
بصي الموضوع ده فكرنى بحكمه
(لا تكن لينا فتعصر ولا صلبا فتكسر)
طبعا انا لينه وجزره وبطاطس
الكل بيعصر فيا بلا رحمه
نفسي اكون قويه شويه ساعه مااقول ايوه تبقى هيه الايوه ولا هى اللا
ازاى ده وانا اصلا مش بثق فى نفسي ولا رأئى

حبيبتى لما يقول الباشا حاجه انا خادمه تحت رجله فى كل الاشياء وتعتبرى جزره وبطاطسايه وكل الحاجات الطريقه لما بتتطبخ لكن لما يكون الشيئ اللى بيقوله مش معقول يبقى انا اقف ولا ابالى كلامه الخايب لكن المهم انى اعرف ايه اللى يجب ان اخضع له وايه اللى مش معقول اساسا عرضه عليا

-----------------------
ما هى اهم ثلاث اشياء بتعمليها فى البيت كل يوم؟؟ "وليس المهم ترتيبها" المهم اهمها على الاطلاق فى حياتك

عمل الاكل
مذاكره العيال
ترتيب البيت (حتى على الماشى)
2. ما هو الشيئ الذى يميزك عن الاخرين وبيخليكى مختلفه عنهم تماما ؟؟

انى براعى مشاعر الاخرين جداااااااااااااااااااااا
3.ما هى الاعمال اليوميه اللى لما بعملها بستمتع بأدائها ؟؟
الطبيخ

4. ما هو الهدف الذى اسعى لتحقيقه فى حياتى وهو نصب عينى دائما ؟؟؟

بصراحه
لالالالالالالالالالالالالالا شيئ

طبعا كفايه كدا عليكم انهاره هكمل الدروس واجاوب على الباقى

سلالالالالالالالام

عيونى انا رديت فى كلامك لكى لا انسى نقاط وكلامى تحته خط بالازرق واكيد واضح
الهدف لا شيئ كلنا كنا مثلك امال احنا عاملين الدوره دى للمتفوقين اللى اصلا كل شيئ تمام عندهم ؟؟
انا اساسا قعدت شهور افكر هو ايه هدفى الى ان وصلت له ومسكت فيه بايدى واسنانى
فكرى فى هدفك وشوفى هو ايه وقولى لى ايه هى طرقك للوصول اليه ولو اخدتى فى ذلك ايام كما فعلت باقى البنات
منتظراكى و الى هنا كله تمام لانك عرفتى فين الخطأ وهتصلحيه لكن قبل ذلك مش كنتى شايفه ان فيه شيئ غلط وكان كله تمام يا افندم

#############################################

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بتوكة ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) بجد مش عارفه اشكرك ازاى على ردك
على فكره قبل كده مكنش كله تمام انا كنت حاسه ان فيه مليون حاجه غلط
مكنتش مبسوطه
بس فعلا مع موضوعك حطيت ايدى على حاجات كتيييير جدا وعندى اصرار انى لازم اغير واتغير باذن الله

بالنسبه لسؤالك عن الهدف فى حياتنا قعدت طول الليل افكر فى اجابه
بجد معرفتش انام امبارح بسبب سؤالك وقعدت اقلبه يمين شمال لدرجه انى عكسته
سالت نفسي امتى اللحظه اللى هكون فيها مبسوطه انى حققت فيها اهدافى
فى نفس اللحظه فكرت فى لحظه وفاتى
تخيلت نفسي على فراش الموت ياترى هكون راضيه عن نفسي ومطمنه على نفسي واولادى

نفسي ساعه مااموت اكون فخوره بنفسي لانى ربيت اولادى صح
نفسي ساعه مااموت يكون جوزى جنبى واشوف حبه ليا
نفسي ساعه مااموت اقول الحمد لله انى عشت وانا رضيت ربى وما قصرت فى طاعته

باختصارهدفى ان عندما ياتنى الموت اكون راضيه عن نفسي وعن حياتى
وطريقتى للوصول له هيبقى
اولا لن يكون يومى مجرد يوم وبيعدى وخلاص
كل يوم بيعدى لالالالالالالالالابد وان اكون انهيت ما على ان انهيه
لابد وان اكون اديت ماعلى من فرض وسنه
لابد وان اكون اديت واجباتى كزوجه وام
لابد وان اكون استمتعت باوقاتى

انا عارفه انى طماعه انا عايزه اكون استمتعت بالدنيا وعملت حساب الاخره
بس

حبيبتى احنا اساسا عاملين الدوره دى عشان نقول ان يجب ان نسير بالدين بجانب الدنيا لانى لو قلت لك عبادات على طول هنقول اللعبه دى مش هنعلبها تانى وان عملت كده اسبوع مش هكمل الاسبوع التانى لان ربنا خلقنا بنحب الدنيا وزينها لنا
انتى قلتى عبادات صح ومسئوليات بعملها كما يجب بهدف ارضاء الله وبرضه ترفيه صح عشان يبقى فيه طاقه اكمل باقى اليوم ومش احس انى ام وخلاص بنضرب على قلبى وخلاص اتضربت بالرصاص بمجرد انى تزوجت
وصلت الفكره ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بتوكة بجد مش عارفه اشكرك ازاى على ردك
على فكره قبل كده مكنش كله تمام انا كنت حاسه ان فيه مليون حاجه غلط
مكنتش مبسوطه
بس فعلا مع موضوعك حطيت ايدى على حاجات كتيييير جدا وعندى اصرار انى لازم اغير واتغير باذن الله

بالنسبه لسؤالك عن الهدف فى حياتنا قعدت طول الليل افكر فى اجابه
بجد معرفتش انام امبارح بسبب سؤالك وقعدت اقلبه يمين شمال لدرجه انى عكسته
سالت نفسي امتى اللحظه اللى هكون فيها مبسوطه انى حققت فيها اهدافى
فى نفس اللحظه فكرت فى لحظه وفاتى
تخيلت نفسي على فراش الموت ياترى هكون راضيه عن نفسي ومطمنه على نفسي واولادى

نفسي ساعه مااموت اكون فخوره بنفسي لانى ربيت اولادى صح
نفسي ساعه مااموت يكون جوزى جنبى واشوف حبه ليا
نفسي ساعه مااموت اقول الحمد لله انى عشت وانا رضيت ربى وما قصرت فى طاعته

باختصارهدفى ان عندما ياتنى الموت اكون راضيه عن نفسي وعن حياتى
وطريقتى للوصول له هيبقى
اولا لن يكون يومى مجرد يوم وبيعدى وخلاص
كل يوم بيعدى لالالالالالالالالابد وان اكون انهيت ما على ان انهيه
لابد وان اكون اديت ماعلى من فرض وسنه
لابد وان اكون اديت واجباتى كزوجه وام
لابد وان اكون استمتعت باوقاتى

انا عارفه انى طماعه انا عايزه اكون استمتعت بالدنيا وعملت حساب الاخره
بس

حبيبتى احنا اساسا عاملين الدوره دى عشان نقول ان يجب ان نسير بالدين بجانب الدنيا لانى لو قلت لك عبادات على طول هنقول اللعبه دى مش هنعلبها تانى وان عملت كده اسبوع مش هكمل الاسبوع التانى لان ربنا خلقنا بنحب الدنيا وزينها لنا
انتى قلتى عبادات صح ومسئوليات بعملها كما يجب بهدف ارضاء الله وبرضه ترفيه صح عشان يبقى فيه طاقه اكمل باقى اليوم ومش احس انى ام وخلاص بنضرب على قلبى وخلاص اتضربت بالرصاص بمجرد انى تزوجت
وصلت الفكره ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sama eid مليون شكر يا مس صافى على الصورة
اخيرا وصلت للقصة بس بجد مفيدة وكما عودتينا هى بتتطبق فين فى حياتنا
بالنسبه ليا اول ما دخلت الجامعة كنت متحمسة جدا للدراسه وعايزة اعف فيها كتير وخصوصا ان الكليه عملية بس لاقيت معظم اللى حواليه واللى بقوا اصحابى بعد كدة متعقدين ومش حابين الدراسه وشايفين انى ببالغ وانى المناهج صعبة جدا وحاجات كتير اوى وكونوا عندهم فكرة بيتهيألى انها غلط عنى (ممكن دة يكون بسبب اندفاعى شوية) فبدأت اتأثر بيهم شوية وحاسيت انى كاسولة عن الاول وهبقى انا لوحدى وكل اللى معايا فى ناحية تانية بس دة ماثرش على نتائجى كتير يعنى الحمد لله بجيب تقدير كل سنة بس حاسة انه مش من حقى يعنى بذاكر كويس قبل الامتحان وشويه عملى على خفيف ومعلومات عامة عن المنهج وخلاص
مع العلم يا ميس انهم دلوقتى اتغيروا شويه يعنى تلقيهم بيعملوا حاجات ما كنوش بيعملوها قبل كدة ودة علمنى انى ما افكر فى كل حاجة كويس وايه الظروف اللى خيلتهم يكونوا كدة
معلش رغيت كتيير بس هو انا كدة صح

عجبتك الصوره افهم من كده انى بعرف ارسم بالفتوشوب ؟؟مبسوطة
بهزريا قمر عشان انكشك مش اكتر يا سما اصلك وحشانى من زمان مش هنا
السؤال بقى انهى قصه اللى انتى بتتكلمى عليها ؟
قصه القريه والناس اللى شربت من الكأس ؟؟
لكنى فهمت انتى تقصدى ايه ووصلنى

بتوكة
سؤال لقيته فى سكتى وانا بكمل قرايه

ايه الفرق بين البرمجه السلبيه والطاقه السلبية
بتوكه يا عسل لكى نعرف الفرق يجب ان نشرح لك تعريف على حده ماشى ؟؟
اولا بالنسبه للبرمجه السلبيه بختصار هى برمجه من الاخرين المحطين بى على شيئ مش موجود اصلا فيا وانا اعترفت ضمنيا انه فيا بالثلث وكل ذلك لان الناس بتزن عليا وتقولى انى كذا وانا صدقت من غير تجربه فى ذلك هل هذا الشيئ فيا ام لا
نضرب مثال
كل الناس تقولى لى انى خجوله يبقى اصبح اخاف التعامل مع الناس واخاف اتكلم مع احد غريب واخاف اناقش فى المحاضرات فى الجامعه مثلا او فى الفصل مع المدرس
كل ده حصل منى وانا ابترمجت عليه لان كل اللى حاولى قالوا لى انى بخاف وانى خجوله
هتقولى الناس قالت لى كده يبقى الكلام ده فيا
هقولك لا يا قمر ممكن موقف عادى حصل وانا خجلت وسكتت فيه وان حصل الموقف ده لاى شخص لسانه لسانين زى ما بيقولوا كان اخد نفس موقفى لكن حد من اقاربى لصق تلك الصفه بى وهى صفه الخجل وباقى الناس كرروها وانا كمان بالتالى اتبرمجت سلبيا انها فيا
لما تقرى كلام البنات عن قصصهم عن البرمجه السلبيه فى حياتهم هتلاقى الكثير والكثير
هتلاقى مثال اخر انا ذكرته من قبل عن الست اللى جوزها قال لها مش بتعرف تعمل حلويات وهى من كلامه ده احبطت ومش فكرت اساسا انها تعمل لانها معتقده انها فاشله فى ذلك وهتلاقى امثله كتير هنا لما تكملى قرايه فى الموضوع عن البرمجه السلبيه

الطاقه السلبيه
هى احساسى انا داخليا بالطاقه السلبيه
نعرف الاول ما هى الطاقه الداخليه للشخص وبعدين نعطى مثال
تعريف الطاقه الداخليه للانسان كما قال دكتور ابراهيم الفقى هى
الطاقة هى تلك القوة المحركة والفاعلـــة والمؤثرة في المادة. و الانسان لدية اكثر من طاقة فهناك الطاقة الحركية, الطاقة الفكرية, الطاقة الذهنية ,الطاقة العاطفية, الطاقة الجسمانية و الطاقة الروحانية.
وفسر لنا تلك الطاقات الدكتور ابراهيم الفقى بالامثله التاليه
عندما يقوم اى شخص من النوم يحرك جسمه, ثم يذهب لتوضئ و يصلى, كل ما سبق يسمى بالطاقة الحركيه, و هى موجودة عند الانسان و الحيوان, لكن هناك طاقة تميزنا عن الحيوانات و هى الطاقة الفكرية او الطاقة الذهنيه

اما الطاقة العاطفية فتتمثل فى مشاعر الحب التى يشعر بها الانسان سواء تجاه الزوج او الزوجة, الابناء, الابوين و هكذا. و الطاقة الجسمانيه و هى جميع تحركات جسد الانسان مثل كيف ناكل.
و اخيرا الطاقة الروحانية و هى العلاقة التى تنشئ بين العبد و الله سبحانة و تعالى, حيث يشعر هذا الشخص بروعة داخلية حينما يصلى. و هذه الطاقة تمنح للانسان الخشوع , العطاء غير المشروط, حب الناس فى الله, التسامح , و التفائل.
ولازال السؤال للدكتور ابراهيم الفقى من المحاور
البعض يقول ان الوضوء و الصلاة يزيدان من الطاقة الروحانية, فهل هذا صحيح؟
ويجيب الدكتور ابراهيم الفقى قائلا

الهالة الروحانية تزيد عندما يتوضأ الانسان و يصلى لكن بشرط ان يكون عنده نيه صافية و حب حقيقى لله سبحانه و تعالى و تعتطش فعلى لان يكون بين يدى المولى. اما من يتوضأ باقل ماء ممكن و يصلى بسرعة الريح فأنا اقول له لو كان هناك مخالفات على الصلاة لسحبت رخصتك من زمان. و احب ان اعلن ان مكة المكرمة هى مركز الطاقة فى الارض. كما أن اسماء الله الحسنى تعطى طاقة روحانية رائعة.
نضرب الان مثال للطاقه الداخليه السلبيه

انا صايحه عندى اكتئاب داخليا
تا ترى كيف سوف اتعامل مع تلك الطاقه السلبيه ؟؟
هل هعمل شيئ يزيد احساسى بالاكتئاب ده واشعر انى بقى شايله الدينا على راسى واتنرفز ويذداد اكتائبى
ولا هتعامل مع الامر عادى واشغل نفسى فى شغل البيت او شيئ بحبه وانسى ذلك ؟؟

بعد طول الرغى ده منى هل حد فهم حاجه عن الفرق بين البرمجه السلبيه والطاقه السلبيه ؟؟؟
منتظره تفاعلكم

#####################################

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقة اطفالها حبيبة قلبى حتة جاتوة يارب يجزاكى عنا كل خير لانى حاسة ان بدا فى حياتى تغيير للافضل والفضل لله ثم إليكى سبل الوصول لهدفى انى بحاول اعلم بنتى وهى عندها الان 4 سنواتحب الله والرسول وان القران وسماعة شى ءجميل وان الجنة فيها حاجات عظيمة وربنا ما بيحبش الكدب لان الكداب بيروح النارقالتى لى يا ماما ماعدتش هكدب تانى وبحفظها سور قصيرة من القران بحكم انى حافظاه بحاول ارسخى فيها القيم الجميلة زى الكرم اقول لها وانتى فى الحضانة بتاكلى وحد جنبك ادى له جات انهاردة من الحضانة سالتها فين العصير والشيكولاتة قالت لى شربته واكلت الشيكولاتة انا وروان صحبيتى فرحت اوى

من ناحية تانية بحاول اذاكر معاها واعلمها ازاى تكتب ومن قبل ما تدخل الحضانة كانت عارفة حاجات كتير

لما بركع او اسجد فى الصلاة بعلى صوتى عشان تسمع انا بقول اية وبدات تتعلم الحمد لله بس يارب تثبت ع كدة لانى خايفة من تاثير العوامل الخارجية او اموت واسيبها هى واخوها الاحساس دة عندى ع طول مش عارفة لية يمكن من شدة حبى لهم الله اعلم

وطبعا الغاية الاسمى والهدف الاعظم رضا الله علينا ودخول جنته

طبعا زيارة اهل زوجى دة يوميا واو يوم ويوم وبتبات هناك يوم الاجازةوربنا يصبرنى ع فراقها فى هذة الليلة

فايه راءيك يا قمرتنا دى خطوة كويسة واعمل اية تانى
ربنا يبارك فيكى ويجعل تعبك فينا فى ميزان حسناتك

عاشقه اطفالها
جميل اوى انك تعلمى بنتك عن طريق التقليد بانها تشوفك بتعملى ايه وهى تعرفه من تلقاء نفسها
وده بيغفله آباء كتيره وبيلجئوا الى التلقين للطفل على اساس انه غبى ومش بيفهم
جميل انك برضه تعلميها عن طريق الاثابه ( يعنى الثواب والعقاب)
فمنا من يغفل ان الاثابه لها دور كبير فى تعليم وتحفيز الاطفال زى الطفل اللى بيتفوق ابوه مش بيحفزه وكأن ده المفروض والطبيعى مع انه يهينه ويوبحه لمجرد انه اخطأ فى سؤال
انتى بتعملى الصح وكملى على ذلك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقة اطفالها حتة جاتوة انا حابة ارد ع قصة النهر والمجانين انا بقى مش هشرب الكاس اقول لك لية اول ما اتجوزت اهل جوزى من النوع اللى لبسهم شيك شوية وميك اب وهم خارجين وسماع اغانى و----------------- المهم حاولو انهم يلبسونى حاجات من عندهم ع رايهم موضة واكتلر الناس بتلبس كدة ولازم ادهن مكياج وانا خارجة عشان جوزى ما بيصش برة ----------عملت اية

اقول لك طبعا عملت ودن من طين وودن من عجين والبست اللى يرضى ربنا
وهو كويس عليا

بس انا بالنسبة لهم غير شيك ولبسى عادى

بس انا اتسانة ما اقدرش اعمل مكياج وانا خارجة اعمله لزوجى فى البيت

البس كويس بس فى البيت

ودة ما يمنعنش انى بلبس كويس وانا خارجة

بس مش زى الايام بدى وجيبات لا كله عبايات

وبحاول دلوقتى مع بنتى مش هشرب من الكاس يا ميس صافى ان شاء الله وربنا يقوينى ادعى لى

لان الاهم والمهم الدين ثم الدين ثم الدين

راى حضرتك اية

استغربت كثيرا فى اهل زوجك اللى بيقولوا لك حطى ميك اب بره البيت عشان الباشا مش يبص بره
مع ان المنطقى انك تحطيه جوه البيت عشان يشوف كل حاجه جوه لانك ان حطيتى ميك اب بره البيت الناس اللى فى الشارع هما اللى هيشوفوه مش الباشا
منطق عجيب وكلنا بنتعرض له باشكال مختلفه
وكما ذكرتى الموضه البادى والاسكينى والكلام الفارغ ده وانا لما بشترى لبناتى لبس بكون الوحيده اللى بتدور على بلوزات واسعه ولا يهمنى رأى كل الباعه بان البادى هو الموضه
ولا طريقتهم فى اقناعى بان تلك هى الموضه مشيرين فى حديثهم بطريقه مقنعه وكأننى من كولا لبمور ومش دريانه باللى بيحصل فى البلد من موضه
عادى جدا مش بشرب من الكأس وبناتى بتلبس على الموضه برضه لكن فى حدود ديننا وشيك كمان
لا اشرب من الكأس كثيرا لكى اتمسك بمبادئى مع انه صعب السير عكس التيار لكى بذلك احفظ دينى واحفظ عقلى من الجنون مثل باقى القريه

################################################## #############

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بتوكة اللى فهمته منك الاتى

البرمجه السلبيه هى (مدخلات -input)

لانها حد بيدخل فى ذهنى فكره سلبيه
والطاقه السلبيه (مخرجات-output)
حد بيخرج من ذهنى طاقه ايجابيه

مثال
واحده جوزها بيقولها انتى متفكريش فى الشغل لانك مش هتعرفي توفقى بين الشغل والبيت
هو دخل الفكره فى دماغها واقتنعها بيها لحد ماامنت بيها

(برمجه سلبيه)

فى حين واحده قررت تشتغل ومتحمسه جدا يجى جوزها يقولها متشتغليش لانك مش هتقدرى توفقى .........الخ

هنا طاقه سلبيه لانه سحب الطاقه الايجابيه اللى كانت ممكن تخليها تنجح فى عملها وبيتها

صح كدا

حبيبتى تعريفك للطاقه السلبيه والبرمجه السلبيه فعلا صح
لكن المثالين اللى انتى ذكرتيهم يعبروا عن البرمجه السلبيه لان المثالين فيه مؤثر خارجى بيأثر فيهم على تصرفاتك وهوالزوج
مثال على الطاقه السلبيه انها تكون من داخلى انا وليس فيه تأثير من الاخرين عليا فيها
مثال للطاقه السلبيه انى اصحى من النوم متضايقه من غير سبب وليس لاحد من المحيطين بى هو سبب ذلك
ومثال للطاقه العاطفيه انى احب شخص ما واميل له دون سبب واضح منى داخليا
ومثال للطاقه الحركيه انى اقوم من النوم واتحرك وامشى ودون تأثير من احد خارجيا عليا فى ذلك
ياترى وصلت الفكره والفرق بينهم ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لوليتا موون 78 صباح الخير على احلى ميس شوفي ياستى
انا بصراحه مش عارفه اللى هقوله ده برمجه سلبيه ولا ايه انا قريت وعرفت معناها كويس وهتكلم على اللى انا فيه
بس معلهش اتحملينى شويه
ماما وبابا برمجونى من صغرى انى متكلمش فى اى حاجه وان اللى يقولوه اعمله من غير كلام ولو حاولت اتكلم بيكون العقاب
وفى نفس الوقت كان دايما فى مشاكل بينهم ولانى الكبيرة كان كل حاجه قدامى ومن كتر المشاكل والعصبيه كنت بريح نفسي واعمل اللى يقولوه
طبعا تجنبا للعقاب
علشان كده من صغرى كنت انسحب ودايما افضل فى اوضتى مخرجش منهاوكان انيسي فى الوقت ده الكتاب حبيت القراءه
كنت اخلص اللى ورايا وافضل اقراوكان جوايا احساس ان سبب المشاكل بين ماما وبابا انهم مش بيحبوا بعض
علشان كده اصريت انى مش اتجوز غير اللى احبه
وبسبب ان الحمد لله ربنا انعم على بنسبة جمال من اول ما دخلت الكليه كان بيتقدملى عرسان
وكان كل عريس بعلقه لانى رافضه الجواز من راجل مش عرفاه لغاية ماعرفت احمد اللى هو جوزى دلوقتى ولانى حبيته جدا اصريت عليه
ودى كانت اول ثورة لي وده لانى لاول مرة اخرج عن اطار استجابتى لاهلى فى اى شئ
طبعا اهلى رفضوه لمجرد انه اكبر منى بسنه واحده لكنى اصريت وبصراحه عانيت الامرين
وقدام اصراري اهلى وافقوا وطول فترة الخطوبه كانو بيحاولو يطفشوه بس هو كان بيتحمل منهم اى شئ
لغاية مااتجوزنا بجد بعد معاناه رهيبه
اخدت عهد بينى وبين نفسي ان اللى شفته من اهلى ميحصلش في بيتى
وكنت بحاول ارضى جوزى بكل السبل وبصراحه لغاية دلوقتى متلاقيش مشكله بينا يكون حد فينا السبب فيها
مشكلتى الكبيره هى اهل جوزى وتحديدا حماتى وبناتها ربنا يهديهم
بالنسبه ليهم زوجة الابن خادمه
فى الاول رفضت لانى فى عيشه مستقله حتى ولو كنا فى نفس البيت ولما لاقيت المشاكل بتظهر وان احمد بيضايق بدات اعمل
ولما عملت كنت اسمع بقي الكلام الحلو اللى انت عرفاه
كنت انضف واطبخ واروح مشواير واللى تتعب من اخواته ابقى معاها ومشواير والدته كلها مهما كنت تعبانه وده بحجة ان انا شاطرة وبعرف اتصرف
لغاية ماتعبت من طلبات شقتى والبنتين وجوزى
وتعبت اكتر لما احمد سافر وساب المسئوليه كلها على
وقعت من طولى واكتشفت انى تعبت بكهربا زياده فى المخ ملقيتش حد جنبي ولا حد بيراعينى وكنت لوحدى مع بناتى
وطبعا علاج كهربا المخ هى المهدئات والكورتوزونات اللى اتسببت لى فى هشاشة عظام وانا لسه عمرى 30 سنه وبسبب الهشاشه جالى انزلاق غضروفى وتمزق فى اربطة الفقرات الصدريه
واخيرا الروماتيزم ربنا يعافيكم كلكم
وفى نفس الوقت مفيش رحمه ودايما حماتى ضاغطه على اعصابى خصوصا انى عندى بنات وهى عوزانى اجيب ولد وكنت بسمع الكلام اللى يحرق الدمفى الطالعه والنازله
وتجت الضغوط دى لقيت نفسي بعمل مع بناتى اللى اهلى كانو بيعملوه معايا
لغاية مافى يوم ضربت رواء بنتى جامد
بعدها فضلت اعيط كتيروقلت لازم اقف مع نفسي واقفه
اتجهت لربنا وكنت بصلى وادعى ربنا يقوينى على اللى انا فيه
وفعلا بدات اتغير كتير ومكنتش بقيت اعمل حاجه لهم وركزت مع بناتى
ولان احمد بيسافر مكنتش برضي اضايقه فى الاجازات بس خلاص قررت اطرح كل حاجه قدامه
وفعلا وضحتله كل حاجه وقلتله انى عملت كل اللى فى وسعى ولما تعبت ملقيتش حد ياخد باله منى انا وبناتى
بدا يشوف كل حاجه بعنيه وكلمته فى موضوع الحمل اللى معكنن على حياتى ووالدته اللى مصره انى احمل رغم تحذير الدكاترة من الحمل بسبب الادويه اللى باخدها
ولما جه يكلمها قالتله طالما مريضه اتجوز تانى وانت ربنا مقدرك من هنا اكتشف احمد حقيقة مامته اللى كانت بترسم قدامه صورة الملاك البرئ
لقيته من نفسه بيطلب منى انى منزلش ليهم
والحمد لله بعد معاناه استمرت 3سنين انسحبت من حياتهم واحده واحده لغاية مااتعودو على كده حتى ولو كانو هما مازالو بيتكلمو قصادى او من ورايا
واللام بيوصلنى بس انا خلاص قررت اغير حياتى وفعلا اتغيرت كتير وبدات اكون اهدى كتير
وبجد مكنتش بلجا لحد غير ربنا اللى كان معايا وشاف الظلم اللى اتعرضتله ورفعه عنى
وبجد الحمد لله على اللى انا فيه دلوقتى
اسفه لو كنت طولت عليكى بس الكلام بيجيب بعضه وفى نفس الوقت كنت بحاول ابين للبنات ان التغيير مش بييجى بين يوم وليله احيانا بييجى بعد سنين علشان كده لازم نصبر
والوحيد اللى يقدر يصبرك هو ربنا
صلى واستغفرى واطلبي منه وهو المعين
اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك
اسفه للاطاله مرة تانيه ياصافى
بحبك فى الله

حبيبتى اولا بالنسبه للى كان بيحصل فى بيت اهلك فنحن واحنا صغريين لا نقدر ان نمنع الاذى النفسى عننا من اهلنا ولا غبار فى ذلك علينا
ثانيا بالنسبه لانك اصريتى على زوجك شفتى انتى بنفسك انك لما تحبى جاجه وتصرى عليها هتقدرى انك تقفى قصاد الجميع فيها لانها صح وانتى عايزاها صحيح هو وقوف ضد التيار لكنه غير مستحيل وانتى بنفسك عرفتى انى تقدرى وقدرتى بانك اتممتى زواجك فعلا ممن يستحقك
بالنسبه بقى لزوجك فهو مثله مثل باقى الازواج لا يقدر على زعل اهله فى موضوع الخدمه ده ولا يستطيع ان يقف قصادهم وان وقف فهو من وجهه نظرهم (بتاع مراته وماشى وراها ومش له كلمه فى بيته ...الخ من مهاترات الخايبه من اهل الزوج له تطعن فى رجولته )
يبقى الحل ايه يا قمر ؟؟ ما قمتى انتى به بان تواجهى خصمك بنفسك دون تدخل زوجك وهو الان فى غربه يعنى المواجهه منك لهم على طول واعتقد انك قدرتى
اما عن حكايه الولد والكلام الفارغ ده فهو كلام فارغ انا لو منك لا اراعى له اى اهميه ولا كأنى سامعاه لان مش الست حماتك هى اللى هترعى الولد اللى نفسها فيه ولا الباشا هيشيل هم الاربعه ان جرى لك حاجه لا قدر الله
يبقى اللى يسمع كلام الناس يشيل ويتحمل
حبيبتى حياتك انتى تعيشيها لوحدك اذن لا يتدخل احد فى شئونك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قلب تائه انا مش بحب التليفون خالص مش عارفة ليه
بس عامة انا من مدة وانا اقول هستخدمه في صلة الرحم وهحاول ربنا يكرمك يارب يامس صافى
وبرضو هدرب نفسي على الزيارات

الدرس الجديد :-

أمثلة على البرمجة السلبية انى بقول لاخواتى على طول انهم أشقياء ومش بيسمعوا الكلام لحد ما فعلا دلوقتى مش بيسمعوا كلامى خااالص .وأما عن البرمجة السلبية من الاخرين لى :-

من كتر ما انا كنت انطوائية الناس بتقولى انى خجولة كتيير ومش اجتماعيةوانا من يومها وانا اتحطيت في الدايرة دى ومش بخلص منها ومعتقدة جوايا انى لو اتخلصت من مشاكل الدنيا كلها مش ممكن هتخلص من الخجل أما بقى قصة الجزر والبيضة اولا في حاجة غريبة أوى القصة دى مقررة على الصف الثالث الاعدادى في احد دروس اللغة العربية هذا العاموانا قريتها مع بنت قريبتى من كام يوموبعدها قريتها برضو من يومين على موقع كده على النتودلوقتى لقيت حضرتك طرحتيهااكيد دى مش صدف؟؟؟دى رسالة يعنى عشان اعرف انا انه منهم وانا في الحقيقة جزرة للاسف نفسي على الاقل اكون بيضة بحاول وبرضو بقع ..بجد اشكر حضرتك جدااااا على الموضوعومعاكى يافندم للآخربس اسفة انى بتأخر أوى

حبيبتى لكى تصلى رحمك مش لازم التليفون لكن بالطريقه اللى تريحك لكنى ذكرت التليفون لانه ايسر وعشان ندرب انفسنا على الصعب ويبقى سهل دلينا وتخليى لما تسألى على قاريب لك من زمان مش تعرفى حاجه عنهم اكيد هيفرحوا وتاخدى ثواب اكيد
بالنسبه للجزره حضرتك يا قمر اللى بتقررى تفضلى هكذا ام تغيرى فى الاخرين مثل حبه القهوه
لا اخفى عليكى سرا انى كنت جزره وبعدين بيضه ثم حققت المعادله الصعبه بان اكون قهوه وده اصعب كتير انك تحتفظى بطيبتك وقلبك الكبير بالاضافه لقسوتك فى وقت ما يستدعى ذلك

################################################## #########

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لوليتا موون 78 صباخ الخير ميس صافى
طبعا انا اتكلمت كتير فى الشاركه اللى فاتت
ووضحت من خلالها الصعوبات اللى قابلتنى وانى الحمدلله بحاول اتغلب عليها
فى المشاركه دى هاحاول احدد شويه
من الحاجات اللى اتبرمجت سلبي عليها
كان ان اللى حواليا يقولولى انى مطيعه وسخيه وشاطرة
وبرده مش لي طلبات يعنى وانا بنت ماما كانت تقول
هاله ملهاش طلبات وحتى اللبس عمرى ماكنت اختاره كانت ماما تشتريلى
لغاية مااكتشفت ان ده غلط بس طبعا اكتشافى ليه كان متاخر
وزى ماقلتلك الحاجه الوحيده اللى اصريت عليها هى جوازى من احمد
عارفه ياصافى لما اتجوزت كان ماما وبابا مش بيحبوا جوزى
بعد الجواز لما عرفوه بجد بيعتبروه دلوقتى ابنهم البكري
حتى لدرجة انهم اصبحو بيثقو فى راى كتير لما اكتشفو انى كان عندى حق
اما برمجة اهل جوزى السلبيه
كانت زى ماقلتلك انى شاطرة ونضيفه وسخيه
لحد مااكتشفت انهم بيستغلو ده اسوا استغلال ومن كل النواحى
وبفضل الله قدرت اتغير واسحب نفسي منهم بسبب الضغط اللى وصلتله
ها كده انا ركزت على البرمجه السلبيه عندى
اصلى حسيت انى كنت كاتبه كله سداح مداح

يا قمر المطلوب فى سؤال البرمجه السلبيه انك تقيمى نفسك كويس وتعرفى ايه هى البرمجه فى حياتك لكى تستطيعى تغييرها وانتى خلاص وصلتى للهدف ده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لوليتا موون 78 بالنسبه للبرمجه السلبيه اللى بمارسها على الاخرين
الحمد لله ماليش فيها
عارفه ياصافى يمكن لانى مريت بيها وحسيت بوجعها
مش بحاول اعملها مع حد
وكمان لانى بخاف جدا على مشاعر اللى اعرفهم
مش بحب اجرح حد
وادايما بحاول اشجع اللى ادامى وانمى ايجابياته
مثال على كده
دايما كانو الجماعه يقولو لرواء بنتى انتى شقيه وعنيده ومش بتسمعى الكلام
خفت عليها قوى وبقيت دايما اقولهم ادامها رواء بتسمع كلامى وبتساعدنى فى الشقه
وكنت دايما اقولها انتى صاحبتى لانى مش بتكلم مع حد واختى الصغيره
تعرفى انها دلوقتى بتحكيلى كل حاجه وفعلا بتساعدنى وتقولى اوضتى انا واختى اللى نعملها
طبعا على اد مايقدرو مش هفترى عليهم يعنى
وكمان بقت تقدر تعبى ولو هريح شويه تاخد اختها تلاعبها وتقولها سيبي ماما ترتاح شويه
وطبعا الامر ميخلاش من شوية شقاوة منهم ونرفزة منى بس حاجات بسيطه
بس بحاول يبقى العقاب نفسي يعنى مثلا اقولها كده غلط وربنا بيزعل من اللى بيعمل كده
او خلاص انا مخصماكى او لوعملتى كده مش هخليكى تكلمى بابا لما يتصل
عارفه ان ليكى حق تطردينى من الفصل علشان بتكلم كتير
بس خلاص مش هعمل كده تانى
سماح المرة دى

يا قمر انا عايزه الكلام الكتير عشان نقدر تنواصل مع بعض
ومش تقلقى احنا فى التدريس بنسمى الرغى ده ( الفوضى الصحيه ) يعنى الرغى المفيد
جميل اوووووى انك عدلتى البرمجه السلبيه من الاخرين لبنتك الى برمجه ايجابيه وانتى فعلا كده ماشيه صح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجية عفو ربى ورحمته اه اه اه
كلامك كله جه على الجرح فكرتينى بالعز اللى كنت فيه قبل ماتنيل قصدى اتزوج استغفر الله انا خايفة كلامنا دا يكون بطر على نعمة ربنا
المهم كنت مهندسة ورئيسة قسم وبشغل اكتر من 20 شنب واتكلم لغات احسن من صحابها
وكانوا فى الشغل بيقولوا على ب100 راجل
ومعرفش ازاى سيبت كل دا وتزوجت ووافقت على شرط انى اجلس من الشغل
وحسيت انى تحولت لخادمة والاكتر من كده انى لسه اعتبر عروسة اتزوجت منسنة ونص وزوجى ارمل وعنده 3 اطفال انا والله بحبهم اوى بس حاسة ان حياتى ضايعة ومكتئبة جدا وزوجى تحول لشخص غريب عنى فاتر فى مشاعره وعايزنى انا دايما اللى ابتدى وانا مش عارفة اظهر انى ضعيفة ومحتاجه لحنانه دى بتوجع كرامتى اوى
معلشى طولت عليكى بس كنت عايزة افضفض والحمد لله على كل حال

السلام عليكم
حبيبتى اولا ده مش بطر على النعمه بس سوء استخدام ليها او قولى بمعنى ادق انتى بتعلقى اللى وصلتى له من حال بقى مش عاجبك وارجعتيه بسبب الزواج مع ان فيه بنات اتجوزت واصبحت افضل من زى قبل . صحيح هما مش كتير لكن قدروا يوفقوا ويحققوا المعادله الصعبه
يا قمر الصح انك تستعيدى ما تنازلتى عنه بمخض ارادتك بسبب الزواج ومسؤلياته واعبائه
هتقولى اذاى ؟؟
هقولك يا قمر ان تسعين فى الميه من الازواج يصبحوا شبه الباشا اللى عندك بالضبط فى المشاعر لان ده طبيعه الراجل يا جميله انه عملى جدا ولا يلقى للمشاعر اى اعتبار ولذلك تختلف الانثى عنه فى ذلك وهى عكسه تماما لذلك جعلها الله لتربيه الاطفال لما لها من حنيه وقلب كبير ليس فى كثير من الرجال
المهم عشان مش نخرج عن الموضوع اللى اهملتيه فى نفسك رجعيه تانى وتستطيعى ان اردتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راجية عفو ربى ورحمته السلام عليكم
احب ان اشترك بعد ان تصفحت معظم المشاركات
وارجو ان ينفعنا الله بكل ذلك ويصلح احوالنا جميعا ويعمر بيوت المسلمين اجمعين ويذهب عنها مكر الشيطان
المسلمات
1- الصلاة مش فى الميعاد
ليه مش فى الميعاد ؟؟؟؟ نضبطها بقى وترجع فى ميعادها على الاقل الفرووووووووووض
2-متابعة حفظ القرأن ادعولى احفظ كتاب الله(غير منتظمة للاسف)
3-متابعة حفظ الاطفال للقران0ايضا غير منتظمة للاسف)
غلط ان اعمل اعباء لنفسى لا استطيع القيام بها
الاولاد يجب ان يحفظوا فى دار تحفيظ او مع محفظ وليس عن طريقك وانتى دورك ان تكونى بتشيكى على حفطهم ومتابعتهم فقط
الاساسيات
1- ايقاظ الاطفال للمدرسة
2- ايقاظ زوجى
3 تفطير زوجى
4 الغسيل
5 الطبيخ
6غسل المواعين
7ترتيب المنزل
نيجى للاجتماعيات 0
بصراحة لانى مش لائية نفسى او بمعنى اصح عندى اكتئاب حاد مش عايزة اكلم حد ولا اشوف حد لدرجة ان اهل زوجى بيحسبونى بخيلة ومش بعرف فى الاصول ونجحوا فعلا فى انهم يغيروا زوجى من ناحيتى الله يسامحهم
بس والله الحقيقة انى لما اكون مكتئبة بيتغير مودى خالص
انا لما كنت بنت كنت بفضل متغطية بالبطانية علشان مش عايزة اكلم حد
يارب تكونى فهمتينى وفهمتى شخصيتى انا حاسة بالضياااااااااااااااااااااااع وان ماليش حق فى اى حاجه

انا لو من اهل زوجك يبقى تقديرى لك كذلك ببساطه لانى بعامل الناس بما فى معاملتهم لى وليس بنواياهم الداخليه
يعنى انتى مش بتزوريهم ولا بتوديهم ولا بتتقربى لهم يبقى انتى لو مكانهم هتفتكرى ايه ؟؟
ودى طبيعتك قبل الزواج انك بتنفردى بنفسك ويبقى من هنا نعالج ونصحح
الاكئتاب والانزواء لن يؤدى الا الى مزيد من الاكئتاب والصح انى احاول اندمج فى شيئ احبه او شيئ يخرجنى مما انا فيه
بالمحاوله مره واتنين هقدر اكون افضل نفسيا على الاقل امام نفسى وده هينعكس فى علاقاتى مع الاخرين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام جنه 2009 السلام عليكم ورحمة الله
-اهم ثلاث اشياء بعملها في اليوم:
الاكل
تنضيف البيت والمطبخ والتوالت
هناك اشياء تحدث بالتناوب على مدار السبوع(الغسيل -مسح الشقه)
-الشئ الذي يميزني عن الاخرين:
الاستقلاليه بحياتي وخصوصا اني في بيت عيله
الرضا بحالي وعدم التدخل فيما لايعنيني وهذا من حسن اسلام النرء كما اخبرن الرسول عليه الصلاه والسلام
عدم تشبهي بالاخرين ممن حولي
-الاعمال اليوميه االممتعه بالنسبه لي
الحفظ والمراجعه للقراءن
اني انضف البيت وتبقى رائحته حلوه
اعمل اكله حلوه جوزي يعجب بيها
البس شيك اعمل ميكب حلو احط برفيوم جميل
اعمل صنف حلو وجديد لجوزي لانه بيحب الحلويات جدا
شوية فتكات وارفه عن نفسي ودلوقتي بقيت باخد حتة السكر بتاعتي واقول ان الوقت ده ملكي انا ليا انا بساعمل فيه اللي انا عايزاه وضميري ميأنبنيش بقى لو قعدت على النت اوعملت اي حاجه انا عايزاه وسبت الشغل اللي اصلا مابيخلص
*هدفي في الحياه*
اني اعمل بيت كل اللي فيه يعبد ربنا صح واني بفضل الله اطلع نشأ يحب الله ورسوله ويكون البييت ده في ميزان حسناتي ان وزوجي يوم القيامه
*وسائل تحقيق الهدف*
ان اربي نفسي اولا على الالتزام بطاعة الله في مظهري وباطني من حفظ القراءن وعدم مشاهدة اوسماع ما يغضب الله
ان افكر دائما واعد نفسي من الان لما يجب ان افعله مع بننتي لما تكبر لكي اكون ام مثاليه
ان اثقف نفسي لكي اكون قدوه لاولادي
اتعلم اني اعرف اعمل كل حاجه لاولادي بنفسي يعني بمعنى اصح اني اكون شاطره في كل حاجه علشان اكون مكفيه بيتي صح ومعتمده على الله ثم على نفسي
ويارب تكون اجاباتي صح

صح وعشره على عشره
الجميل انى اكون قدوه فعلا لابنائى لان نص تعلمهم منى عن طريق النظر لما اعمله من افعال ويترسخ ذلك فى ازهانهم كثيرا
وجميل انك بتاخدى حته السكر دون شعور بالذنب مدام بتقومى بواجبك فى البيت وللباشا على اكمل وجه يبقى لنفسى حق عليا يجب ان تأخذه هى كمان وإألا سوف تعلن العصيان عليا لذلك بلحقها قبل ما تغضب هى كمان

################################################## ############

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsema_323
علشان اعرف اجاوب على باقى الاسئلة عاوزة افهم منك شوية حاجات

1-انتى قلتى اهم 3 اشياء بتعمليها فى البيت كل يوم بخلاف الاساسيات صح كده؟
2-الشئ الذى يميزنى عن الاخرين . طيب هما مين هما الاخرين دول؟
ما هو شخصيتى فى الشغل غير فى البيت مثلا غير مع اصحابى
مثلا مع اقاربى واهل زوجى بيقولوا عليا اجتماعية وودودة
فى الشغل باشتغل بضمير وملتزمة وشخصيتى قوية وجبروت
فى البيت عاقلة وطيبة وخدومة ومابحبش اتأخر عن حد
وعلى فكرة ده مش تناقض

دى حاجة الحاجة التانية لو قلت لك مثلا اللى بيميزنى انى عاقلة ومش متهورة طيب ما هو فى كذا واحدة من صحباتى برضو عاقلة كده زيى
لو قلتلك ان جوزى بيحبنى طيب ما هو فيه ناس تانيين من اصحابى ازواجهم بيحبوهم اذن انا ما باقتش متميزة ولا حاجة اللى باكون متميزة فيه ممكن غيرى كمان بيكون عنده الصفة دى
باعرف اطبخ فى ناس تانية بتعرف تطبخ
باحس بالرضا من اقل حاجة فى ناس برضو كده عندها الشعور بالرضا

انتى حاسه كده يا قمر ان فيه زيك كتير لكن فيه بنات شفت انا اجاباتهم على العام مش على الخاص قالوا ان لا يميزهم شيئ عن الاخرين وانهم كسااااااااالى خالص ولا بيعملوا حاجه فى البيت ولا عايزين يعنى الخط احمر للاسف يجب يكون خطووووط حمراء ومع ذلك الحياه ورديه بالنسبه لهم
اللى اقصده اللى يميزك عن الاخرين عن باقى البشر يا قمر
وليه اقصد ذلك لكى تنميه وتتقنيه ويكون مميز فعلا بالنسبه لك
فيه بنات قالت مثلا انها مميزه فى الطبيخ
يبقى سؤالى انتى كل يوم بتطخبى وتبتكرى فى الاكل ولا زيك زى باقى البشر ؟؟
طيب مميزه فى الحلويات يبقى اكيد كل اسبوع بتعملى الجديد من الحلويات
يعنى محاوله لاكتشاف الذات الكامنه ومعرفه ايجابياتها اللى تاهت فى وسط بابمبرز العيال والرضاعه بتاعتهم ومكوه الباشا الخ الخ

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsema_323
1-اهم 3 اشياء باعملها فى حياتى هى الاكل - طلبات العيال- ترتيب البيت

2-الذى يميزنى انى اجتماعية وباخيط بالخيط الابيض يعنى افترض حسن النية اولا الى ان يثبت العكس ولما باصمم على حاجة باعملها (دى كانت قبل الجواز دلوقتى اعوز او ما اعوزش كلامى مايمشيش لأن كلام الباشا هو اللى بيمشى)
اكيد كل واحده فينا كلام الباشا اللى لازم يمشى لانه الباشا فى البيت وهو قائد البيت
تلك الفكره مفروغ منها وانا اولك الباشا هو القائد فى البيت مهما كانت النقاشات فكلامه اللى بيمشى

3-الحاجات اللى باعملها وانا مستمتعة هى
1-شغل البيت باستمتع بيه جدا سواء تنظيف مسح كنس غسيل مواعين اى حاجة
اقولك على حاجة غريبة كان بتجيلى واحدة تنظف البيت كل فترة عشان كنت حامل او لما ولدت
المهم البيت بيبقى حلو ونظيف لما الست بتمشى بس ماكنتش مستمتعة بيه
دلوقتى لما انظف البيت بنفسى بستمتع بنظافته جدا وببقى مبسوطة قوىىىىىىىىىىىىىىىىى ان انا اللى نظفته وساعات مش باعمله بضمير قوى علشان الولاد والوقت بس ان انا اللى انظفه دى حاجة بتبسطنى وباستمتع بنظافة البيت بعدها
2-منتدى فتكات

4- الهدف طبعا اللى كلنا بنسعى لتحقيقه هو الجنة وازاى ده يحصل ان شاء الله بارضاء ربى ازاى برضو ؟
1-اتقى ربنا فى كل تعاملاتى ومسؤلياتى سواء البيت او الشغل
2-احاول جاهدة اكون ام مثالية وزوجة مثالية وده هايؤدى الى:
الاولاد هايتربوا تربية اسلامية سليمة
زوجى هايكون راضى عنى
طبعا محدش فينا مثالى بس باقول على قد ما اقدر بمعنى
اتعب مع ولادى فى تربيتهم دينيا ونفسيا وثقافيا وعلميا كل الجوانب
املى عين زوجى واحافظ عليه لو تخينة اخس اعمل ماسكات لوشى وجسمى اشوف طلباته اكون الزوجة اللى بيتمناها فى كل حاجة
اتعلم اكلة جديدة تعجبه ان شاء الله اهتم بيه هو نفسيا مع الاخذ فى الاعتبار انى مش هاتحمل مسؤلياته يعنى لأن كفاية قوى عليا مسؤلياتى والتزماتى
بجد الواحد لازم يعرف يقول لأ لحاجة مش بتاعته ولا تخصصه عشان يعرف يعمل الحاجة بتاعته واللى مسؤلة منه صح
مش كده ولا ايه؟

صح الكلام ايوه ولا اقدر اقول عليه حاجه لكنى عايزه ان الكلام ده يصبح فعل
يعنى اكون نيتى فعلا تخدم هدفى ان كانت كذلك لن الاقى جهدا فى تربيه اولادى لان النيه موجهه لشيئ بعينه
ولن اتعب فى ترتيب منزلى ولن ارهق وان دخلتى على موضوع مملكه اللى انا رافعه الرابط بتاعه هتلاقى شغل البيت متعه ولذلك عند بنات مملكه وانا بعترف انى واحده من بناتها اللى عشقت شغل البيت واعتبرته عزف على الاوتار وليس شغل ثقيل على القلب وممل
منتظره باقى اجاباتك وخدى بالك لما وصلنا لسؤال الهدف الموضوع بدأ فى الجد والتقيل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emynor
انا بقى الواجبات الاجتماعيه عندى
1-صله الرحم
2-اكلم جدى يوميا تقريبا مع والدى فى التليفون
3-الاطمئنان على العائله من ماما
4-اداء الواجبات الاجتماعيه من افراح او واجب عزاء
اما الترفيه
1- النت
2-قراءة لابراهيم الفقى او اى حاجة تخص التنمية البشرية

اما عن البرمجه السلبيه
فكل اللى انتى قولتيه تمام وكلام دكتور ابراهيم صحيح جدا وكمان كنت حابه اقول ان ممكن كمان ان اى حد يدمر طفل وهو صغير
من غير ما حد يقصد بس لازم الكل يعرف يعنى ايه طموح طفل ممكن مدرس مثلا يقول لطالب عنده فى المدرسه انت نفسك تكون ايه
يرد الولد بكل براءه ويقول ضابط مثلا
نلاقى المدرس عمال يضحك ويقول الحقوا يا ولاد ده هيبقى ضابط انت هتبقى ضابط اومال مين هيكون زبال و...و.........
ويفضل الطالب محاط بكلمات المدرس وتفضل تكبر فى دماغه ويستبعد انه يكون ضابط طول عمره وكل ده بسبب المدرس اللى زرع فى دماغه الفكره دى وهى دى البرمجه السلبيه اللى ممكن كمان نضيع بيها اجيال

كلامك عن البرمجه السلبيه صح جدا واذكر فى ذلك انى شفت ابراهيم الفقى نفسه لما كان فى المدرسه وسألته المدرسه نفسك تكون ايه لما تكبر
قال لها عالم ومسؤول ومدير فندق( وهو اصبح كذلك لما كبر بالفعل) ضحكت المدرسه وقالت له ارفع ايدك يا شطار لكى ترى باقى الفصل انت هتبقى ايه ؟؟؟ وكانت تقول له ذلك الكلام بسخريه منه واستهزاء باااالغ
ذلك ما قاله ابراهيم الفقى بنفسه على لسانه
للاسف كثير من المعلمين فى بلدنا لا يصلحوا لتلك المهنه الساميه
ليه هى ساميه مش لانى من تلك الفئه مدرسه يعنى وبقول ساميه لذلك
لانى ببساطه انا عرفت يعنى ايه تدريس من وانا لسه فى تالته كليه تربيه لما اول يوم دخلت فيها تربيه عملى ادركت عملى وبوضوح
تعرفى انا عرفت ايه هو عملى بالضبط ؟؟؟ هو تغيير افكار النفس البشريه وده اهم شيئ فى الوجود
هتقولى ان كلامى كبير
هقنعك بسهوله مش اللى بتقوله لك المس وانتى لسه فى حضانه وابتدائى واعدادى كان يعتبر كلام مقدس ولا كلام فوق كلامها ؟؟؟
انا كتير قول كلام لبناتى وهما يضربوا بيه عرض الحائط لان المس قالت غير ذلك وكأن امهم دى مش مس برضه لكنها بتصدق كلام المس اللى بتدرس لها وامها لالالالالالالالامخنوقة
لما المس بتقول كلام وبتقول معلومات باخدها على محمل الصح ولا شك فى اى ذره من معلوماتها اليس كذلك ؟؟
اليست هى تحرك فى النفس البشريه وتتحكم فى عقلها ؟؟
انا لما بقول معلومه غلط لا قدر الله ان اقنعتى الطفل فى الابتدائى ان كلامى غلط مش هيصدق مش كده ؟؟؟
يبقى مهنه ساميه ولا لا ؟؟؟
وكتير من المدرسين عايزين اطلاق الرصاص عليهم دون شفقه او هواده ببساطه لانهم عايزين حد يعرفهم كيف التربيه النفسيه قبل ما يعقدوا الطلبه
ولا عذاء للطلبه الغلابه اللى تحت ايدهم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nnos2 ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) بصى يا احلى صافى انا فعلا اتغيرت كتير بس عندىمشكله مش صبوره عايزه كل حاجه مثاليه وحاليا جوزى مش عارفه انا ايه جرالى بجد نفسى ارجع زى الاول مع بعض فى حاجه غربيه نفسى اسالك عليه انا جسمى بيوجعنى كده وبيجيلى شبه هبوط لما جوزى بيكون معايا ولما يكون برا ببيقى زى الفل واروح واجىوابقى عايزها يرجع يشوف الحاجات الحلوه اللى تعبه نفسى فيها وعندك اول مايدخل يجينى احساس انى عايزه انام ومهدوده وكل جسمى بيوجعنى وبصراحه اكتر من مره يقولى نروح نكشف ومش عارفه رافضه من جويا يترى صافى ده حاجه نفسيه واقنع نفسى ازاى انى اروح لدكتور

حبيبتى روحى اقرأى ايه الكرسى كل يوم على قد ما تقدرى واقرأى المعوذتين كتييييييييييير
الموضوع مش محتاج دكتور ولا حاجه ان شاء الله
كلنا مش عندنا صبر لان ربنا خلقنا كده وده مش كلامى انا كلام ربنا سبحانه تعالى لما قال "وخلق الانسان عجولا "
يعنى خلق ليس عنده صبر ومستعجل دئما
لذلك اتعمل باب فى الجنه للصابرين
واللى يعرف ايه هو الصبر يعرف مرارته يا قمر ويعرف ليه اتعمل له باب فى الجنه لا يدخل منه إلا الصابرين وده دعائى دائما لما بحس انى خلقى داق بقول اللهم اجعلنى من الصابرين
يا ترى هنقدر نعدل من انفسنا قليلا لكى ننعم كثيرا ؟؟
ده سؤال الدوره اللى كل يوم بكتبه للبنات بس مش فيه حد بيستوعبه لانه مررر

################################################## #

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قلب تائه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حضرتك عاملة ايه يا أستاذة صافى ؟
أنا اعتذر جدا لتأخرى والله غصب عنى
وما صدقت النهاردة الجمعة ودخلت ارد
حبيبتى احنا على النت يعنى ادخلى متى شعرتى انك فى وقت مساعد لك على ذلك لكى لا تتوترى ولكى تدخلى يكون تركيزك فى النت بدون اى مشوشات خارجيه ربنا يعينك

آخر رد لحضرتك عليا فرحنى أوى
لانى كنت بحاول أقنع الناس من فترة أن النت مفيد جدا وهما مش مصدقينى
لما توصلى لقصه القريه والكأس اللى كل القريه شربت منه هتعرفى ان مش معنا ان الناس كلها قالت كلام يبقى كلامها صح
المهم
الدرس الجديد
الهدف :- رضا الله عزوجل والجنة
وسائل تحقيق الهدف :-
1- تطوير نفسي دينيا ودنيويا عن طريق أخذ المعلومات من مصادرها الموثوقة
فيه بنات هنا فى القسم الاسلامى بتدرس العلوم الشرعيه اللى بتاعه معهد اعداد الدعاه عن طريق النت وهذا سوف يسهل لكثير من البنات انها تعلم علوم دينها جيدا دون الذهاب الى المعهد
صحيح مش فيه شهادات لكن الاستفاده عن طريق النت متاحه جدا لمن يريد

2- اصلاح علاقتى بالله عزوجل أولا ثم علاقاتى بالاخرين
فكنت ومازلت قليلا في خجل لكنى أحاول أن اغير هذه الصفة لتكون علاقتى بالاخرين جيدة فبالتالى اقدر على الدعوة للاخرين .
عن طريق الالتزام في العبادات وحفظ القرآن الكريم ( علاقة بالله )
ومحاولة بر والدى وأخواتى وصلة ارحامى واسعاد كل من حولى ( علاقة بالناس )

3- ان شاء الله عندما يأتى أحد للتقدم لى فأنى لن أختار الا الشخص الملتزم دينيا وخلقيا .
معلش لى تعليق على ذلك
يجب ان اختار من هو ملتزم دينيا واخلاقيا وكمان يتوائم مع اسلوب تفكيرى وطريقتى فى الحياه لانى سورى مش هتجوز كتاب فقه لكنه شخص له طبيعه وصفات وميول

4- أن أربي أولادى وبناتى في المستقبل تربية دينية خلقية تحقق لهم الاستفادة والمتعة معا والخروج من دائرة التربية التقليدية التى أفسدت كثيرا .
حبيبتى التربيه التقليديه بتاعه اجدادها عملت دكاتره ومهندسين وعلماء بالرغم من ان اجدادنا كانوا جهله فى التعليم
لكن ما افسد فعلا العقول البشريه هى الاتكااااااااال على الاخر فى كل شيئ
وايضا استخدامنا لوسائل التنكنولوجيا الحديثه ابشع استخدام

انا استفدت اوى من كلام حضرتك والله
خاصة تذكيركم بالنوايا
والله لو جعلنا نيتنا لله في كل الامور لن يؤثر فينا موقف احد من الناس
لاننا نفعل لله وليس لهم .
أشكرك جدا جداااااا
جزاك الله خيرا
ربنا يجعله في ميزان حسناتك .

هطبق الكلام ده يومين او حاجة
واجى اقولكم يومى كان عامل ازاااااااااى .

منتظراكى عندما يتاح لك الفرصه وجاوبت فى اقتباسك لكى لا انسى نقاط

################################################## ################

قلب تائه
تمام حضرتك عندك حق يافندم

وفعلا المفروض فيه حاجات أخرى بجانب الالتزام الدينى والخلقى بس انا كنت اقصد ان الخلق والدين الاشياء الاساسية رقم واحد يعنى
واما التربية التقليدية صحيح فعلا فيه نتائج ايجابية ،، انا نفسي الناس تهتم بأولادها أوى وتشعر بالمسؤلية لان البنات دلوقتى مش بتحط قدامها هدف من الزواج والاولاد وانا نفسي يكون الاولاد مشروع كبير اسمه مشروع العمر واخرج اولاد صالحين نافعين ده من ضمن احلامى وزى ما قولت وسيلة من وسائل الهدف ربنا يقدرنى يارب

أنا حاليا كملت قراءة
ووجدت مشاركة أخرى من حضرتك بتسألينتا فيها عن المعوقات في حياتنا ؟؟؟
اكبر معوق لى في الحياة الخجل
بحاول من مدة في الموضوع واتغيرت شوية ( وده زى ما ذكرت من ضمن الوسائل للوصول للهدف انى احاول اطور نفسي واتغير مع الاخرين )
بس كمان الخجل بيخلينى مش اتكلم مع الناس كتير مش عندى ثقة في نفسي بكتئب من اقل حاجة
فالعائق ده بيخلينى كل ما اطور نفسي واقرأ واجى اطبق مع الناس ارجع خطوات ورا وابدأ تانى
لانى مثلا انا الخجل بيخلينى عصبية
فلما اقول النهاردة هكون مش عصبية
واجى اتعامل مع اخواتى واللى حواليا
الاقى نفسي اتنرفزت
فاحس انى فشلت
وابدأ تانى
أواقول النهاردة
هطبق مهارة من اللى اتعلمتها في الكتب التى قرأتها
مثلا الابتسامة وتذكر الاسماء والاطراء على الاخر
بكون نازلة من البيت ومقررة انى هعمل كده فعلا
بس يجى موقف يضايق من بنت مثلا
تخلينى اسكت ومعرفش ارد عليها
فاحس انى مش عملت المهارات فاكتئب وهكذاااااااااا
هى دى مشكلتى وعائقى الاكبر في الحياة

حبيبتى الخجل ليس هو السبب فى كل اللى بيحصل ده
يعنى ان اى انسان خجول او ليس به تلك الصفه ممكن يتنرفز وممكن يعمل نفس الموقف اللى قلتى عليه لما بتسكتى ومش بتعرفى تردى
والانسان الغير خجول مس بيحسبها بالورقه والقلم لكن عليكى ان لا تعطى لتلك المشكله الاهميه الكبرى عشان مش تحسى انه مشكله المشاكل وتحسى انه جبل على قلبك عليك حله بصعوبه
يا قمر كل الناس بتخجل عادى لكن المهم انى احقق اهدافى فى الحياه ولا القى بال بالخجل إلا فى حاله واحده
وهى انه يوقفنى عن التواصل مع الاخرين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.حياة السؤال التاني
ايه هي مسلماتك اليومية

تصدقي اني اول ما قلت هاجاوب فكرت اول حاجة في الطبيخ
بس فهمت بعد كدا فعلا انه مكن مش يكون مسلمة ولا حاجة

1-الصلاة علي وقتها (علي قدر استطاعتي )ودي فيها تقصير مني
2-النت(وللاسف دي عادة سيئة ساعات بتيجي علي حساب حاجات تانية عندي )
3-الجلوس مع زوجي بعد الاكل
4-اكلم ماما
ايه دا
دي اساسيات يومي
يااااخبر اسود
دامفيش ثقافة عامة ولا قرآن ولا مذاكرة ولا تنظيف

انا مكسوفة بجد
بس للاسف هي دي الحقيقة المرة

حبيبتى ليه الكسوف اعترافك ان دى الحقيقه ده اول خطوات الاصلاح
عارفه ليه ؟؟
لانك عرفتى ايه اللى مش مضبوط فى يومك وهنصلحه
النت يا قمر ياريت نوديه الى الدرس الرابع لما توصلى له مش فى الاساسيات هو لا ده فى قسم الترفيه ويرجع مكانه ياريت مش يبقى فى الصداره إلا لو كان عليه شغلك يعنى بتشغلى من على النت انتى بتعملى كده ؟؟
لما تقرىالدرس الثانى منتظره ترتيبك لليوم صح الاسياسيات لوحدها والمسلمات لوحدها
قولى ماشى ومنتظراكى يا قمر ومش مستعجله كلما سنحت لك الفرصه ادخلى حتى لو شفت مكن مشاركه بعد شهر هرد عليها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.حياة بالنسبة لمناقشة البرمجة السلبية
فعلا معاكي حق
لما اتجوزت كلهم قالولي هاتبطلي كل اللي بتعمليه دا
من انشطة ومسجد وهوايات
وفعلا انشغلت اول ما تجوزت
ونسيت نفسي
ومابقيتش افكر غير في البيت والطبيخ والزوج
بس حاسة حتي وانا مدياهم اولوية في التفكير اني مابعملش آخري يعني مش مدياهم حقهم برده ومقصرة
يعني البيت مش علطول نظيف وساعات باكسل عن حاجات
وبدره ناسية نفسي
ايه الحل يا ميس
ارجوكي افديني

الحل يا قمر انتى شايفه البرمجه السلبيه وحطيتى ايدك على الغلط فيها يلا نعدله بقى
يعنى ارجع اهتم بنفسى اولا ثم البيت
يعنى الباشا ولكى اهتم بيه يجب ان اكون عروس دائما له واهتم بجسمى وبشرتى وماسكات والذى منه وثم باقى البيت وشغله وما الى ذلك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.حياة صااااااافييييي
الحقينييييييييييي
انا افتكرت حاجة كمان عن البرمجة السلبية

الست مالهاش غير بيتها وجوزها
ولو اشتغلت لازم هيبقي في ضحية يا بيتها يا جوزها ياولادها يا نفسها

دا اثر عليا بعد الجواز
انا دكتورة وباحضر كنت قبل الجواز باحب الشغل جدا ومتفانية فيه لاقصي درجة وباقعد فيه وقت اطول
لكن بعد الجواز بقي تقيل عليا جدا وباهرب منه باي طريقة وباتلكك بالبيت اصلي مش هاعرف انزل والبيت مش نظيف مثلا يعني
ولما باقعد والله ما بانظف ولا حاجة

بس دا شعورمن جوايا
وباستتقل السفر جدا اصلي شغلي في مكان ابعد عن بيتي حوالي ساعة ونص

كل دا خلاني اتراجع عن اهتمامي بشغلي ومذاكرتي واحطهم في ذيل اهتماماتي

حبيبتى لما انتى دخلتى على موضوع مملكه هتشوفى البنات قد ايه قمرات وبيعملوا كل حاجه بنظام وكأنهم كما قلت بيعذفوا مش بينضفوا البيت
يعنى بيحبوا البيت وبيعملوا الحاجه بحب
ثانيا لابد من اكون على قدر رائع فى مستقبلى يعنى اشرح بضمير وافكر فى الوسائل الرائعه الجديده المبتكره للوصول لذلك وان لم استطع التوفيق اقولها لنفسى بصراحه
انى اترك ذلك المجال لغيرى لكى لا اكون ( صاحب بالين كداب ) يعنى اللى باله مشغول بحاجتين بالين يعنى جمع بال ( تعنى خاطر ) وبال اخر يعنى مثنى الكلمه
اما عن الست مش ليه غير بيتها زوجها جمييل وموافقاكى عليه لكن ان لم تحظى بشيئ من الاهتمام بنفسك كشخصيتك واهتمامك بجسمك وبعقلك ( تقرى كتب مثلا) سوف تصبحين فى نهايه الامر( خيل حكومه ) ولابد من استبداله فى يوم من الايام لانه خلاص هلك ولا يصلح للاستخدام . يعنى يا قمر انتى بتتفانى فى خدمه البشر وفى الاخر مكافأتهم ليكى هى نفس مكافأتنا لخيل الحكومه ,,,
اما عن الايموشن بصراحه عجبنى جدا انك حاطه الاكل من المسلمات والنوم ولم اعلق بالسلب لا قدر الله لكنى فكرت وقلت يا ترى كلنا كده؟؟؟ عن نفسى النوم مثلك تماما من المسلمات بالنسبه لى لكنى لو قلت كده للبنات كل واحده هتنام نص اليوم بحجه انه من المسلمات فهمتينى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.حياة بصي يا قمر
تقريبا مش عندي برمحة سلبية تجاة الاخرين
انا بابرمج نفسي بس سلبيا الظاهر كدا
ويااارب ابقي قهوة ومظبوطة كمان
ويااااارب يعيينا علي تربية نشء واطفال ينفعوا دينهم مش فراخ

كلنا بنرمج نفسنا برمجه سلبيه لكن ان قدرنا عدل المعادله المقلوبه يبقى افضل كتير وهنقدر فى حاله واحده
ان حاولنا لكن معظمنا ينظر للامر بصعوبه دون حتى المحاوله
لكن بالمحاوله ومجاهده النفس هتشعرى براحه كبيره لانك اصبحتى على وش الدنيا وبنقولى للناس انا هنا

#################################################

حنان الشريف
البرمجة السلبية
حدث ولا حرج باعلمها كل يوم مع بناتي ومع جوزي
باعملها مع بناتي بالذات في موضوع النظافه والنظام ( هتبقوا كده في بيوتكم مش منظمين ومهملين )اما بالنسبه للدراسه ف البرمجه الايجابيه شغاله الله ينور عماله ابسط لهم الامور وانتم زي الفل ومع شوية تركيز هتلاقي الصعب سهل
ومع جوزي انت اللي جبتنا ورا انت السبب والخ الخ الخ
حد بيعملها معايا جوزي ساعات وسعات يقعد يديني دفعات ايجابيه وينفخ فيه اه والله

عايزه الحق وبصراحه انا كمان بقول كده لبناتى الخابين اللى مش نافعين فى شغل البيت خالص
لكن البرمجه للباشا مش بقول كده لكن الحمدلله هو قايم بالواجب قولى برمجه سلبيه اكتئاب سلبى بيعمله لى وقولى كل حاجه سلبيه ربنا يخليه ليا يارب واخد من وراه حسنات كمان وكمان
فرفشى يا حنه محدش واحد من الهم حاجه يا قمر
المهم انى عرفت ايه الغلط من طرفى واصلحه وده المغزى من معرفه البرمجه السلبيه فى حياتنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.حياة ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) صافي
انا مش قادرة اكمل
صدمتيني باسئلتك الاربعة
ومش عارفة ارد عليها بصراحة

وانا في الكلية كان ليا هتمام باهدافي وقرات كتاب عن الرسالة والرؤية مش فاكرة اسمه دلوقت من كتر همي علي اللي انا فيه
وكتبت رسالتي (ان اتعلم واعلم واساعد الاخرين لانال رضا الله )

يعني معظم اهدافي في نواحي الحياة ساعتها كانت تدور حوالين العلم والتعليم لكن اجي ابص لنفسي دلوقت انا فين منها
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وكنت مش بابص للطب بس لا للقرآن والتاريخ وكدا
مش عارفة اجاوب علي اسئلتك
انا جاوت عليها في اجندتي
بس حاجة تكسف بصراحة بس هيا واقع انا عايشاه دلوقت
ابعتها واللا افكر تاني الاول

يا حياه يا قمر
سؤال الهدف هو عنق الزجاجه بمعنى اصح انك اجتزتى كل الدروس السابقه وده سؤال الثانويه العامه اللى هيؤهلك لدخول جنه الله ورضاه
بمعنى انه اصعب سؤال والنبات اخدوا وقتهم فيه وكانو براحتهم خالص فيه لانهم قعدوا اياام يبحثوا عن الهدف بتاعهم
وانا هنا لكى اصحح لك الطريق واقولك لو كتبتى اهدافك اللى فى الاجنده ان كانت اقرب للصواب اقولك ماشى ده الطريق صح وكملى فيه
وان كتبتى اجابات خطأ هاخد ايدك بالراحه واقولك الطريق ده مش يوصل لنهايه سعيده لحياتنا
فهمتى حاجه ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.حياة شوفي يا ميس

اهم 3 حاجات باعملها في اليوم
تحضير الاكل
طلبات زوجي
ادخل علي النت (بس ساعات في ايام مش بادخل علي النت )
اكتر صفة تميزني
اعتقد اني قنوعة
اكتر حاجة لما باعملها بتسعدني
حاليا لما باتكلمم مع زوجي
ولما بادخل علي النت

هدفي ايه
اكون زوجة صالحة

بصي يا حتة جاتوهاية
دي اجاباتي الحالية واللي انا موووش راضية عنها بوتاتا

يعني كلها في جانب واحدبس اللي هو البيت والزوج
انا ليا اهتمامات تانية بس للاسف مش مفضيالها وقت عشان كدا باتوه عنها وبانساها
بس اوعدك اذاكر ردودك كويس واكيد هتكون في اجابة وننتيجة افضل من كدا
وبانتظار تعليقك

د. حياه
انا مش طالبه يا قمر انك تكتبى اجابات نموذجيه لكن اللى انتى كتبتيه صح لانه واقعك ومش زعلانه منه لكن ازعل لو عرفتيه ووقفتى محلك سر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.حياة جميل اوي كلامك عن النية وعن الصحة اللي علي اد المسؤولية
زمان كنت باتلذذ بالتعب واحتسب فعلا والله
لكن دلوقت من اقل مجهود اهبط واقول ايه دا انا عاوزة بريك وما اطوله

جزاك الله عننا كل الخير يا صافي
انا بدات احدد اهداف قصدي وسائل ترضيني عن اللي كتبتها
ولما اظبطها واكتب اللي هاقدر عليه منها هابعتها لك قريب باذن الله
ونفسي اطبق بقي بجد مبسوطة اوي اوي بالبنات اللي كتبت وطبقت وبعتت وانتي اديتيها عشرات

حقيقي عايشة معاكم لحظة بلحظة حتي لو انا متاخرة
ربنا يكرمك يا صافي ويبارك لك انت وكل البنات يارب

ويحقق لينا جميعا ما نتمني في ظل رضاه

حبيبتى مش مهم تكونى متأخره لكن المهم انك توصلى فى النهايه للصح فى حياتك
اعتبرى الموضوع ده مكتوب لك انتى وكل ما تقرى تجاوبى ومش تشغلى بالك باللى سبق المهم انى اكون فى نفس المضمار لما اكون افضل فى حياتى
وده انتى وحدك اللى هتحدديه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.حياة كان عندي امل تردي علي مشاركاتي القديمة قبل ما ابعت المشاركة دي
المهم التعديل اللي انا وعدتك بيه
بس كنت حابه تعديلك انتي الاول قبلي

ماعلينا لعل المانع خير يا قمراية

هدفي الاساسي هو رضا ربنا والفوز بجنته
ووسائلي المتعددة لتحقيق هدفي
هي جوانب كتيرة باذن الله
اولا الايماني بتظبيط (صلواتي علي وقتها -السنن-القرآن يوميا وردا وحقظا -الاذكار اليومية )
ثانيا الاسري بارضاء زوجي عني وتلبية طلباته
وان شاء الله لما ييجو الاولاد بتعليمهم وتربيتهم تربية اسلامية معاصرة
ثالثا المهني باتقاني لشغلي وعدم تغيبي عنه والتسفادة من فترة تدريبي علي اكمل وجه
رابعا العلمي باهتمامي واتقاني لمذاكرتي ودراستي
خامسا الاجتماعي بصلة رحمي بالتليفون وفي المناسبات بالزيارات وبالسؤال عن اصحابي وجيراني مرة في الاسبوع
سادسا الذاتي باهتمامي بنفسي وجسمي وبشرتي وشعري
بتنمية ثقافتي وتوسيع مداركي
بتنمية هواياتي في وقت فراغي عشان استمتع بيومي
واستاذنك في ايام التطبيق مش 3 ايام
بس اسبوع
اول الاسبوع هاكوون باذن الله عند ماما
واخره هاكون في بيتي باذن الله

والف شكر ليكي وجزاك الله كل خير

لحد كده الكلام اللى كتبتيه نظرى عشره على عشره
نفسى اشوف تطبيق منك عملى عليه

انا فاهمة موضوع البرمجة السلبية, ومن زمان وانا بحاول اعالج دة بس المشكله اني لما جيت اعالجه وحاولت اخلي في ترفية في يومي ودخلت النت البيت قصرت في شغل البيت, وفضلت كدة فترة ودلوقتي بحاول اني انظم وقتي بس كل ما أحدد جدول ليومي عشان يكون في نظام مبعملش منه حاجة, مش عارفة اعمل اية؟؟؟
انا بجد محتاجة مساعدتك يامس صافي وموضوعك جة في وقته واكيد تم التقييم ممتاز
وممتاز قليلة عليه.[/quote]
حبيبتى لكى تنظمى وقتك عليكى بالتالى
كتابه ما سوف تفعليه فى يومك غدا لكى تكونى على يقين ان لك جدول اعمال ومهام يجب القيام بها وكل ما تخلصى حاجه تعلمى عليها انها خلصت بكده هتحسى بالانجاز
ثانيا يا قمر فى جدول مش تكونى مثاليه تحطى حاجات كتيره صعبه ومش تحققيها اخر اليوم وتحبطى لكن يجب انك تكتبى حاجه كبيره اساسيه مثل تنضيف اوضه مثلا كلها من اولها لااخرها ثم ترويق الشقه كلها على خفيف بحيث انها تكون حسنه المظهر للعامه ومذاكره اطفال او الاهتمام بهم لو مش فى سن المذاكره لسه والباشا له جانب كبير وانتى برضه اهتمى بنفسك ولبسك وماسكات لوشك ولجسمك
ثالثا كل يوم احط حاجه كبيره تتعمل والباقى حتت صغيره عشان اقدر اخلص الكبير الاول وبذلك اكون انجزت ولو الحتت الصغيره الكتيره مش عملتها اكملها فى جدول تانى يوم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسلمة-5
ربنا يكرمك يا صفصف يارب ...ده انت كنز...
انتى اللى عسل يا مسلمه يا جميله
اكمل باقي الواجب وبعتذر عن التقصير....وبالنسبة لهدر الوقت حاضر يا أبلة صفصف يا قمر....مش هناقش لأني لو ايه هلاقي دايما مبررات طبعا بس انا برضو فعلا ابتديت اقنن الموضوع الحمدلله من نفسي لأن الواحد بيزهق..بيني وبينك..
جميل انك مش هتبررى لنفسك وهتبدأى تصلحى وبكده بدأنا فى الطريق الصح وبسرعه كمان
الموهيم يا قمراية..نكمل البرمجة السلبية فالبرمجة السلبية اللي بتكون من المجتمع علينا اني كأم بيتي واولادي هم كل حياتي وان البنت مالهاش غير كده و كل حياتها واجبات من غير اي حتة سكر...وده بشوفه كمان وسمعته من القرايب كتير....بس عن نفسي انا خارج المنظومة دي بمعنى اني لازم علشان اعرف اعيش حتت سكر..من غير كده ما اعرفش اعطي حد حقوقه خالص...ساعة وساعة يا حنظلة...مش كده و لا ايييييه؟ خخخخخخسعيدة قوي
اما حتة السكر بتاعتي بتتنوع باليوم لا اخفيكي...يا اما بنومة القيلولة علشان بصحى من الفجر لغاية بعد الغدا فلازم انام علشان اعرف اكمل بقية اليوم مع الاولاد وباباهم...وعندي برضو حتة السكر اللي بخطف منها حتت عالنت يعني بعمل حاجة وببصلي بصة عالنت...ده نظام جديد علشان جاتني فترة ادمنت النت فتعبت نفسيا جداااااااا وانعكس سلبيا على بيتي بشكل ملحوظ...فقننت النت بنسبة 70%...الحمدلله...وتواليك..انا طماعة بحتة السكر دي شوية..
لما كان النت كل حياتك كان يا قمر اساسيه لكن احنا عايزين نرجعه ترفيه وانتى بدأتى بالفعل عمل ذلك من نفسك رااااااائع
اما برمجتي السلبية على اولادي فخففتها أأأأأأأأأأأاوي يا صفصف الحمدلله من فترة برضو مع نفسي علشان برمجة اولادي السلبية كانت وحشة أوي برضو بس برضو ما وصلتش لدرجة ترضيني بس بحاول ..وبجاهد نفسي وربنا يهديني انا والكل...
طبعا كانت لي آثار سلبية على زوجي..بمعنى انه تبرمج انه يزعق عالعيال زيي بس أهو بحاول امتص صوته او غضبه بين فترة و التانية علشان بيقولي اشمعنى انت بتزعقي يا نهار ملوووون!!!!!!!!!!!1 هو انا وحشة للدرجة دي...؟؟لا حول ولا قوة الا بالله..اللهم اغفر لي يارب..بس بحاول والله اني اخفف وفرقت فعلا عن اول..ربنا يصلح الحال....
وممكن تكون معلش نسيت النقطة دي ان القراءة عندي تعتبر من امتع حتت السكر اللي بعشقها....وخاصة و انا فسريري...متابعة معاكي يا عثل

حبيبتى انا رديت فى كلامك عشان مش انسى نقاط
كل اللى بنقوله على البرمجه السلبيه عشان اعرف فين انا من الاخطاءواصلحها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسلمة-5 ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) اما الدرس السادس يا كل الجاتوه...مش حتة بس...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسلمة-5 اهم 3 اشياء بعملها فالبيت فهي:
1- ترويق البيت
2- تجهيز الغدا
3- فنجان القهوة
ما هو الشيء اللي بيميزني عن غيري:
مممممم....الرضا و القناعة
ما هي الأعمال اليومية اللي بعملها بستمتع بأدائها:
1- شرب النسكافيه وقت العصر مع زوجي
2- الاستيقاظ لصلاة الفجر و الاستعداد للمدارس وانا بقول الأذكار
3- اي شيء لو كان مزاجي مظبوط
ما هو الهدف اللي نصب عيني وبحاول أحققه فحياتي وهو نصب عيني:
هو رضا الله عني...الرضا التام..وبجااااااااااهد..بجااااااااهد وربنا يعينا جميعا يارب
اما سؤالك السريع: عن هدفي في الحياة هل هو واضح بالنسبة لي؟
وهل انا فكرت فيه كثيرا حتى وجدته؟
وهو نصب عيني الى النهاية؟
شوفي يا صفصف...هو القصة طويلة..فهختصر واقولك ايوا انا الحمدلله عارفة هدفي...أو عرفته و حددت انا عاوزة ايه بعد الزواج وبعد ما رُزقت بابني يوسُف...هو الجنــــــــــــة
وطبعا الوسائل الموصلة للجنة كثيرة و برضو بقولك ايوا بجاهد نفسي كتير أوي للوصول الى رضا الله...والوسائل دي زي...رضا زوجي...تربيتي لأولادي بما يرضي الله...وصل رحمي...وكل ده مع اخلاص وتجديد النية...
المعوقات:طبعا هناك معوقات كتير جدا...وآخرها حليته الحمدلله من 3 شهور بحدث مهم حصل معايا و انا بالعطلة بمصر...وكان مفاجأة بالنسبة لي اني اتحطيت بموقف عائلي واني أقف كالأســـــــــــــــــــــــــــــد...وآخد حقي.....أول مرة أكتشف اني ممكن آخد حقي من ...مممممممم مش عارفة أقولها ازاي...من حد قريب بعيد...فهمتيني؟
وأول مرة بحس نفسي متصالحة مع نفسي بعد الموقف ده من 12 سنة زواج....الحمدلله..أصل لما تكوني مستضعفة والناس فاكرة انها بتستهبلك و فجأة تطلعي أسد لا وبتعرفي تتكلمي...ديه حاجة كبيرة

حبيبتى بالنسبه لانك وقفتى امام اهل زوجك فى مصر فى موقف ما فرائع انك فعلتى ذلك لان ده كان اختبار له ولك
اختبار له منك عايز يشوف هيقدر يواصل استهباله لك ولا هيقف عند حده هو واهله
واختبار لك لنفسك لانك قدرتى تقولى لا فى الوقت المناسب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسلمة-5 شوفي بقى يا ست القمرات يا مارونجلاسيه...خخخخخخخخ..حلوة صح؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسلمة-5 ااااه حلوه اوى بترفعى من معنوياتى كتيييييييير هههههه

مش هاعرف اقولها تاني...

بالنسبة لجدول تنظيم اليوم ..فالمشكلة عندي اني مش بقدر انظم يومي....بمعنى ان في شي اسمه روتين طول اليوم...وحابة اضيف حاجة عليه فمش بعرف..زي عندي حاليا بند جديد و لازم التزم بيه و هو مذاكرتي
بس مش عارفة انظمها...ازاي يا ام يوسف يا قمر؟ دي مذاكرة ...ولازم تفضيلها....حاضر يا ميس صفصف ما تزقيش..خخخ
مش بزهق ومعاكى على طوووول
بصى يا قمر لكى اقدر اذاكر يبقى على حساب حاجات لازم اشيلها من يومى والغيها واحط بدلها وقت المذاكره يبقى الاصح انها تكون الاشياء التى لا تؤثر على التزماتى وعلى واجباتى تجاه الاخرين
مثلا اقنن الاجتماعيات جدا واقنن الترفيه شويتين لكى استطيع ان احقق ما اصبوا اليه فى المذاكره
الصبح بقعد عالنت شوية وانا عم اششرب الكوفي بتاعتي...فبتبقى صحصحة....لا بد منها..وبعدين بقوم التفت للبيت و الطبخ و النفخوالغدا والنوم و بعدين المذاكرة هوبا بنط على عشا العيال علشان ينامو بكير علشان المدارس...الاقي نفسي عاملة كدة بالظبط..وممكن كده ...وكده ما يضرش.....فطبعا مش بلاقيها حلوة بحقي اني احط مذاكرتي...
كلنا فى نهايه اليوم بنصبح مثلك تماما ولذلك بندخل اللى عايزيه فى نص اليوم ومش فى اخره لما يكون جسمنا وعقلنا شطب وقال فوت علينا بكره يا سيد
بصي يمكن هو كسل مني من الآخر بقول أهو..بس خلاص!!!!!!!!!!!!!!!
الموهيم يا احلى صفصف..الجدول لو عاوزة ترتيبي ليه هو كالتالي:
1- نسكافيه+تصفح النت( علشان أصحصح)
2- الطبخ+الأعمال المنزلية
3- نوم
4- جلسة عائلية ( مش دائما)+ مذاكرة
5- تصفح النت أو مشاهدة التلفزيون

حبيبتى لكى اعمل جدول بالنسبه لى لكى اكون صح ويرضينى يجب ان اضع الاوليات والاساسيات فى اوله واتدرج به الى ان اصل الى اقل منها اهميه يعنى ابدأ بالمهم اوى ثم الاقل اهميه وهكذا
عشان ان اليوم خلص ولم اكمل باقى الجدول يبقى مش كملت توافه امورى لكن اساسياته بحمد لله قمت بعملها على اكمل وجه وده هيرفع من معنوياتى ويخلينى تانى يوم اكمل ولا اكسل

[quote=مسلمة-5;20582033]كده يا أبله باقي علي بعض الواجب فقط...بتنفع اللغة العربية في المواقف زي دي..خخخخخخخخخخخ
اللي هو الجنون و العقل تقريبا هكمله بكرة علشان الساعة وحدة..عااااااااااااااااااااااااااااااا
اشوفك على خير يا قمر...بحبك في الله

منتظراكى ياعسوووووول

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.حياة ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) ميس صافي
الاسبوع خلص
اعتبر اوله حتة سكر لاني وانا عند ماما ماكانش عندي التزامات اوي بس كنت باساعدها في شغل البيت

لما جيت بقي ...
بصراحة ومن غير ضرب
تطبيقي ضعيف جدا
عادى كلنا بيكون تطبيقنا فى اوله ضعيف لانى لى لما بشغل السياره ولسه مش جريت على الطريق واصعب شيئ هى الانطلاقه الاولى مدام بدأت هيبقى هكمل
باكون كاتبة ومحددة بس بيطلع لي حاجات تضيع اليوم او اصحي متاخر او اتعب او يطلع لي شغل طارئ لازم يخلص مثلا
فكرى فى الجدول يمكن ينفعك

مش عارفة اعمل ايه
وصلواتي مش مظبطاها اول الوقت
كنت عاوزة اظبطها عشان علي اول ذو الحجة اكون اتعودت عليها وباتدرب علي السنن
لسه فيه وقت مش نيأس يا قمر نواظب على الصلاه ومش نسيب فرض وبعدين نخليها اول الوقت

انا عارفة انك هاتمديني
بس انا عاوزة اقولك الكلام دا من يوم ما رجعت وما عجبنيش تطبيقي

عاوزة ادخل علي الجزء العملي بس مش عارفة لاني لسه ما اتقنتش النظري

ايه رايك

لا ادخلى على الجزء العملى لو خلصتى الجزء الاول كله وهتضبطى كل حاجه ان شاء الله بس اوعى تهربى مننا

##################################

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام يوسف الحارون ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت)
1. ما هى اهم ثلاث اشياء بتعمليها فى البيت كل يوم؟؟ "وليس المهم ترتيبها" المهم اهمها على الاطلاق فى حياتك

ترتيب الشقة, الطبخ, الاهتمام بابني

2. ما هو الشيئ الذى يميزك عن الاخرين وبيخليكى مختلفه عنهم تماما ؟؟

انا احترت في الاجابة بس ممكن تكون حبي للناس وطيبتي وثقتي فيهم
بالرغم انها احيانا بتكون نقمة وعيب مش ميزة

3.ما هى الاعمال اليوميه اللى لما بعملها بستمتع بأدائها ؟؟

اللعب مع ابني والجلوس مع زوجي
الاهتمام بنفسي والترفية عنها
لما بعمل حاجة جديدة في البيت ولزوجي وتكون ناجحة

4. ما هو الهدف الذى اسعى لتحقيقه فى حياتى وهو نصب عينى دائما ؟؟؟

فكرت في السؤال دة كتييييييييييييييييير وبجد دة سؤال صعب اوي ومؤلم لانه بينلي انا اد اية عايشة كدة وخلاص
وبعد ساعاااااااااات من التفكير هقولك اني بتمنى احقق حاجات كتير
نفسي أحقق ذاتي ويكون لي كيان خاص بي
نفسي ابني يكون افضل مني ومن والده ويعيش حياة احسن
نفسي اكون سعيييييييييدة انا واسرتي في الدنيا والاخره

لكن للاسف مش عارفة احقق دة ازاي؟

كل ما سبق اهداف زائله ومتغيره ولما هتتحقق هنغيرها اكيد انا عايزه هدف احنا عايشين له فعلا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام يوسف الحارون ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) هل هدفى فى الحياه واضح بالنسبه لى؟؟؟
لا مش دايما ولكن احيانا بيكون لي هدف مؤقت
هل انا فكرت فيه وقعدت كتير لكى اراه امامى ؟؟
اكيد
هل هو نصب عينى الى النهايه ؟؟؟
لا

طيب ما نخليه نصب عنينا كيف ؟؟
بانى اراعى الله فى كل ما افعل من طبيخ لتنضيف البيت لاهتمامى بنفسى مرضاه لربى ثم لزوجى اكيد وهكذا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام يوسف الحارون ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت)
انا محتارة برضه زي بداية جديدة اكيد نفسي ارضي ربنا وادخل الجنة ودة هدفي للاخرة وهدف كل مسلم

لكن انا عايزة اثبت على هدف شخصي لي
مثلا مع افتراض اني مش هعيش اكتر من 6 شهور زي انتى ماقلتي
هيكون عندي اهداف كتير وممكن 6 شهور ميقضوش اني احقق حاجة
-عايزة اربي ابني وأهيأه لحياة كريمة
-عايزة استقر في مصر في الشقة اللي انا بحلم بيها واللي مختلفة تماما عن شقتي
-عايزة اعمل حاجة تخليني لما اموت الناس متنساتيش ومبقاش نكرة

لكن ازااااااااااااااااااي؟؟!!!

بان اكون انا المصباح الذى يدور كل الاسره فى فلكه
بمعنى انى اكون الام الصح والزوجه التى لا يستطيع ان يستغنى عنها لحظه وان اكون ست بيت مش ليا مثل
صحيح صعب لكن مش مستحيل
هنبدأ بخطوه ثم اكون افضل بعد ذلك
بمعنى انى مثل الطفل اللى بيتعلم الكتابه اكتب الاول الحروف ويبقى انجاز بالنسبه لى ولما اجيدها اكتب بسرعه وبخط جيد
يعنى امشى العربيه فىالاول ببطئ لكن تمشى وبعدين هتييجى السرعه
يعنى اتعلم شغل البيت الصح وعلى اصوله وافنن فى الطبخات ولا اكون مثل باقى البشر فيها يعنى اجودها وابتكر فيها لكى يعلم اولادى انى ام مش شبه كل الناس وهكذا فهمتى ؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام يوسف الحارون كل ما سبق اهداف زائله ومتغيره ولما هتتحقق هنغيرها اكيد انا عايزه هدف احنا عايشين له فعلا

طيب ما نخليه نصب عنينا كيف ؟؟
بانى اراعى الله فى كل ما افعل من طبيخ لتنضيف البيت لاهتمامى بنفسى مرضاه لربى ثم لزوجى اكيد وهكذا

يبقى انا هدفي الدائم رضا الله والسعادة في الدنيا والاخرة
والوسائل:
- الصلاة وعبادة الله
- تربية ابني تربية اسلامية سليمة
- رضى زوجي
- وفي وسائل اخرى كتير لكن مش مستحضراها

بان اكون انا المصباح الذى يدور كل الاسره فى فلكه
بمعنى انى اكون الام الصح والزوجه التى لا يستطيع ان يستغنى عنها لحظه وان اكون ست بيت مش ليا مثل
صحيح صعب لكن مش مستحيل
هنبدأ بخطوه ثم اكون افضل بعد ذلك
بمعنى انى مثل الطفل اللى بيتعلم الكتابه اكتب الاول الحروف ويبقى انجاز بالنسبه لى ولما اجيدها اكتب بسرعه وبخط جيد
يعنى امشى العربيه فىالاول ببطئ لكن تمشى وبعدين هتييجى السرعه
يعنى اتعلم شغل البيت الصح وعلى اصوله وافنن فى الطبخات ولا اكون مثل باقى البشر فيها يعنى اجودها وابتكر فيها لكى يعلم اولادى انى ام مش شبه كل الناس وهكذا فهمتى ؟؟؟
فهمت ووصلت الحمد لله واكيد التطبيق صعب بس هنحاول
وربنا يخليكي ياأحلى حتة جاتوةمبسوطة

حبيبتى لما تفكرى فى الهدف هتبتكرى طرق للوصول اليه على حسب ظروفك
التطبيق مش صعب لكن المهم اننا نحاول

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام يوسف الحارون شكرا يامس صافي على مجهودك معانا وربنا يجعله في ميزان حسناتك
والحمد لله انا بدأت اغير من نفسي ومن حياتي ودة بفضل الله ثم مجهوداتك معانا
والقصص اللي ذكرتيها ممتازة
- قصه الضفدع الاصم بتوضح ازاي ممكن مجرد الكلام من شخص يحبط وقد اية من الخطأ انك تستجيب للكلام دة
وزي ماقلت قبل كدة ان دة حصل في بداية حياتي لما كنت بسمع كلام ماما وكل اللي يعرفني اني فاشلة في حياتي
ومش هعرف اعمل حاجة , لكن لما عزمت وتوكلت على الله ووثقت في قدراتي نجحت وبشهادة الكل

- اما القصة الاخيرة ( كاس الجنون) انا كنت عايزة اشربه لماما لاني كنت دايما اطالبها باشياء لمجرد ان اصحابي بيعملوا كدة
اما مع زوجي الحمد لله محصلش كدة لانه دايما يقولي دي حياتنا ومحدش يدخل فيها

رائع انك بدأتى تتغيرى وانا مبسوطه من كده
يا ترى قربتى توصلى لنا فى الجزء الثانى ؟؟

################################################## ##############

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.حياة لو جالك حد وقالك عاوز علاج فعال للاعراض دي

الكسل
وتاجيل عمل اليوم الي الغد
والقراءة بنهم بدون فعل وكلن القراءة اصبحت هدف في حد ذاتها وليس الفعل

تقوليله ايه
هتضربيه بالرصاص مش كدا

معلش استحمليني بس هتاخدي فيا ثواب جامد اوي لو كنتي سبب في اني اتخلص من السلبيات دي
والله المستعان

د/ حياه
يا قمر
اولا انتى فعلا بدأتى فى الطريق الصح عارفه ليه ؟؟
لانك عرفتى فين نقطه ضعفك
مش هعاقبك لان اكبر عقاب لك انك حاسه انك مش صح ووحشه بسبب كسلك
تعالى نجرب يوم نصحى فيه بدرى شويه مش من الفجر بس نصليه حاضر وبليل نقول اننا ناويين نصحى بدرى لكى ربنا ييسر لنا يومنا ويجعله يوم فيه بركه والكلام بينا وبين ربنا بصدق ولما تصحى تانى يوم جاهدى نفسك وشوفى هتقدرى عليها ولا هى اللى هتمشيكى ؟؟
اللى بيمشى على هواه بيندم لان الصح انه هو اللى يمشى رأيه فى الصح مش هواه هو اللى يمشيه

############################################
تم تلخيص ال53 صفحة
لولولولولولولولولولولولولوللى
تم بحمد الله الملخص

0

انشري في صفحتك على فيس بوك! انشري في تويتر!

عنوان الموضوع للنسخ

ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت)

http://forums.fatakat.com/thread969415
بليلة باللبن والسكر بليلة باللبن والسكر http://files.fatakat.com/customavatars/avatar268406_2.gif سوبر فتكات Fatakat عالم خيالى - جزر القمر

حملى القران الكريم تقرئى وتسمعى بالصوت اللى تحبيه وبالتفسيرات
http://quran.ksu.edu.sa/
وانشريها يارب تكون صدقة جارية تنفعك فى حياتك الاولى والاخرة
صورة توقيع بليلة باللبن والسكر في منتديات فتكات
تعدل ثلث القرآن
๑۩۞۩๑ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ๑۩۞۩๑
๑۩۞۩๑ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (١) اللَّهُ الصَّمَدُ (٢) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (٣) وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ (٤) ๑۩۞۩๑
ورد جميلقوليها 3 مرات تاخدى ثواب قراءة القرآن كلههييه هييه
♥•♥ استغفر الله لذنبى وللمؤمنين والمؤمنات واتوب اليه ♥•♥
13-11-2010 قديم 13/11/2010 08:36am
سوبر فتكات
خريجة - مصرية

رد: ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) - العضوة بليلة باللبن والسكر هي صاحبة المشاركة

معلش يا جماعة انى مش كنت برد عليكم بسبب انى مش عايزة افصل الموضوع بس خلاص انا خلصته ولله الحمد
وهرد عليكم اهوه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة minosh مشاهدة المشاركة
انا معديش مسلمات يبقي ايه كل حاجة عندي بتتلخبط كل يوم بتتغير
حبيبتى مش انا اللى هرد عليكى لا حتة جاتوووووووووووه لانها صاحبة الموضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أميرة بإحساسى مشاهدة المشاركة
كملى حبيبتى
وبمووووووووووووووووووووووووووووت ف اسمك عشان بموت ف البليلة يابليلة ياسكر انتى
ربنا يخليكى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ameera30 مشاهدة المشاركة
الله المستعان الوقت الوقت الوقت ربنا يبارك فيك اختى اولا من المسلمات او بالادق الواجبات المتحتم علينا فعلها هى الصلوات على وقتها ومن ثم رعاية الاولاد والزوج من ماكل ومشرب وملبس وترتيب بيت وكى ملابس وشراء اشياء من الخارج مثل التسوق للمطبخ او لشراء ملابس وغيره وايضا لا ننسى صلة الرحم من كان لها اب او ام او اخوات وايضا زيارة مريض او اداء واجب نحو صديق مساعدة من يحتاج كل هذا ممكن ان نحتاجه فى يوم والوقت ضيق فبناجل حاجات اقل اهميه ومن المهام الصعبه السابق ذكرها باول الكلام ودمتم سالمين
حبيبتى ان شاء الله حتة جاتوه هترد عليكى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام اسيل3 مشاهدة المشاركة
مبسوطةسعيدة قوي
ايه الابتسامة الحلوة دى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حتة جاتوه مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
بليله باللبن والسكر
انتى بنت عسوله ربنا يبارك فيكى ويجعل مجهودك ده فى ميزان حسناتك يارب
مش عارفه اقولك ايه تعجز الكلمات عن التعبير عما يجيش فى صدرى تجاهك ولا استطيع القول إلا ب
جزاك اللى خيرا
منتظره باقى مشاركاتك ومش هكتب تانى عشان مش اعمل فاصل
مجهودك لا يقل ابدا عن مجهود صاحبه الموضوع
شكرا لك كثيرا

ربنا يخليكى منورة موضوعك وشكرا على الرد الرائع والبوكيه الحلو ده انا بحب الورد وخصوصا الاحمر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسلمة-5 مشاهدة المشاركة
شكرا حبيبتى
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روعة الاكوان مشاهدة المشاركة
رائعععععععععععععععععععععععععععععععع حبيبتى , جزاك الله خيرا كثيرا , انتى اكيد عارفة قيمة هذا الموضوع ونتائجه المرجوة , ولهذا اجتهدى فى تيسيره علينا , يسر الله لكى كل امر عسير
شكرا حبيبتى ويارب يسر
وانا خلصت الملخص كده خلاص

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دعاء القلوب مشاهدة المشاركة
بارك الله فيك والله انا جلست وقرات 26 صفحة وربنا يعلم بذلت وقت ومجهود كبيرلاني اكتشفت الدورة من يومين بس و شدتني جدااااااا و استفدت جدااااااا وحكيت لصحباتي عليها واما عرفوا انه من قبل رمضان وانها حاجه و خمسين صفحه لقيتهم مش متحمسين خالص بس دلوقتي وبعد الملخص ده هيتشجعوا جدا جزاك الله خيرااااا حبيبتي
ربنا يخليكى ويعينك على قراءة كل الملخص وانا معاكى وكل اللى عايزين يستفادوا بجد يارب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حتة جاتوه مشاهدة المشاركة
باسم الله ما شاء الله عليكى يا بليلتى الله عليكي
والله مجهود ربنا يبارك لك عليه ويجعله فى ميزان حسناتك
عشره على عشره بجد برافوبرافو

حبيبتى عشرة على عشرة ليكى انتى لانك بذلتى مجهود رائع فى موضوعك ومتابعتك واهتمامك
ويارب يجعله فى ميزان حسناتك وبجد حسيت ان بسببك ربنا غير بنات كتير وان شاء الله هيتغير بنات اكتر للاحسن يارب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بتوكة مشاهدة المشاركة
ايه ده
بجد روعه
مجهود تستحقى الشكر والتقدير عليه
حسيت انك ادتينى مذكره اراجع بيها كل اللى اخذته
شكرا ليكى وجزاكى الله خيرا
وشكرا لحته جاتوه وجزاها الله خيرا
ربنا يخليكى حبيبتى على كلامك الحلو انتى فعلا طالبة مجتهدة انا لاحظت ده وانا بلخص

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمومتى هى حياتى مشاهدة المشاركة
جزاكى الله كل الخير يا بليله
مجهود رائع ربنا يبارك فيكى
وأحلى حاجه إنى ذاكرت تانى وراجعت اللى فات
ربنا يكرمك يا قمر

ربنا يخليكى انتى يا أمومتى هى حياتى ماشاء اللله على حضورك واجتهادك وردودك الرائعة

مبسوطة

0

عنوان الموضوع للنسخ

بليلة باللبن والسكر بليلة باللبن والسكر http://files.fatakat.com/customavatars/avatar268406_2.gif سوبر فتكات Fatakat عالم خيالى - جزر القمر

تعدل ثلث القرآن
๑۩۞۩๑ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (١) اللَّهُ الصَّمَدُ (٢) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (٣) وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ (٤) ๑۩۞۩๑
13-11-2010 قديم 13/11/2010 10:41am
الصورة الرمزية حتة جاتوه
سوبر فتكات
وسام الوفاء لمرور اكثر من خمس سنوات على عضويتها واستمرارها كعضوة نشيطة
ربة منزل - مصرية
حتة جاتوه غير متواجدة حالياً
المواضيع: 21
مودي: ----

رد: ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) - العضوة حتة جاتوه هي صاحبة المشاركة

مجهود رائع عن نفسى هطبعه على وورد واحتفظ بيه وهيكون مرجع لى على طول
تسلمى بليلتى ابعتى شويه لبن بقى اعمل بليله هههههههههه

0

عنوان الموضوع للنسخ

صورة توقيع حتة جاتوه في منتديات فتكات

25-11-2010 قديم 25/11/2010 09:10pm
سوبر فتكات
خريجة - مصرية

يارب يخليكى يا صافى ياقمر انتى كل الفضل يرجع لله عزوجل ثم ليكى ياحبيبتى فى الله

0

عنوان الموضوع للنسخ

تعدل ثلث القرآن
27-11-2010 قديم 27/11/2010 09:26am
الصورة الرمزية Dr.ftaateleslam
فتكات ست الكل
وسام الوفاء لمرور اكثر من خمس سنوات على عضويتها واستمرارها كعضوة نشيطةوسام الفائزة بمسابقة العودة للمدارس
موظفة - مصرية
Dr.ftaateleslam غير متواجدة حالياً
المواضيع: 40

رد: ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) - العضوة Dr.ftaateleslam هي صاحبة المشاركة

والله فعلا انا كنت محتاجة التلخيص ده جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ربنا يجازيكي خير يا رب
وانا كمان هانقله لملف وورد وأطبعه علشان يكون موجود امامي دائما

0

عنوان الموضوع للنسخ

2-12-2010 قديم 2/12/2010 01:54am
سوبر فتكات
خريجة - مصرية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ftaateleslam مشاهدة المشاركة
والله فعلا انا كنت محتاجة التلخيص ده جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ربنا يجازيكي خير يا رب
وانا كمان هانقله لملف وورد وأطبعه علشان يكون موجود امامي دائما

جزانا واياكى

والله لو انتي شايفة كده ماشي

0

عنوان الموضوع للنسخ

تعدل ثلث القرآن
11-12-2010 قديم 11/12/2010 02:48am
الصورة الرمزية أميرة الدعوة
فتكات هايلة
وسام الوفاء لمرور اكثر من خمس سنوات على عضويتها واستمرارها كعضوة نشيطة
ربة منزل - مصرية
أميرة الدعوة غير متواجدة حالياً
المواضيع: 31

رد: ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) - العضوة أميرة الدعوة هي صاحبة المشاركة

جزاكي الله خيرا

ع تلخيص الموضوع

وجزاكي الله خيرا
وجزى الله صاحبة الموضوع ( حته جاتوه )
ورفع الله قدرها ف الدارين

اللهم صل ع محمد

0

عنوان الموضوع للنسخ

سعيدة قوي
..
لا تنسوا الصلاة على رسول الله
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم انصر اخواننا المجاهدين
اللهم أرنا في اليهود عجائب قدرتك
اللهم أقبض أرواحنا على طاعة.

لاتنسوا الصلاةعلى رسول الله تعالى
^_^

[/center]
27-12-2010 قديم 27/12/2010 10:05am
الصورة الرمزية hanamod
فتكات رائعة
وسام الوفاء لمرور اكثر من خمس سنوات على عضويتها واستمرارها كعضوة نشيطةوسام ألكسا لاستخدامها شريط ادوات ألكسا أثناء وجودها بالمنتدى
ربة منزل - مصرية
hanamod متواجدة حالياً
المواضيع: 33

رد: ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) - العضوة hanamod هي صاحبة المشاركة

انا بجد مش عارفة اقولك ايه بصي انا وصلت هنا ازاااي
الاول شفت الجزء التاني بتاع الدورة وفيه اللينك بتاع الجزء الاول
وبدأت اقرأ فعلا لحد ماوصلت للصفحة 10
واخد مني وقت طويل جدا لان المشاركات محتاجة تركيز شديد
وبعد ما خرجت ورجعت تاني ادخل الموضوع عن طريق الباحث شفت ايه؟؟؟
تلخيص الجزء الاول
جزيتي خيرا يا بليلة بالسكر يا سكر انتي
اما بقى حتة جاتوه دي طلعت حتة ........ست زي العسل
وثوابها عند ربنا ......الله اعلم بيه انا مش لاقياله مقياس

0

عنوان الموضوع للنسخ

صورة توقيع hanamod في منتديات فتكات
خدي حسنات وانتي عالنت من غير تعب
http://www.islamware.com/download/Azkary.exe
24-1-2011 قديم 24/1/2011 10:05pm
سوبر فتكات
خريجة - مصرية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أميرة الدعوة مشاهدة المشاركة

جزاكي الله خيرا

ع تلخيص الموضوع

وجزاكي الله خيرا
وجزى الله صاحبة الموضوع ( حته جاتوه )
ورفع الله قدرها ف الدارين

اللهم صل ع محمد

يارب يخليكى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanamod مشاهدة المشاركة
انا بجد مش عارفة اقولك ايه بصي انا وصلت هنا ازاااي
الاول شفت الجزء التاني بتاع الدورة وفيه اللينك بتاع الجزء الاول
وبدأت اقرأ فعلا لحد ماوصلت للصفحة 10
واخد مني وقت طويل جدا لان المشاركات محتاجة تركيز شديد
وبعد ما خرجت ورجعت تاني ادخل الموضوع عن طريق الباحث شفت ايه؟؟؟
تلخيص الجزء الاول
جزيتي خيرا يا بليلة بالسكر يا سكر انتي
اما بقى حتة جاتوه دي طلعت حتة ........ست زي العسل
وثوابها عند ربنا ......الله اعلم بيه انا مش لاقياله مقياس
يارب يخليكى يارب على كلامك الحلو
باحبه يا ماما

0

عنوان الموضوع للنسخ

تعدل ثلث القرآن
24-2-2011 قديم 24/2/2011 09:07pm
الصورة الرمزية زائرة الدنيا
فتكات نشيطة
--- - مصرية
لو تعرفي العضوة دي شخصيا ياريت تطمنينا عليها
المواضيع: 3

رد: ملخص الجزء الاول (دورة تنظيم الوقت) - العضوة زائرة الدنيا هي صاحبة المشاركة

مجهود رائع
التلخيص هيفيد الكثير
جزاكي الله كل خير

0

عنوان الموضوع للنسخ

رد